Auto Świat Wiadomości Aktualności Polska LPG stoi – jakie auta najczęściej „gazują” Polacy?

Polska LPG stoi – jakie auta najczęściej „gazują” Polacy?

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Lata biegną, a popularność instalacji LPG nie maleje. Według najnowszych danych, co roku na polskich drogach przybywa blisko 80 tys. pojazdów z instalacjami gazowymi – to niemal dwa razy tyle co aut z napędem hybrydowymi i elektrycznym. Instalacje coraz częściej trafiają do aut premium.

Polska nadal LPG stoi – sprawdzamy, jakie auta najczęściej „gazują” Polacy?
Auto Świat / Piotr Czypionka
Polska nadal LPG stoi – sprawdzamy, jakie auta najczęściej „gazują” Polacy?

Na koniec 2019 roku w Polsce zarejestrowanych było 2 678 691 samochodów osobowych wyposażonych w instalację LPG. Oznacza to, że 14,5 proc. wszystkich aut zarejestrowanych w Polsce zasilanych jest gazem LPG. Co istotne, liczba takich samochodów nadal się powiększa – w zeszłym roku wzrosła o 3 procent.

Do jakich aut najcześciej trafiają instalacje LPG?

Przeczytaj też:

Ponad 2,6 mln aut z instalacją to liczba, która stawia nas w czołówce krajów, w których to zasilanie nadal cieszy się dużym powodzeniem. A jakie auta najczęściej trafiają do serwisów specjalizujących się w montażu instalacji gazowych? Instytut Sprawdził to Instytut Samar i okazuje się, że nadal jest to domena głównie aut mocno zaawansowanych wiekowo. Ponad 40 proc. z nich wyprodukowano przed 2000 rokiem, a najpopularniejszym rocznikiem jest 1999.

Z wyliczeń wynika, że im starsze auta, tym ich odsetek z instalacją LPG wyraźnie rośnie. Wśród pojazdów sprzed 2000 roku aż 25 proc. posiada instalacje gazową, a dla niektórych roczników (np. 1992) taki udział przekracza 30 proc. (dane Samar).

Znajdź OC tańsze nawet 54% od obecnej polisy. Sprawdź ceny online.

Lista popularnych modeli z instalacją LPG

Najczęściej instalacje LPG trafiają do modeli niemieckich marek – Opel, Volkswagen i Audi stanowią aż 40 proc. tej grupy. Najpopularniejszym modelem jest Opel Astra, na drugim miejscu Volkswagen Golf, a trzecie należy do Opla Vectry. Z kolei najczęściej „gazowanym” modelem jest Daewoo Lanos – ze statystyk wynika, że co drugie auto ma instalację LPG.

MiejscdModelLiczba aut z LPG (w tys. szt.)
1Opel Astra168 165
2Volkswagen Golf109 737
3Opel Vectra82 586
4Volkswagen Passat82 157
5Audi A480 389
6BMW serii 361 998
7Skoda Fabia60 782
8Renault Scenic50 783
9Skoda Octavia49 784
10Audi 8045 826
Źródło: Samar

Instalacja LPG w autach nowych – dominuje Dacia

Jeszcze inną kategorię stanowią auta nowe z instalacją fabryczną. Wśród takich modeli króluje Dacia, która w 2019 roku sprzedała 4 503 aut na LPG, a najpopularniejszym modelem okazał się Duster (2 901 sztuk). Drugą co do ilości sprzedanych aut z instalacją była Skoda (1 974 sztuki), a trzecią Opel (1 471 sztuk).

Z kolei wśród modeli tuż za plecami Dacii Duster znalazła się Skoda Fabia i Opel Corsa. Czwarte miejsce należało do Fiata Tipo, a piąte do Dacii Lodgy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Instalacje coraz częściej trafiają do aut premium

Eksperci z firmy Samar podkreślają też, że instalacje LPG coraz częściej pojawiają się w samochodach marek premium. Tu oczywiście jest mowa głównie o samochodach w dość mocno zaawansowanym wieku. Co ciekawe, w tym gronie rośnie liczba modeli Porsche – w 2019 roku było ich już ponad tysiąc. Pojawiły się także dwie sztuki Maserati oraz dwa egzemplarze Rolls-Royce'a z lat 70. napędzane LPG.

OC/AC wcale nie musi być drogie. W Mubi.pl znajdziesz polisę nawet 54% tańszą od obecnej. Sprawdź.

LPG króluje w Łodzi i na Lubelszczyźnie

Nie w każdej części Polski LPG cieszą się taką samą popularnością. Oczywiście największy odsetek zarejestrowanych aut z instalacją jest na Mazowszu (16,1 proc.), ale tu także jeździ najwięcej samochodów. Biorąc pod uwagę udział aut z LPG w bazie wszystkich zarejestrowanych na danym obszarze samochodów, największy odsetek aut z LPG znajduje się w okolicach Łodzi i na Lubelszczyźnie. Tam pojazdy z instalacją gazową stanowią odpowiednio 21,0 i 20,6 procent. Z kolej najmniej takich aut jest w woj. opolskim (11,1 procent).

Żródło: Auto Świat
Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk