- Skywell ET5 jest większy i droższy od Volkswagena ID.4 i Skody Enyaq
- SUV z Chin ma bogate wyposażenie, ale jego multimedia są niedopracowane
- Pod koniec 2023 roku w ofercie ET5 z akumulatorem 86 kWh i zasięgiem 620 km
Do 2035 roku, kiedy ma być wprowadzony w UE zakaz sprzedaży aut innych niż zeroemisyjne, pozostało niewiele czasu. Producenci zapewniają, że są przygotowani na transformację, ale obawiają się o infrastrukturę ładowania i dostępność surowców do produkcji baterii. Już dziś mimo niewielkiego jeszcze popytu na pojazdy EV producenci nie są w stanie zaspokoić potrzeb rynku. Rok czekania na zamówione auto elektryczne to standard. Łatwiej dostępne są chińskie elektryki, które w ostatnim czasie na krajowym rynku pojawiają się jak grzyby po deszczu. W kwietniu testowaliśmy LEVC TX, elektryczną taksówkę z range extenderem, miesiąc później crossovera Seresa 3, tym razem sprawdzamy SUV-a – Skywella ET5.
Skywell ET5 – przestronna tylna kanapa
Według przedstawiciela polskiego importera – firmy Auto-Atut, wchodzącej w skład grupy kapitałowej Polmozbyt Południe SA – ET5 ma być klasowym rywalem Volkswagena ID.4 77 kWh 204 KM RWD (od 187 890 zł). Chiński SUV, mierzący 4698 mm, z rozstawem osi wynoszącym 2800 mm, jest jednak od niego nieco większy, ale i znacznie droższy (od 219 990 zł). ET5 oferuje niezwykle pojemne wnętrze (większe niż rywal z VW), imponuje zwłaszcza ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń, zarówno na nogi, nad głową, jak i na szerokość.
Skywell ET5 – bogate wyposażenie
Na pierwszy rzut oka we wnętrzu trudno się do czegoś przyczepić. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości (drewno, skóra, lakier fortepianowy), ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń, ale zapach już tak. Nowoczesność modelu wyrażają: dwa cyfrowe ekrany (12,3" zegarów i 12,8" multimediów), ładowarka bezprzewodowa, automatyczne parkowanie i liczni asystenci kierowcy, w tym adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go.
Skywell ET5 – luksusy we wnętrzu
Podróżni z przodu siedzą na wygodnych i obszernych fotelach, które mają funkcję podgrzewania i chłodzenia. Komfort podróżowania zapewnia także technologia redukcji hałasu i wibracji oraz system oczyszczania powietrza w kabinie (PM2.5). Automatyczna klimatyzacja w ET5 mimo nawiewów w drugim rzędzie jest jednak tylko... jednostrefowa, multimedia nie mają polskiego menu, radiu brakuje RDS-u, a do komunikacji ze smartfonami z systemami Android i iOS służy niezbyt udana aplikacja EasyConnection (komunikaty głosowe z nawigacji google maps wyłączają dźwięk radia i trzeba je ponownie włączać ręcznie, nie uzyskaliśmy łączności z iPhone’em 7, zła jakość rozmowy przez zestaw głośnomówiący).
Skywell ET5 – wpadki modelu przedprodukcyjnego
Fatalne wrażenie zrobił na nas system składania tylnej kanapy. Do podnoszenia siedziska potrzebne są dwie osoby, gdyż niestabilne mocowanie powoduje, że się wygina i blokuje. Z powodu głęboko ukrytych uchwytów Isofix mieliśmy problem z mocowaniem fotelików. Dostęp do bagażnika 467 l umożliwia elektrycznie unoszona pokrywa (za nisko otwierana), sterowana gestem.
Skywell ET5 – bardzo długie ładowanie prądem AC
Przednionapędowe ET5 (204 KM) sprawnie rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 8,1 s (wg folderu 9,6 s). Producent obiecuje średnie zużycie 19,3 kWh na 100 km (zasięg 400 km), w teście wyszło 18,7 kWh, co daje realny zasięg 385 km (wg poboru prądu na ładowarce DC śr. 21,9 kWh na 100 km). Kiepsko wypada ładowanie prądem zmiennym (maks. moc 6,6 kW). Producent podaje czas 11 godz., redakcyjnym wallboxem 11 kW nie udało nam się naładować baterii w ponad 20 godzin.
Skywell ET5 – naszym zdaniem
Importer zastrzegł, że oddaje nam do testu auto przedprodukcyjne, które może mieć niedoróbki. I tak faktycznie było, choć musimy przyznać, że spośród chińskich aut, które testowaliśmy, to zrobiło najlepsze wrażenie. Prowadzi się je poprawnie, oferuje mnóstwo przestrzeni i niezły komfort, jakość materiałów jest przystępna (poza zapachem). Zdecydowanie do poprawy są multimedia (nielogiczna obsługa i kiepska współpraca ze smartfonami) oraz opony (długa droga hamowania i kłopoty z trakcją). Uważamy, że cena jest za wysoka jak na debiutanta.
Skywell ET5 – ocena końcowa: 4
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Skywell ET5 – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s |
0-100 km/h | 8,1 s |
0-130 km/h | 13,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,1 s |
80-120 km/h | 5,6 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1928/327 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,0/12,1 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 41,4 m |
gorące | 40,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (prąd) | 18,7 kWh/100 km |
Zasięg | 385 km |
Skywell ET5 – dane producenta
Silnik, typ | elektryczny, synchroniczny, z magnesami stałymi |
Umieszczenie | z przodu |
Moc maksymalna | 204 KM |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 1-bieg./przód |
Pojemnosć akumulatora | 71,98 kWh (litowo-jonowy) |
0-100 km/h; prędkość maks. | 9,6 s; 150 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 19,3 kWh/100 km |
Zasięg w cyklu mieszanym | do 400 km (wg WLTP) |
Maks. moc ładowania AC/DC | 6,6/100 kW |
Ład. akum. 0-100 proc./30-80 proc. | 11 h (AC)/30 min (DC) |
Dop. masa przyczepy z ham./bez | brak możliwości holowania |
Pojemność bagażnika | 467-1141 l |
Marka i model opon test. auta | Cooper SUV Evolution CTT |
Rozmiar opon test. auta | 235/50 R 19 |
Skywell ET5 – wyposażenie
Wersja | Luxury |
6 airbagów/intelig. temp. Stop & Go | S/S |
Klima aut. 1-stref./unikanie kolizji | S/S |
System multim./navi/utrzym. pasa | S/N/S |
Czujn. park./kamera/skóra czarna | S/S/S |
Podgrzewane i wentylowane fotele | S |
Lakier metalik/alufelgi 19 cali | S/S |
Skywell ET5 – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji Luxury | 244 990 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 l. lub 100 tys. km |
Gwarancja na akumulator | 8 lat lub 150 tys. km |
Przeglądy | co 40 tys. km lub 2 lata |