• Od jakości części zamiennych, które montujemy w samochodzie, zależy życie i zdrowie jego użytkowników
  • Jakości części nie da się ocenić gołym okiem
  • Produkty renomowanych producentów są badane pod kątem jakości i bezpieczeństwa użytkowania
  • Wytwórcy podróbek radzą sobie coraz lepiej z odtworzeniem wyglądu kopiowanych podzespołów, co nie znaczy, że części te będą działały tak jak oryginalne

W internecie znaleźć można niejedną okazję, ale też i zaliczyć poważną wpadkę. W przypadku zakupu podrabianych części zamiennych z niewiadomego źródła może być to błąd nawet tragiczny w skutkach.

Dla producentów podróbek wykorzystanie logo renomowanego producenta to sposób na wyższe zyski i większy zbyt. Niemarkowe części, szczególnie te bez atestów, homologacji i certyfikatów sprzedawane są za ułamek ceny oryginalnych podzespołów – wystarczy nanieść na nie znaki towarowe renomowanych marek, żeby podnieść ich wartość o kilkaset procent. W dodatku taki zabieg zapewnia nieuczciwym wytwórcom bezkarność w przypadku, gdyby okazało się, że ich wyroby są wadliwe – nabywca nie ma do kogo zgłosić się z reklamacją, a jeśli dojdzie do tragedii, nie wiadomo, gdzie szukać winnych.

Coraz popularniejszym sposobem na oszczędności są zakupy przez internet u azjatyckich sprzedawców, najczęściej z Chin. Oferują oni w bardzo korzystnych cenach również produkty sygnowane znakami towarowymi najbardziej renomowanych marek. Tyle, że te „wyjątkowe okazje” bardzo często okazują się po prostu podróbkami, choć czasem na pierwszy rzut oka wcale tego nie widać.

Dlaczego oryginał musi być droższy

Kupując produkt marki „x” płacisz głównie za znaczek. Po co przepłacać? Takie opinie często słychać w przypadku wyrobów pochodzących od renomowanych producentów. Czy rzeczywiście w ich przypadku dopłacamy tylko za markę? Co tak naprawdę kryje się za wyższą ceną niż w przypadku innych, na pierwszy rzut oka podobnych produktów? Renomowani producenci ponoszą olbrzymie wydatki na badania i rozwój swoich wyrobów oraz na kontrolę ich jakości – te koszty podwyższają cenę oryginalnego produktu. Wytwórcy kopii czy imitacji oryginalnych podzespołów takich wydatków nie mają. Jeśli producent odpowiada za sprzedawany przez siebie towar, nie może sobie pozwolić na używanie do jego produkcji materiałów niepewnej jakości czy o niesprawdzonych parametrach.

Podróbka, imitacja, piracka kopia

Części mogą być podrabiane na różne sposoby – począwszy od bezprawnego kopiowania designu i zastrzeżonych rozwiązań technicznych, aż po użycie znaków towarowych renomowanego producenta do oznaczenia podrobionego produktu.

Warto mieć świadomość, że nawet wierne odtworzenie wyglądu zewnętrznego części nie oznacza, że imitacja będzie miała choćby podobne właściwości. Często wytwórcy podróbek nie mają nawet podstawowej wiedzy o tym, jakie znaczenie mają poszczególne detale kopiowanych części, ani w jakiej technologii elementy zostały wykonane – a ma to olbrzymi wpływ na parametry eksploatacyjne części!

Nie ma oznaczeń producenta? To nie oryginał!

Od pewnego czasu, od kiedy służby celne i wyspecjalizowane działy producentów i dostawców części monitorują rynek i ścigają sprzedawców towarów z podrobionymi znakami towarowymi, pojawia się coraz więcej części, które nie mają oznaczeń producenta wcale lub na których są one naniesione w sposób nietrwały, np. w formie naklejki. Często z wyglądu niemal nie różnią się one od markowych, oryginalnych podzespołów. Tego typu produkty często oferowane są z legendą, że to np. wyroby z tej samej linii produkcyjnej, co części producentów dostarczających podzespoły na pierwszy montaż albo pochodzące wprost od dalekowschodniego producenta, u którego zamawiają też europejscy dostawcy. Wytwórcy wysokiej jakości części, również azjatyccy, nie wstydzą się swoich wyrobów. Jeśli na części nie ma żadnych oznaczeń, to znaczy, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za ich jakość i bezpieczeństwo użytkowania.

