Jazda zazwyczaj obwarowana jest ograniczeniami (limit prędkości i odległości), ale w każdym razie pozwala dotrzeć do warsztatu wulkanizacyjnego.Bezpieczna technologia, groźni partaczeJednak ogumienie tego typu stosuje się przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Szczególnie w autach o wysokich osiągach liczy się nie tyle możliwość dojazdu do warsztatu bez wymiany koła, ileutrzymanie toru jazdy nawet po przebiciu opony! Ta właściwość nowoczesnego ogumienia może decydować o życiu pasażerów. Tymczasem w Niemczech, gdzie opony Run Flat są bardziej popularne niż w Polsce, eksperci z branży oponiarskiej odnotowują dużo wypadków, których przyczyną są uszkodzenia opon tego typu.Czyżby bezpieczna technologia zawodziła w praktyce? Nie – jak zwykle winę ponosi człowiek! Okazuje się, że nowe ogumienie wytrzymuje jazdę w trudnych warunkach i uszkodzenia bieżnika, ale nie brak profesjonalizmu przy zakładaniu. Opony typu Run Flat mają znacznie grubszą boczną ścianę oraz stopkę (fragment, który chowa się w feldze). Dlatego do ich montażu potrzebne są specjalne maszyny. Niestety, nie wszyscy wulkanizatorzy o tym wiedzą. A jeśli nawet wiedzą, to nie przyznają się do tego klientom, tylko próbują na siłę zakładać takie opony przy użyciu zwykłych, znacznie tańszych montażownic. Zazwyczaj się to nawet udaje, a przynajmniej tak to wygląda na pierwszy rzut oka. W rzeczywistości bardzo często dochodzi do uszkodzenia elementów nośnych opony. Trudno to zauważyć, bo zniszczona część ukryta jest pod krawędzią felgi. Usterka ujawnia się zwykle dopiero po pewnym czasie, najczęściej w sytuacji krytycznej, kiedy opona jest mocno obciążona, np. w czasie wykonywania gwałtownych manewrów czy przy dużej szybkości. Znane są np. przypadki, kiedy do rozerwania opony doszło przy prędkości 250 km/h.Szukajmy fachowców z dobrym sprzętemWszyscy właściciele samochodów z oponami Run Flat powinni pamiętać o tym, że nie wolno ich zakładać gdziekolwiek. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usługi warsztatu wulkanizacyjnego należy zapytać wprost, czy jest on wyposażony w specjalną montażownicę do opon typu Run Flat. Jeżeli usłyszymy odpowiedź: „nie mamy, ale damy radę”, to dla własnego bezpieczeństwa lepiej poszukać innego warsztatu. Ogumienie Run Flat może być stosowane tylko w autach przystosowanych do tego fabrycznie. Może wymagać m.in. specjalnych felg, a nawet dopasowania zawieszenia do innych właściwości jezdnych takich opon.Zdaniem ekspertaMimo wyglądu zbliżonego do zwykłych opon ogumienie typu Run Flat powinno być montowane przez odpowiednio przeszkolonych pracowników i przy użyciu specjalnego sprzętu. Bez spełnienia tych warunków nie da się ich zamontować w sposób zapewniający późniejsze bezpieczeństwo użytkowania. Radzę starannie wybierać serwis, któremu powierzymy obsługę takiego ogumienia.Piotr Chojnacki, Serwis RADIAL
Jak ekploatować opony RUN FLAT?
Opony Run Flat pozwalają na kontynuowanie jazdy pomimo utraty ciśnienia w kole, np. na skutek przebicia ogumienia.