W Subaru Outbacku to silnik serwuje nam podróż do przeszłości. I wcale nie dlatego, że mamy do czynienia z bokserem. To jedyny, poza Mazdą 6, model w klasie, który wciąż korzysta z silnika bez turbosprężarki. Oczywiście nie bierzemy pod uwagę skomplikowanych konstrukcji hybrydowych, które zwykle mają pod maską silnik wolnossący. Z hybryd Subaru czerpało natomiast inspirację, wybierając bezstopniową skrzynię biegów, która jest kolejnym ewenementem. W dziennikarzu wszystkie nietypowe konstrukcje budzą ciekawość, więc zainteresowaniem sprawdzam, dlaczego Subaru upiera się przy takim zestawieniu? 

Subaru Outback – soczysty i gładki dźwięk

Dodaję gazu i słyszę ten jakże przyjemny gang silnika wolnossącego, który perfekcyjnie porozumiewa się z kierowcą. Z przyjemnością odświeżam w sobie wspomnienia sprzed lat. Dodaję gazu, a silnik reaguje błyskawicznie i dźwiękiem dopinguje do ostrzejszego traktowania. Takie wrażenia w nowych samochodach są już dziś rzadkością. Przy pierwszym podjeździe na autostradzie przypominam sobie też, że silniki bez turbodoładowania cierpią na niedobór niutonometrów przy niskich obrotach. Wciskam więc gaz niemal do oporu, silnik wspina się do 5 tys. i dopiero wtedy zaczyna nabierać dynamiki. Aktualne konstrukcje turbodoładowane poradziłyby sobie z tym wzniesieniem, nie przekraczając 2,5 obr./min. 

Subaru Outback nie zachęca do dynamicznej jazdy. Skrzynia bezstopniowa, która podczas przyspieszania zaznacza szarpnięciem sztucznie wymuszone biegi (co jest pozytywne), izoluje kierowcę od kontaktu z autem i nie działa wystarczająco szybko. Cieszy natomiast fakt, że w trybie ręcznej zmiany biegów, nawet jeśli wciśniesz gaz do oporu, skrzynia nie zmienia mimowolnie biegu. 

Skrzynia Outbacka nie jest błyskotliwa, ale za to może pochwalić się niskimi oporami pracy, co przekłada się pozytywnie na zużycie paliwa. Okazuje się, że wcale nie trzeba wykorzystywać downsizingu, by spalanie utrzymywało się przy spokojnej jeździe na satysfakcjonującym poziomie ośmiu litrów na setkę. A mamy przecież do czynienia z dużym kombi z napędem 4x4. Korzystając ze zbiornika paliwa wielkości 60 litrów, możemy cieszyć się realnym zasięgiem na poziomie 750 km. Nie jest to jedyna cecha Outbacka, która zachęca do dalekich podróży. 

Subaru Outback - bezstresowa jazda

Tradycyjne podejście do konstrukcji samochodu można zaobserwować. poza stylizacją. również w innych elementach Subaru. Opony o profilu w wysokości 65 w połączeniu z podniesionym zawieszeniem i prześwitem na poziomie 20 cm powodują, że Outback jest samochodem bezproblemowym. Trudno w nim zniszczyć felgi. najeżdżając na krawężnik, czy porysować podłogę. opuszczając drogę asfaltową. Z solidnym napędem na cztery koła, komfortowym zawieszeniem i oponami, które wyglądają jak balony, możesz pędzić 60 km/h po drodze gruntowej i samochód nie daje najmniejszych powodów do obaw. Wnętrze wykonane jest z wysokiej jakości materiałów, choć bez trudu możesz wymienić kilkanaście samochodów w tej kasie, w których środek zaprojektowany jest z większym polotem. Outback ujmuje za to przestronnością, szczególnie na tylnych fotelach oraz bagażnikiem o pojemności 559 l, który można powiększyć do 1848 l. 

Subaru Outback – zabawa z czasem 

Podróż do przeszłości zaburzają multimedia. Wysokiej jakości ekran, liczne aplikacje i systemy bezpieczeństwa powodują, że błyskawicznie przenosisz się do teraźniejszości. Rząd kamer umieszczonych na szybie w okolicach lusterka wstecznego czujnie monitoruje przestrzeń przed samochodem, ostrzega w uzasadnionych przypadkach przez niebezpieczeństwem i pozwala korzystać z aktywnego tempomatu.

Subaru wyprzedziło po raz kolejny czas, oferując od kilku lat coraz przydatniejszą dziś funkcję. Notorycznie spotyka się kierowców, którzy wykorzystują chwilę oczekiwania na czerwonych światłach na przeglądanie telefonu. Jeśli zaśpisz ze startem, Subaru poinformuje cię dźwiękiem, że samochód stojący przed tobą już ruszył i teraz pora na ciebie. Takie rozwiązanie, poza Subaru, do tej pory spotkałem tylko w Kii.

Subaru Outback jest samochodem o oryginalnych rozwiązaniach i to stanowi jego atut. Nie rywalizuje z mainstreamen, ale szuka osobowości, które poczują się wyjątkowo za jego kierownicą. Poza tym zabiera w podróż do przeszłości, która – jak się okazuje – może być całkiem przyjemna. 

Subaru Outback – dane techniczne:

Subaru Outback – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika 2498 cm3, B4, benz.
Moc 175 KM przy 5800 obr./min
Moment obrotowy 235 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd Automatyczna bezstopniowa, napęd 4x4
Prędkość maksymalna 198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s
Średnie zużycie paliwa 7,3 l/100 km (WLTP)
Masa własna 1590 kg
Cena 182 319,00 zł