Jakie części mogą być podrabiane?

Oferta fałszerzy jest olbrzymia i dotyczy w zasadzie wszystkich części eksploatacyjnych do aut – od filtrów, uszczelek czy żarówek przez elementy blacharskie aż po podzespoły mające bezpośrednie znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy – elementy zawieszenia czy klocki i tarcze hamulcowe.

Jak rozpoznać podróbkę?

To nie takie proste! Podrabiane części mogą wyglądać niemal tak samo jak części oryginalne i nawet fachowcy mogą mieć problem z ich rozpoznaniem, szczególnie jeśli nie mają oryginalnej części do porównania. Fałszerze coraz lepiej radzą sobie z kopiowaniem opakowań, czy nawet zabezpieczeń takich jak hologramy.

Żaden mechanik nie jest w stanie „na oko” ocenić rzeczywistej jakości montowanego podzespołu, chyba że jest on tak zły, że zwyczajnie nie pasuje! Zazwyczaj różnice wychodzą na jaw właśnie podczas montażu lub dopiero w trakcie eksploatacji, np. podrabiane części mogą nie trzymać wymiarów montażowych, z reguły mają też dużo niższą trwałość i gorsze parametry eksploatacyjne.

W przypadku elementów zawieszenia problemem jest z reguły np. jakość gumy w elementach metalowo-gumowych, co prowadzi do tego, że od początku element nie zapewnia odpowiedniego tłumienia drgań i dużo szybciej dochodzi do jego uszkodzenia. Z kolei podrabiane klocki hamulcowe mają z reguły materiał cierny niskiej jakości, który w dodatku nie jest odpowiednio przytwierdzony do płytki nośnej. O ile przy delikatnym hamowaniu przez pewien czas taki element może się zachowywać poprawnie, choć będzie się szybciej zużywał, to już przy bardziej dynamicznej jeździe czy przy awaryjnym hamowaniu, nie dość że skuteczność hamowania będzie znacznie niższa niż w przypadku części oryginalnych, to jeszcze przegrzany materiał może się całkowicie oderwać od płytki nośnej. To grozi tragedią!

Podrabiane tarcze hamulcowe, nawet jeśli zachowują wymiary części oryginalnych , mogą być źle wyważone (co powoduje uciążliwe drgania) i wykonane z niewłaściwego materiału, przez co nie tylko szybciej się zużywają, ale też łatwiej dochodzi do ich deformacji na skutek przegrzania, czy nawet do pęknięć materiału.

Ponieważ rozpoznanie podrobionych części jest niezwykle trudne, należy unikać części sprzedawanych po wyjątkowo atrakcyjnych cenach, oferowanych przez nieznanych sprzedawców.

Eksperci ZF Aftermarket radzą:

Wprowadzenie do obrotu podrabianych produktów jest przestępstwem. Kupując rzekomo markowe części w podejrzanie niskiej cenie np. na chińskim portalu zakupowym, nabywca ryzykuje nie tylko to, że otrzyma podzespoły zagrażające bezpieczeństwu, ale odpowiednie służby mogą uznać, że świadomie brał udział w nielegalnym procederze, co grozi odpowiedzialnością karną i finansową!

Również warsztaty powinny zachować najwyższą ostrożność w kwestii oryginalności montowanych części zamiennych. Jeśli instalują część zamienną, muszą zapewnić, że zainstalowana część jest bez zarzutu, nawet jeśli klient sam ją dostarczy. Jeżeli ta część okaże się wadliwa lub nawet spowoduje wypadek, warsztat może być zobowiązany do poniesienia odpowiedzialności w pewnych okolicznościach: na przykład jeśli część zamienna pochodzi ze źródła, którego nie można zweryfikować, jeśli nie można ustalić producenta lub dostawców, lub jeśli część została zakupiona poza Unią Europejską. W takim przypadku w świetle prawa o odpowiedzialności cywilnej za produkt, warsztat zostaje uznany za producenta. Stanowi to poważne zagrożenie dla warsztatu, szczególnie w kontekście części mających wpływ na bezpieczeństwo.

Nasze zalecenie: używaj wyłącznie markowych części zamiennych pochodzących z pewnego źródła. W takim przypadku odpowiedzialność za nie ponosi producent.

Foto: Auto Świat
Tylko oryginalne, pochodzące z pewnego źródła części zamienne gwarantują bezpieczeństwo użytkowania