Tyle energii naprawdę zużywają samochody elektryczne
Ile kWh zużywa samochód elektryczny na przejechanie 100 km? Według danych pochodzących od producentów — zazwyczaj niewiele. Deklarowane zasięgi zazwyczaj też są "wystarczające" do codziennego użytkowania.
- Przeczytaj także: Oto obowiązkowe wyposażenie samochodu w 2025 r. Dwa elementy są kluczowe
Praktyka pokazuje jednak, że w realnych, codziennych warunkach zużycie energii odbiega, i to zdarza się, że sporo — od wartości deklarowanych przez producentów.
Zasięg to zresztą jeden z głównych czynników, którymi kierują się osoby zainteresowane kupnem, bądź użytkowaniem samochodu elektrycznego na co dzień. Dlatego właśnie warto wiedzieć, ile tak naprawdę energii zużywają samochody elektryczne.
Auto Bild sprawdził w praktyce — w porównywalnych, ale nie laboratoryjnych warunkach, ile energii zużywają poszczególne modele samochodów elektrycznych.
Samochody elektryczne testowane w prawdziwym ruchu drogowym
"Auto Bild" sprawdził zużycie energii w prawdziwym ruchu drogowym. Wszystkie samochody przejechały tę samą testową trasę długości 155 km. Wytyczono ją na wschód od Hamburga. Składa się z mniej więcej trzech takiej samej długości odcinków dróg miejskich, pozamiejskich oraz autostrady. Zasięg wszystkich samochodów obliczono na podstawie realnego zużycia energii.
W tabeli znajdują się samochody elektryczne testowane przez "Auto Bild" od 2021 r. Zużycie energii w autach elektrycznych w dużej mierze zależy od temperatury, dlatego uwzględniono wyłącznie wyniki testów, które przeprowadzono przy temperaturze zewnętrznej, wyższej niż 10 st. C.
Realne zużycie energii w samochodach elektrycznych (od najniższego do najwyższego):
Marka | Model | Zużycie testowe | Temperatura zewnętrzna |
---|---|---|---|
Dacia | Spring Extreme 65 | 15,4 kWh | 22 st. C |
DS | 3 E-Tense | 16,5 kWh | 20 st. C |
Fiat | 500e | 16,7 kWh | 24 st. C |
Opel | Astra Electric | 16,8 kWh | 20 st. C |
MG | 4 Electric 64 kWh | 17 kWh | 20 st. C |
VW | ID.3 Pro 58 kWh | 17,6 kWh | 20 st. C |
Kia | Niro EV | 17,6 kWh | 27 st. C |
Mercedes | EQT 200 | 17,8 kWh | 22 st. C |
Skoda | Enyaq iV60 | 17,8 kWh | 24 st. C |
Citroen | e-C4X | 17,9 kWh | 16 st. C |
Toyota | bZ4X 2WD 150 kW | 19,1 kWh | 17 st. C |
BMW | iX1 xDrive 30 | 19,1 kWh | 14 st. C |
MG | 4 Xpower | 19,5 kWh | 15 st. C |
BYD | Dolphin 150 kW | 19,6 | 21 st. C |
Smart | #1 Brabus | 19,7 kWh | 21 st. C |
Aiways | U6 SUV-Coupé | 20,0 kWh | 22 st. C |
Hyundai | Kona Elektro 160 kW | 20,2 kWh | 10 st. C |
VW | ID.7 Tourer Pro | 20,5 kWh | 18 st. C |
Tesla | Model 3 Performance | 20,6 kWh | 18 st. C |
Opel | Combo Electric | 20,9 kWh | 12 st. C |
Genesis | Electrified G80 AWD Luxury | 21,2 kWh | 21 st. C |
Kia | EV6 AWD (325 KM) | 21,6 kWh | 28 st. C |
BYD | Seal AWD | 21,9 kWh | 20 st. C |
Ora | Funky Cat GT | 22,5 kWh | 16 st. C |
Mercedes | EQB 300 4Matic | 22,6 kWh | 24 st. C |
Genesis | Electrified GV70 | 23 kWh | 24 st. C |
Renault | Megane E-Tech EV60 220 KM optimum charge | 23,3 kWh | 15 st. C |
Ford | Mustang Mach-e AWD | 23,4 kWh | 26 st. C |
Honda | e:NY1 | 23,6 kWh | 10 st. C |
BMW | i4 M50 | 23,8 kWh | 18 st. C |
Nio | ET5 | 24 kWh | 28 st. C |
