Ostatnie 10 lat to okres ogromnego postępu technologicznego w budowie i osiągach nowoczesnych samochodów. Postęp jest niezwykle szybki, jednak większość kierowców nie zmieniła stylu jazdy. W naszym kraju Polskie Stowarzyszenie Motorowe opracowało i wdrożyło program szkoleniowy "Ekokierowca". W tym celu przeszkoliło i certyfikuje trenerów z 10 zrzeszonych w skali kraju ośrodków szkoleniowych. Główna wiedza przekazywana na takich szkoleniach dotyczy zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdu, zmniejszenia emisji spalin, zredukowania natężenia hałasu oraz, co wydaje się najistotniejsze - zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Ekokierowca = bezpieczny kierowca

Ekokierowca to bez dwóch zdań także bezpieczny kierowca. Pozbycie się złych nawyków podczas codziennej jazdy po naszych drogach skutkuje, co naturalne, mniejszą liczbą wypadków. Warto zaznaczyć, że nie musimy wcale zmniejszać średniej prędkości, z jaką się poruszamy. Zasady są proste i przejrzyste. Gdy jedziemy spokojnie i płynnie, to jednocześnie powodujemy mniejsze zagrożenie na drodze. Jednocześnie uzyskujemy mniejsze zużycie paliwa, czyli przyczyniamy się do mniejszej emisji spalin do środowiska naturalnego.

Według zasad ekologicznej jazdy mamy unikać szarpanej jazdy, prowadzić samochód w sposób płynny i niechaotyczny. Wynika z tego zachowywanie większych odstępów od poprzedzających nas pojazdów, wystrzeganie się postaw nieprzewidywalnych czy też wyprzedzanie w tzw. wąskich lukach, które wymagają od nas gwałtownego przyspieszania i hamowania. Na szkoleniach z ekologicznej jazdy jesteśmy także uczeni dokładniejszej obserwacji zachowania uczestników ruchu drogowego.

Pomyśl, zanim pojedziesz, myśl, jak jedziesz

Bycie ekologicznym kierowcą to nie tylko sposób jazdy, to także filozofia poruszania się, czyli: dzienny plan poruszania się, wybór właściwej trasy i właściwej pory - unikajmy wyruszania w godzinach szczytu, w korkach emitujemy więcej spalin, zużywamy więcej paliwa i jesteśmy narażeni na częstsze stłuczki i wypadki. Jeśli nie musimy jechać koniecznie gdzieś "na dwa auta", jeśli np. firmowy wyjazd do klienta można odbyć jednym samochodem - róbmy tak. Starajmy się, aby w samochodzie podróżowała zawsze więcej niż jedna osoba, nie tylko ze względów ekonomicznych, ale również ze względu na bezpieczeństwo i kontrolę kierowcy.

Wybierajmy zawsze właściwy środek lokomocji. Może to samolot pociąg, rower lub komunikacja miejska (metro, tramwaj, trolejbus). Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że auto jadące z prędkością obrotową silnika 4000 obr./min emituje hałas, jaki wydają 32 samochody jadące z taką samą prędkością, ale przy 2000 obr./min. Nieporównywalnie więc bardziej negatywnie działamy na środowisko, a przy okazji zwiększamy zagrożenie na drodze. Być może warto więc pomyśleć o ograniczeniu "gazowania" samochodu, kiedy nie jest to konieczne. Często również w ruchu miejskim zdarza nam się wrzucanie na luz, dojeżdżając do skrzyżowań. Mamy wówczas zupełnie nieprawdziwe przeświadczenie, że oszczędzamy paliwo i samochód. Nic bardziej mylnego. Hamujmy zawsze silnikiem. Oszczędzamy nie tylko paliwo, ale i układ hamulcowy.

Bycie kierowcą ekologicznym jest opłacalne dla wszystkich stron. Zyskuje na tym zarówno środowisko, jak i nasza kieszeń. Według badań dużych firm flotowych w Holandii, które udostępnił nam Jan Żylewicz z PSM, oszczędności mają miejsce przede wszystkim na paliwie (zmniejszenie zużycia nawet do 20%) oraz na naprawach, zarówno przeglądowych, jak i powypadkowych. Rocznie floty oszczędzały ok. 800 euro na jednym pojeździe.

Wypada sobie życzyć, żeby także do nas przyszła moda na ekologię.

Przykazania ekologicznego kierowcy

Szybka agresywna jazda zmusza do częstszego gwałtownego hamowania i przyspieszania. Zwiększa się znacznie zużycie paliwa. Unikaj szarpanej jazdy!

Unikaj i nie prowokuj nerwowych i agresywnych sytuacji na drodze.

Staraj się utrzymywać obroty silnika na poziomie 1 500-2 500 obr./min

Hamuj silnikiem, nie wrzucaj biegów na luz. Oszczędzisz nie tylko paliwo, ale i układ hamulcowy!

Wyłączaj silnik, jeżeli przewidujesz postój dłuższy niż 30-60 sekund.

Co najmniej raz w miesiącu sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponach. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa zużycie opon, paliwa i pogarsza właściwości jezdne samochodu.

Planuj podróż tak, aby ominąć zakorkowane odcinki ulic, roboty drogowe, itp.

Pozbądź się zbędnego obciążenia.

Bagażnik dachowy czy uchwyt na rowery, zwiększają opór aerodynamiczny samochodu, a tym samym zużycie paliwa. Demontuj je, kiedy nie są używane.

Artykuł pochodzi z: