• Skywell ET5 jest większy i droższy od Volkswagena ID.4 i Skody Enyaq
  • SUV z Chin ma bogate wyposażenie, ale jego multimedia są niedopracowane
  • Pod koniec 2023 roku w ofercie ET5 z akumulatorem 86 kWh i zasięgiem 620 km

Do 2035 roku, kiedy ma być wprowadzony w UE zakaz sprzedaży aut innych niż zeroemisyjne, pozostało niewiele czasu. Producenci zapewniają, że są przygotowani na transformację, ale obawiają się o infrastrukturę ładowania i dostępność surowców do produkcji baterii. Już dziś mimo niewielkiego jeszcze popytu na pojazdy EV producenci nie są w stanie zaspokoić potrzeb rynku. Rok czekania na zamówione auto elektryczne to standard. Łatwiej dostępne są chińskie elektryki, które w ostatnim czasie na krajowym rynku pojawiają się jak grzyby po deszczu. W kwietniu testowaliśmy LEVC TX, elektryczną taksówkę z range extenderem, miesiąc później crossovera Seresa 3, tym razem sprawdzamy SUV-a – Skywella ET5.

Skywell ET5 – przestronna tylna kanapa

Według przedstawiciela polskiego importera – firmy Auto-Atut, wchodzącej w skład grupy kapitałowej Polmozbyt Południe SA – ET5 ma być klasowym rywalem Volkswagena ID.4 77 kWh 204 KM RWD (od 187 890 zł). Chiński SUV, mierzący 4698 mm, z rozstawem osi wynoszącym 2800 mm, jest jednak od niego nieco większy, ale i znacznie droższy (od 219 990 zł). ET5 oferuje niezwykle pojemne wnętrze (większe niż rywal z VW), imponuje zwłaszcza ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń, zarówno na nogi, nad głową, jak i na szerokość.

Oryginalne wzornictwo cyfrowego kokpitu. Jakość materiałów niezła, choć przeszkadza zapach, a miejscami wykonanie pozostawia wiele do życzenia. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Oryginalne wzornictwo cyfrowego kokpitu. Jakość materiałów niezła, choć przeszkadza zapach, a miejscami wykonanie pozostawia wiele do życzenia.

Skywell ET5 – bogate wyposażenie

Na pierwszy rzut oka we wnętrzu trudno się do czegoś przyczepić. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości (drewno, skóra, lakier fortepianowy), ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń, ale zapach już tak. Nowoczesność modelu wyrażają: dwa cyfrowe ekrany (12,3" zegarów i 12,8" multimediów), ładowarka bezprzewodowa, automatyczne parkowanie i liczni asystenci kierowcy, w tym adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go.

Łączność ze smartfonami możliwa za pośrednictwem EasyConnection. Aplikacja ta funkcjonalnością jednak nie dorównuje interfejsom Android Auto i Apple CarPlay. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Łączność ze smartfonami możliwa za pośrednictwem EasyConnection. Aplikacja ta funkcjonalnością jednak nie dorównuje interfejsom Android Auto i Apple CarPlay.

Skywell ET5 – luksusy we wnętrzu

Podróżni z przodu siedzą na wygodnych i obszernych fotelach, które mają funkcję podgrzewania i chłodzenia. Komfort podróżowania zapewnia także technologia redukcji hałasu i wibracji oraz system oczyszczania powietrza w kabinie (PM2.5). Automatyczna klimatyzacja w ET5 mimo nawiewów w drugim rzędzie jest jednak tylko... jednostrefowa, multimedia nie mają polskiego menu, radiu brakuje RDS-u, a do komunikacji ze smartfonami z systemami Android i iOS służy niezbyt udana aplikacja EasyConnection (komunikaty głosowe z nawigacji Google Maps wyłączają dźwięk radia i trzeba je ponownie włączać ręcznie, nie uzyskaliśmy łączności z iPhone’em 7, zła jakość rozmowy przez zestaw głośnomówiący).

