• Atrakcyjny wygląd to podstawa. Nikogo nie zainteresuje np. dobra historia serwisowa auta, jeśli wygląda ono jak zdezelowany złom
  • Starannie udokumentowana historia serwisowa podwyższa wartość używanego pojazdu
  • Rachunki za naprawy i przeglądy ułatwiają sprzedaż nawet w przypadku kilkunastoletnich aut

Zadbaj o wygląd auta

Samochód w ogromnym stopniu kupujemy oczami, musi nam się podobać. Uwagę przyciąga lśniący lakier, brak zadrapań, czyste szyby i błyszczące felgi. Biorąc pod uwagę zmienne warunki atmosferyczne, trudno w Polsce utrzymywać nadwozie w idealnym stanie każdego dnia. Deszcz, błoto, kurz i pył powstałe w wyniku robót drogowych - wszystkie te elementy sprawiają, że auto zwyczajnie się brudzi. Ważne jest, abyśmy pamiętali o jego regularnym myciu, także w miesiącach zimowych. Możemy skorzystać z myjni automatycznej, ale pozostawione w jej szczotkach drobinki piasku mogą przy częstym myciu pozostawić drobne rysy i zmatowić lakier samochodu. Dobrze jest raz w tygodniu umyć samochód na coraz bardziej popularnych myjniach samoobsługowych. Umiejętnie używając lancy, należy najpierw nałożyć środek, który zmiękcza brud, następnie umyć samochód pod wysokim ciśnieniem, nie trzymając lancy zbyt blisko lakieru i opłukać. Można też nałożyć płynny wosk i obmyć nadwozie wodą demineralizowaną, która nie powoduje brzydkich zacieków. To dużo lepsze rozwiązanie, niż stosowanie „ściągaczek” do wody, które mogą rysować powłokę lakierniczą. Szyby myjemy osobno delikatną, specjalnie do tego przeznaczoną ściereczką z mikrofibry i wycieramy do sucha. Nie należy zapominać o czyszczeniu szyb od wewnątrz. Dobrze jest dbać o kondycję przedniej szyby, stosunkowo często wymieniając gumowe pióra wycieraczek. Nieczyszczone i zużyte mogą pozostawić na niej widoczne, przeszkadzające w jeździe rysy. Do usuwania pozostałości po pyle z klocków hamulcowych osadzającym się na felgach służą specjalne, dostępne również na stacjach benzynowych środki. Wnętrze samochodu warto regularnie czyścić i odkurzać.

Najważniejszy jest dobry warsztat

Dbanie o wygląd i wnętrze jest ważne, ale jedną z najważniejszych rzeczy, na jakie zwróci uwagę potencjalny kupiec naszego samochodu, jest jego historia serwisowa. Dobry warsztat to podstawa. Warto jest mieć polecane miejsce, które będzie umiało zadbać o nasz samochód, w terminie dokonywać właściwych napraw i czynności eksploatacyjnych, będzie również miało wiedzę i praktykę dotyczącą naszego pojazdu, a wszelkie działania będą udokumentowane w książce serwisowej. O jakich czynnościach powinniśmy pamiętać w pierwszej kolejności?

Foto: Materiał powstał we współpracy z marką ProfiAuto.pl
Przegląd auta

Podstawowy serwis

Podstawowy serwis to przede wszystkim regularna wymiana oleju i filtrów. W nowoczesnych samochodach często spotykamy się z zaleceniami wymiany oleju nawet co 30 000 kilometrów. Jak pokazuje doświadczenie mechaników, warto skrócić jest ten okres, co najmniej o połowę. Czysty, świeży olej w znaczący sposób wpływa na kondycję silnika i pośrednio również na spalanie naszego auta. Drugą podstawową sprawą są filtry. Podczas wymiany oleju zawsze wymieniamy filtr oleju na nowy. Jeśli jeździmy dużo po mieście, dobrze jest też raz w roku wymienić filtry powietrza i kabinowy. Filtr powietrza odpowiada za czystość i przepływ powietrza do silnika, a filtr kabinowy jest odpowiedzialny za jakość powietrza we wnętrzu pojazdu. Warto poprosić mechanika, aby założył nam węglowy filtr kabinowy. Zatrzymuje on nie tylko większe nieczystości, ale też pyłki, roztocza, opary paliwa, gazy i nieprzyjemne zapachy. To idealne rozwiązanie, jeśli jesteśmy alergikami. Przy podstawowym serwisie sprawdzamy też klocki i tarcze lub bębny hamulcowe, stan przewodów hamulcowych, jakość i drożność układu chłodniczego i kondycję klimatyzacji.

O co jeszcze warto zadbać w swoim aucie?

Serwis podstawowy to oczywiście nie wszystko. Na komfort podróżowania i nasze bezpieczeństwo ogromny wpływ ma zawieszenie. W zależności od rodzaju pojazdu, ilości kilometrów i dróg, po których się poruszamy, zawieszenie naszego samochodu zużywa się w różny sposób i w różnym tempie. Delikatne zawieszenia wielowahaczowe zrobione z aluminium będą zużywały się szybciej, proste układy zawieszeń w niektórych autach bardzo długo zachowują swoje parametry. Za kontakt z drogą, poza oponami, o których jakość warto dbać, odpowiadają amortyzatory. Amortyzatory też spełniają ważną funkcję przy hamowaniu. Zużyte, mogą znacząco wydłużyć drogę, na której zatrzyma się samochód. Jeżdżąc codziennie naszym samochodem, przyzwyczajamy się do jego charakterystyki i nie zauważamy zużycia elementów zawieszenia, dlatego dobrze jest regularnie odwiedzać zaufany, dobry warsztat, aby mechanicy sprawdzili, czy wszystko jest w porządku i czy żadne części nie wymagają wymiany. Mechanicy sprawdzą też przy okazji stan układu wydechowego, oleju w skrzyni biegów, świateł, kierunkowskazów i systemów bezpieczeństwa. Podłączając do komputera, odczytają błędy i wyeliminują je. Dobry mechanik poda możliwości i zasugeruje najlepsze części do naszego samochodu.

- Kierowca cieszy się dwa razy, gdy kupuje i gdy sprzedaje auto. W momencie zakupu najczęściej nikt nie myśli o jego sprzedaży i pomimo tego, że właściciel wzorowo dba o swój nabytek, nie zachowuje wystarczająco długo dokumentacji serwisowania. W przypadku kilkunastoletnich samochodów rzetelnie udokumentowana historia wizyt warsztatowych jest wartością dodaną i znacznie ułatwia odsprzedaż aut nawet tzw. trudno zbywalnych, ponieważ nikt nie lubi kupować za ciężko zarobione pieniądze kota w worku, nawet jeśli powierzchownie ładnie wygląda – mówi Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto. - Współczesne samochody niejednokrotnie potrafią niemile zaskoczyć, drenując portfel kierowcy, dlatego nowy nabywca wymownie zwraca uwagę na to, co już było naprawiane, jak zostało naprawione, a co będzie wymagało inwestycji w przyszłości – dodaje Lehnort.

Regularnie serwisując nasz samochód, będziemy podróżować bezpiecznie i w lepszych warunkach, natomiast przy odsprzedaży nawyk dbania o auto, korzystając z dobrego warsztatu, zwróci nam się w postaci większej kwoty, której będziemy mogli oczekiwać od potencjalnego klienta.

Foto: Materiał powstał we współpracy z marką ProfiAuto.pl
Udokumentowana wymiana paska rozrządu to duży atut przy sprzedaży