• Większość kierowców nie zauważa pierwszych objawów zużycia amortyzatorów w ich autach
  • Słabe amortyzatory wydłużają drogę hamowania auta nawet o kilkadziesiąt procent
  • Amortyzatory należy zawsze wymieniać parami
  • Niesprawne lub źle dobrane amortyzatory zakłócają pracę systemów bezpieczeństwa, m.in. układu ABS/ESP

Pierwsze objawy coraz niższej skuteczności amortyzatorów mogą być dla kierowcy i pasażerów auta całkiem przyjemne – zawieszenie może pracować nieco bardziej miękko, a dla wielu kierowców lekkie bujanie zawieszenia stwarza wrażenie komfortu. Ponieważ amortyzatory z reguły psują się stosunkowo powoli, kierowca, który korzysta z auta na co dzień może ich nie zauważyć i zupełnie nieświadomie dostosowuje swój styl jazdy do tego, że samochód coraz gorzej się prowadzi, mam problemy z utrzymaniem toru jazdy. Dla wielu użytkowników informacja od mechanika na przeglądzie auta, że „amortyzator się wylał” jest dużym zaskoczeniem. Często typowe symptomy coraz słabszych amortyzatorów, takie jak np. popiskiwanie kół na łukach i przy hamowaniu, włączanie się ABS-u nawet przy lekkim naciśnięciu pedału hamulca są niesłusznie zrzucane np. na karb słabych opon czy śliskiej nawierzchni. To dlatego regularna kontrola amortyzatorów jest naprawdę ważna – eksperci marki SACHS należącej do należącej do portfolio ZF Aftermarket, jednego z najbardziej renomowanych producentów amortyzatorów na świecie, radzą, żeby kontrolować stan amortyzatorów profilaktycznie przy okazji każdego okresowego przeglądu auta.

Kontrola i wymiana amortyzatorów Foto: Materiał powstał we współpracy z ZF Aftermarket
Kontrola i wymiana amortyzatorów

Po co w aucie amortyzatory?

Samochodowy amortyzator to nic innego jak tłumik drgań o odpowiednio dobranej charakterystyce. Bez amortyzatora po najechaniu na nierówność drogi koło podskakiwałoby, jak piłka, tracąc przy tym kontakt z podłożem. Prawidłowo dobrane amortyzatory zapobiegają też nadmiernemu bujaniu się karoserii i przechyłom nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Siła tłumienia amortyzatora zawsze jest kompromisem między komfortem, a przyczepnością kół do nawierzchni.

Amortyzatory pracują coraz ciężej

Nowe auta są coraz cięższe, mają też coraz lepsze osiągi. Nad bezpieczeństwem jazdy czuwają w nich coraz bardziej zaawansowane systemy elektroniczne nadzorujące tor jazdy czy przebieg hamowania. Systemy te są zestrojone z uwzględnieniem poprawnej, przewidzianej przez producenta auta charakterystyki pracy wszystkich elementów zawieszenia. Jeśli amortyzator zbyt słabo tłumi drgania, koła odrywają się od podłoża – a bez doskonałej przyczepności nie ma co liczyć na poprawne działanie systemów takich jak ABS, ESP czy układ kontroli trakcji. Im więcej w aucie elektroniki, tym większe znaczenie ma właściwy stan amortyzatorów.

Kontrola i wymiana amortyzatorów Foto: Materiał powstał we współpracy z ZF Aftermarket
Kontrola i wymiana amortyzatorów

Uwaga na niemarkowe zamienniki!

Uwaga! Bardzo duże znaczenie ma też to, żeby zużyte amortyzatory wymieniać zawsze na części o charakterystyce co najmniej zbliżonej do tej, jaką miały części zamontowane fabrycznie. Na rynku nie brakuje tanich zamienników, np. prostych, niemarkowych amortyzatorów olejowych, które są przeznaczone do aut, które fabrycznie były wyposażone w zaawansowane amortyzatory gazowe o wysokich parametrach tłumienia drgań. Co z tego, że części te pasują i da się je zamontować w miejsce oryginalnych podzespołów, jeśli po ich zastosowaniu właściwości jezdne nie będą takie same, jak przy częściach oryginalnych, a co za tym idzie samochód będzie prowadził się i hamował gorzej niż zakładał to producent, a aktywne systemy bezpieczeństwa w krytycznej sytuacji nie zadziałają tak jak powinny.

Bezpiecznym rozwiązaniem jest stosowanie podzespołów o jakości i parametrach części stosowanych na pierwszy montaż, przy czym nie trzeba kupować ich w serwisach autoryzowanych. Amortyzatory marki SACHS, montowane rocznie w ok. 10 mln. nowych aut, można też kupić u niezależnych dystrybutorów części. Producent zapewnia, że części dostarczane na rynek wtórny, tak jak te przeznaczone na pierwszy montaż, są najwyższej jakości.

Co się psuje od jazdy ze zużytymi amortyzatorami?

Poza pogorszeniem prowadzenia czy obniżeniem skuteczności hamowania, zużyte amortyzatory mają też bardzo niekorzystny wpływ na trwałość wielu podzespołów auta – od sprężyn zawieszenia, przez łożyska, silentblocki, opony, aż po elementy układu kierowniczego.

Eksperci marki SACHS radzą:

Tak jak w przypadku wszystkich części podlegających zużyciu eksploatacyjnemu, żywotność amortyzatorów jest ograniczona. Podczas tego okresu amortyzator samochodowy stopniowo traci siłę tłumienia. Kierowcy z reguły nie zauważają tego procesu, gdyż z czasem przyzwyczajają się do zmiany w prowadzeniu pojazdu. Tylko w warsztacie można sprawdzić amortyzatory samochodu i niezawodnie wykryć wszelkie usterki. Nie da się określić interwałów wymiany elementów zawieszenia, bo ich trwałość zależy w znacznej mierze od sposobu użytkowania auta, warunków drogowych czy nawet stylu jazdy, więc jedynym rozwiązaniem są regularne kontrole stanu amortyzatorów, a w razie potrzeby, ich niezwłoczna wymiana. Uwaga! Nawet jeśli tylko jeden amortyzator jest niesprawny, zawsze należy wymienić obydwa amortyzatory na każdej osi.

Kontrola i wymiana amortyzatorów Foto: Materiał powstał we współpracy z ZF Aftermarket
Kontrola i wymiana amortyzatorów