Ford Edge jest osobowym samochodem typu SUV produkowanym przez koncern Forda. Jego I generacja zadebiutowała w 2006 roku, jednak model nie był przeznaczony na europejski rynek.
Edge był bliźniaczym i zarazem mniej luksusowym, modelem Lincolna MKX. Według założeń szefostwa Forda, miał on zapełnić lukę pomiędzy większym Explorerem, a mniejszym Freestarem. Z zewnątrz bardzo rzuca się w oczy duży, chromowany grill, który jest typowy dla stylistyki amerykańskich modeli Forda. Wnętrze było eleganckie i schludne, a pasażerowie nie mogli narzekać na brak miejsca na nogi czy nad głową.
Pod maską znalazły się dwie widlaste „szóstki” o pojemności 3,5 i 3,7 litra i mocy odpowiednio 269 i 309 KM. Moment obrotowy był przenoszony na przednie lub wszystkie koła za pośrednictwem automatu o 6 przełożeniach. W 2010 roku auto przeszło facelifting, który nadał mu atrakcyjniejszego wyglądu. Modernizacji uległ grill, zderzak oraz reflektory.
W 2014 roku zaprezentowano II generację Edge'a, a jego produkcja rozpoczęła się w następnym roku a na europejski rynek miała trafić dopiero w 2016 roku. Ta generacja stała się tzw. „modelem światowym” co oznacza że będzie oferowana w niemalże niezmienionej formie na całym świecie. Auto dzieli płytę podłogową z 4. generacją Forda Mondeo i jest większym bratem modelu Kuga. Wnętrze jest bardzo przestronne a ku zaskoczeniu, bagażnik oferuje aż 602 litry pojemności. Za dużymi wymiarami idzie także spora masa – Edge waży blisko 2 tony.
W Europie auto jest dostępne jedynie z silnikiem diesla TDCi o pojemności 2 litrów. Słabszy ma 180 KM i współpracuje ze skrzynią ręczną o 6 przełożeniach, a mocniejszy, 210-konny wariant przekazuje moc na koła za pomocą automatycznej przekładni PowerShift. Obie wersje mają standardowo napęd na obie osie. Stanach Zjednoczonych, gama jednostek napędowych jet większa i obejmuje silniki o większych pojemnościach.
Jego konkurentem jest m.in. Volvo XC60 oraz BMW X5.