Do podnoszenia siedziska tylnej kanapy potrzebne są dwie osoby, gdyż niestabilne mocowanie powoduje, że się wygina i blokuje. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Do podnoszenia siedziska tylnej kanapy potrzebne są dwie osoby, gdyż niestabilne mocowanie powoduje, że się wygina i blokuje.

Skywell ET5 – wpadki modelu przedprodukcyjnego

Fatalne wrażenie zrobił na nas system składania tylnej kanapy. Do podnoszenia siedziska potrzebne są dwie osoby, gdyż niestabilne mocowanie powoduje, że się wygina i blokuje. Z powodu głęboko ukrytych uchwytów Isofix mieliśmy problem z mocowaniem fotelików. Dostęp do bagażnika 467 l umożliwia elektrycznie unoszona pokrywa (za nisko otwierana), sterowana gestem.

Ładowanie akumulatora 72 kWh prądem stałym od 20 do 70 proc. zajmuje wg producenta 30 min. Klapka zasłaniająca gniazda ładowania miała urwany zawias. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Ładowanie akumulatora 72 kWh prądem stałym od 20 do 70 proc. zajmuje wg producenta 30 min. Klapka zasłaniająca gniazda ładowania miała urwany zawias.

Skywell ET5 – bardzo długie ładowanie prądem AC

Przednionapędowe ET5 (204 KM) sprawnie rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 8,1 s (wg folderu 9,6 s). Producent obiecuje średnie zużycie 19,3 kWh na 100 km (zasięg 400 km), w teście wyszło 18,7 kWh, co daje realny zasięg 385 km (wg poboru prądu na ładowarce DC śr. 21,9 kWh na 100 km). Kiepsko wypada ładowanie prądem zmiennym (maks. moc 6,6 kW). Producent podaje czas 11 godz., redakcyjnym wallboxem 11 kW nie udało nam się naładować baterii w ponad 20 godzin.

Skywell ET5 – naszym zdaniem

Importer zastrzegł, że oddaje nam do testu auto przedprodukcyjne, które może mieć niedoróbki. I tak faktycznie było, choć musimy przyznać, że spośród chińskich aut, które testowaliśmy, to zrobiło najlepsze wrażenie. Prowadzi się je poprawnie, oferuje mnóstwo przestrzeni i niezły komfort, jakość materiałów jest przystępna (poza zapachem). Zdecydowanie do poprawy są multimedia (nielogiczna obsługa i kiepska współpraca ze smartfonami) oraz opony (długa droga hamowania i kłopoty z trakcją). Uważamy, że cena jest za wysoka jak na debiutanta.

Skywell ET5 – ocena końcowa: 4

Skywell ET5 – wymiary Foto: Auto Świat
Skywell ET5 – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Skywell ET5 – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s
0-100 km/h 8,1 s
0-130 km/h 13,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,1 s
80-120 km/h 5,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1928/327 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,0/12,1 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 41,4 m
                                             gorące  40,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Średnie zużycie w teście (prąd) 18,7 kWh/100 km
Zasięg 385 km

Skywell ET5 – dane producenta

Silnik, typ elektryczny, synchroniczny, z magnesami stałymi
Umieszczenie z przodu
Moc maksymalna 204 KM
Maks. moment obrotowy 320 Nm
Skrzynia biegów/napęd aut. 1-bieg./przód
Pojemnosć akumulatora 71,98 kWh (litowo-jonowy)
0-100 km/h; prędkość maks. 9,6 s; 150 km/h
Śr. zużycie prądu wg WLTP 19,3 kWh/100 km
Zasięg w cyklu mieszanym do 400 km (wg WLTP)
Maks. moc ładowania AC/DC 6,6/100 kW
Ład. akum. 0-100 proc./30-80 proc. 11 h (AC)/30 min (DC)
Dop. masa przyczepy z ham./bez brak możliwości holowania
Pojemność bagażnika 467-1141 l
Marka i model opon test. auta Cooper SUV Evolution CTT
Rozmiar opon test. auta 235/50 R 19

