Uzyskanie oceny pięciu gwiazdek stało się w ostatnim okresie coraz trudniejsze, gdyż niezależna organizacja EuroNCAP zwiększyła swoje wymagania oraz sposób samej oceny.
Obecnie każde auto jest oceniane podwójnie. Pierwszy test dotyczy auta wyposożonego w pełny pakiet systemów bezpieczeństwa, drugi test obejmuje auto w wersji standardowej. Aby auto otrzymało pięć gwiazdek musi mieć na pokładzie najnowsze systemy bezpieczeństwa włącznie z systemem ostrzegającym przed opuszczeniem pasa ruchu oraz systemem wykrywającym przechodnia. Na liście wymagań EuroNCAP nie zabrakło także systemu hamowania awaryjnego.
Każdy producent oczekujący najwyższej oceny w teście zderzeniowym EuroNCAP będzie musiał wykazać, że sprzedał odpowiednią liczbę aut wyposażonych w systemy bezpieczeństwa. Tylko wtedy poddawany próbie samochód będzie mógł otrzymać pięć gwiazdek.
W testach zderzeniowych EuroNCAP, które przeprowadzono w 2014 roku najlepszymi samochodami w poszczególnych segmentach, którym przyznano ocenę pięciu gwiazdek okazały się:
Skoda Fabia - supermini
Nissan Qashqai - małe auto rodzinne
Volkswagen Golf Sportsvan - mały MPV
Mercedes-Benz klasy C - duże auto rodzinne
Galeria zdjęć
Model ten już trzyktornie poddawany był testom zderzeniowym EuroNCAP. Pierwsze dwie generacje w 2000 i 2007 roku ocenione zostały na cztery gwiazdki. W najnowszym teście ocenie poddana została Skoda Fabia III 1.2 TSI Ambition. Za ochronę osoby dorosłej przyznano 31 punktów (81 proc. możliwych do uzyskania), za ochronę dziecka 40 punktów (81 proc.), za ochrone pieszego 25 punktów (69 proc.) oraz za systemy bezpieczeństwa 9 pun któw (69 proc.)
Model ten dwukrotnie w swojej historii poddawany był testom zderzeniowym EuroNCAP. Po raz pierwszy w 2009 roku, gdy uzyskał ocenę pięciu gwiazdek oraz w 2014 r. Identyczną ocenę przyznano w ostatnim teście. Za ochronę dorosłego pasażera przyznano 34 punkty (88 proc. mozliwych do uzyskania), za ochronę dziecka 41 punktów (83 proc.), za ochronę pieszego 25 punktów (69 proc.) oraz za systemy bezpieczeństwa 10 punktów (79 proc.)
Model ten w kategorii małych MPV okazał się według EuroNCAP najbezpieczniejszym. Za ochronę dorosłego pasażera 33 punkty (87 proc. mozliwych do uzyskania), za ochronę dziecka 42 punkty (85 proc.), za ochronę pieszego 22 punkty (62 proc.) oraz za systemy bezpieczęnstwa 10 punkty (73 proc.).
W kategorii małych modeli off-road 4x4 najwyżej oceniony został Land Rover Discovery Sport 2.2 diesel SE. Za ochronę dorosłego pasażera przyznano ocenę 36 gwiazdek (93 proc. możliwych do uzyskania), za ochronę dziecka 41 punktów (83 proc.), za ochronę pieszego 25 punktów (69 proc.) oraz za systemy bezpieczęństwa 11 punktów (82 proc.)
W historii EuroNCAP model ten już sześciokrotnie poddawany był testom zderzeniowym. Najgorszy wynik uzyskał w 1997 roku, gdy przyznano mu tylko dwie gwiazdki. Jednak wówczas kryteria oceny też były inne. Jednak ostatnmie trzy próby zderzeniowe zakończyły się oceną pięciu gwiazdek. Ostatniej próbie poddany został Mercedes-Benz C220 Avantgarde, który za ochronę dorosłego pasażera otrzymał 35 punktów (92 proc. możliwych do uzyskania), za ochronę dziecka 42 punkty (84 proc.), za ochronę pieszego 28 punktów (77 proc.) oraz za systemy bezpieczęństwa 9 pun któw (70 proc.)