Audi | Q4 50 e-tron quattro | 24,1 kWh | 14 st. C |
Nissan | Ariya E-4ORCE (306 KM) | 24,3 kWh | 20 st. C |
Opel | Zafira e-Life | 24,3 kWh | 18 st. C |
Mercedes | EQE 500 4Matic SUV (X294) | 24,5 kWh | 26 st. C |
Hyundai | Ioniq6 77,4 kWh AWD | 24,6 kWh | 12 st. C |
Nissan | Ariya 2WD 178 kW | 24,7 kWh | 17 st. C |
Kia | Niro EV | 24,8 kWh | 10 st. C |
Ford | Mustang Mach-E RWD Extended Range | 24,8 kWh | 12 st. C |
Volvo | EX30 Single Motor Extended Range | 24,9 kWh | 17 st. C |
BMW | iX50 xDrive 50 | 25,3 kWh | 16 st. C |
VW | ID.Buzz | 25,5 kWh | 17 st. C |
SsangYong | Korando E-Motion | 25,7 kWh | 10 st. C |
Mercedes | EQE 350 4Matic SUV (X294) | 26 kWh | 23 st. C |
Nio | EL7 100 kWh | 26,2 kWh | 16 st. C |
Audi | Q8 e-tron 55 Quattro | 26,7 kWh | 26 st. C |
Mercedes | EQS 580 4Matic | 26,9 kWh | 14 st. C |
BMW | i5 M60 xDrive | 27,3 kWh | 22 st. C |
BMW | iX M60 | 28,3 kWh | 27 st. C |
Hyundai | Ioniq 5 N | 28,7 kWh | 25 st. C |
Audi | RS e-tron GT | 28,8 kWh | 24 st. C |
Mercedes | EQV 300 Avantgarde | 29,4 kWh | 18 st. C |
Audi | SQ8 e-tron | 31,9 kWh | 12 st. C |
Mercedes-AMG | EQS 53 4Matic+ | 35,6 kWh | 17 st. C |
Realny zasięg samochodów elektrycznych (od najwyższego do najniższego):
Marka | Model | Zasięg testowy |
---|---|---|
BYD | Seal AWD | 451 km |
Nio | ET5 | 448 km |
Audi | Q8 e-tron 55 Quattro | 447 km |
Nissan | Ariya 2WD 178 kW | 422 km |
BMW | iX50 xDrive 50 | 415 km |
VW | ID.7 Tourer Pro | 411 km |
Tesla | Model 3 Performance | 410 km |
Genesis | Electrified G80 AWD Luxury | 410 km |
BMW | iX M60 | 410 km |
Mercedes | EQS 580 4Matic | 401 km |
Audi | Q4 50 e-tron quattro | 395 km |
Mercedes | EQE 500 4Matic SUV (X294) | 393 km |
Kia | EV6 AWD (325 PS) | 390 km |
Nio | EL7 100 kWh (Brutto-Akkugröße) | 390 km |
Nissan | Ariya E-4ORCE (306 PS) | 388 km |
MG | 4 Electric 64 kWh (Brutto-Akkugröße) | 385 km |
Ford | Mustang Mach-E RWD Extended Range | 379 km |
Mustang | Mach-e AWD | 376 km |
Mercedes | EQE 350 4Matic SUV (X294) | 372 km |
Aiways | U6 SUV-Coupé | 370 km |
BMW | iX1 xDrive 30 | 369 km |
Hyundai | Ioniq6 77,4 kWh AWD | 368 km |
Skoda | Enyaq iV60 | 367 km |
Genesis | Electrified GV70 | 365 km |
VW | ID.Buzz | 364 km |
DS | 3 E-Tense | 360 km |
Kia | Niro EV | 360 km |
VW | ID.3 Pro 58 kWh (Netto-Akkugröße) | 358 km |
BMW | i4 M50 | 358 km |
Hyundai | Kona Elektro 160 kW | 357 km |
BYD | Dolphin 150 kW | 351 km |
Audi | SQ8 e-tron | 349 km |
Hyundai | Ioniq 5 N | 345 km |
Smart | #1 Brabus | 335 km |
BMW | i5 M60 xDrive | 335 km |
MG | 4 Xpower | 330 km |
Mercedes | EQB 300 4Matic | 330 km |
Opel | Astra Electric | 321 km |
Honda | e:NY1 | 315 km |
Kia | Niro EV | 310 km |
Opel | Zafira e-Life | 309 km |
Mercedes | EQV 300 Avantgarde Line | 306 km |
Ora | Funky Cat GT | 304 km |
Renault | Megane E-Tech EV60 220 hp optimum charge | 300 km |
Audi | RS e-tron GT | 291 km |
Mercedes-AMG | EQS 53 4Matic+ | 288 km |
Fiat | 500e | 284 km |
Citroen | e-C4X | 280 km |
Volvo | EX30 Single Motor Extended Range | 274 km |
Toyota | bZ4X 2WD 150 kW | 270 km |
Mercedes | EQT 200 | 264 km |
SsangYong | Korando E-Motion | 260 km |
Opel | Combo Electric | 239 km |
Dacia | Spring Extreme 65 | 174 km |