Skywell ET5 – wyposażenie

Wersja Luxury
6 airbagów/intelig. temp. Stop & Go S/S
Klima aut. 1-stref./unikanie kolizji S/S
System multim./navi/utrzym. pasa S/N/S
Czujn. park./kamera/skóra czarna S/S/S
Podgrzewane i wentylowane fotele S
Lakier metalik/alufelgi 19 cali S/S

Skywell ET5 – gwarancja/ceny

Cena podst. wersji Luxury 244 990 zł
Gwarancja mechaniczna 3 l. lub 100 tys. km 
Gwarancja na akumulator 8 lat lub 150 tys. km
Przeglądy co 40 tys. km lub 2 lata
Skywell ET5 w wersji Luxury wyposażony jest w reflektory laserowe. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Skywell ET5 w wersji Luxury wyposażony jest w reflektory laserowe.
Prowadzenie i komfort są poprawne, ale zawiodły opony i drażnią stuki w zawieszeniu. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Prowadzenie i komfort są poprawne, ale zawiodły opony i drażnią stuki w zawieszeniu.
Skywell ET5 to przednionapędowy elektryk. Po pokrywą silnika nie ma już miejsca na dodatkowy schowek. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Skywell ET5 to przednionapędowy elektryk. Po pokrywą silnika nie ma już miejsca na dodatkowy schowek.
Wirtualne zegary są skromne, ale czytelne. Po zmianietrybu z D na S zmienia się tylko kolor podświetlenia. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Wirtualne zegary są skromne, ale czytelne. Po zmianietrybu z D na S zmienia się tylko kolor podświetlenia.
Są systemy wspomagające, ale brakuje czujnika martwego pola. Zawodzą opony: po deszczu są kłopoty z trakcją, na suchym za długa droga hamowania. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Są systemy wspomagające, ale brakuje czujnika martwego pola. Zawodzą opony: po deszczu są kłopoty z trakcją, na suchym za długa droga hamowania.
Ekran ma wysoką jakość i dobrą czułość, ale kuleje logika obsługi. Regulacja rekuperacji – tylko w teorii. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Ekran ma wysoką jakość i dobrą czułość, ale kuleje logika obsługi. Regulacja rekuperacji – tylko w teorii.
Selektor kierunku jazdy nie reaguje na szybką zmianę pozycji. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Selektor kierunku jazdy nie reaguje na szybką zmianę pozycji.
Dwupłaszczyznowa regulacjakolumny kierownicy ma małyskok (zwłaszcza w poziomie). Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Dwupłaszczyznowa regulacjakolumny kierownicy ma małyskok (zwłaszcza w poziomie).
Obszerne fotele są wygodne i dobrze podpierają ciało kierowcy. Pasażer z tyłu może zmienić położenie przedniego fotela. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Obszerne fotele są wygodne i dobrze podpierają ciało kierowcy. Pasażer z tyłu może zmienić położenie przedniego fotela.
Płaska podłoga i duża przestrzeń na kolana, nadgłową i na szerokość (nisko osadzona kanapa). Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Płaska podłoga i duża przestrzeń na kolana, nadgłową i na szerokość (nisko osadzona kanapa).
W Skywellu ET5 nie brakuje gniazd zasilających. Oprócz portów USB dostępne jest też gniazdo 230 V. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
W Skywellu ET5 nie brakuje gniazd zasilających. Oprócz portów USB dostępne jest też gniazdo 230 V.
Bagażnik jest pojemny (467-1141 l), ale konkurencyjny VW ID.4 ma o 76 l większą przestrzeń. Elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Bagażnik jest pojemny (467-1141 l), ale konkurencyjny VW ID.4 ma o 76 l większą przestrzeń. Elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika.
Pod przednią maską jest silnik, więc miejsca na ładowarki przewidziano pod podłogą kufra. Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Pod przednią maską jest silnik, więc miejsca na ładowarki przewidziano pod podłogą kufra.
Chiński SUV jest większy od Volkswagena ID.4, ale i znacznie droższy (od 219 990 zł). Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Chiński SUV jest większy od Volkswagena ID.4, ale i znacznie droższy (od 219 990 zł).