- Jakość foteli w samochodach oceniło w ankietach ponad 87 282 kierowców
- Pod uwagę wzięto fotele w nowych autach użytkowanych przez pierwsze 90 dni od odbioru z salonu
- Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło niewystarczającego zakres regulacji siedzeń
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Przywykliśmy już do tego, że im starsze auto, tym zwykle łatwiej o wyeksploatowane fotele ze zdeformowaną gąbką i zniszczoną tapicerką, ale nawet w nowych autach można narzekać na jakość siedzeń. Takie są bowiem wyniki badań amerykańskiego JD Power. Pod lupę wzięto jakość siedzeń w nowych samochodach i sprawdzono liczbę problemów w ciągu pierwszych 90 dni od odebrania nowego auta z salonu.
Jakość foteli oceniono na podstawie ankiet przesłanych sporej grupie kierowców. W badaniu wzięło udział aż 87 282 nabywców oraz najemców samochodów z rocznika modelowego 2020. Nietrudno zgadnąć, że uwzględniono samochody oferowane na rynku amerykańskim, z których część to prawdziwa egzotyka dla kierowców w Europie. Nie zabrakło jednak aut, które można zobaczyć także na naszych drogach. I to tym modelom poświęciliśmy naszą uwagę.
Na co najbardziej narzekano? Głównym problemem jaki wskazywano w badaniu jest niewystarczający zakres regulacji, co zdaniem analityków jest konsekwencją zaniedbań jeszcze na etapie projektowania samochodu. Kierowcy narzekali także dość często na samą konstrukcję (niestety nie wskazano szczegółów w komunikacie prasowym). Niemniej nietrudno zgadnąć (szczególnie biorąc pod uwagę wcześniejsze badania), że niedostatki w konstrukcji to powód do narzekań szczególnie dla wyższych czy tęższych osób (w jednym z badań wskazywano, że fotele projektuje się przede wszystkim dla osób o średnim wzroście).
Która z marek najlepiej zaś radzi sobie z konstrukcją foteli? Poniżej lista wybranych modeli, które spotkamy na europejskich drogach.
| Dostawca | Marka i model | Liczba problemów na 100 pojazdów |
| Samochody duże – rynek masowy | ||
| Lear Corporation | Ford Fusion/Mondeo | 8,8 |
| SUV – rynek masowy | ||
| Lear Corporation | Hyundai Tucson | 5,8 |
| Hyundai Seat Division | Hyundai Kona | 6,4 |
| Duży SUV | ||
| Magna | Ford Edge | 7,7 |
| Samochód luksusowy | ||
| Magna | BMW Z4 | 4,8 |
| Toyota Boshoku | Lexus IS | 5,3 |
| Luksusowy SUV | ||
| Magna | BMW X6 | 3,0 |
| Toyota Boshoku | Lexus UX | 4,6 |
| Lear Corporation | Jaguar E-Pace | 5,3 |
Galeria zdjęć
Ford na drugim miejscu w swojej klasie. Lepszy jest tylko Chevrolet Impala.
Tucson także na drugim miejscu. Pierwszy w klasie jest Chevrolet Equinox.
Kona na trzecim miejscu tuż za Tucsonem. Duże wyróżnienie dla koreańskiej marki.
Numer jeden w klasie to Honda Pilot. Ford wylądował na drugiej pozycji wyprzedzając Nissana Pathfinder.
Oto numer jeden w klasie aut luksusowych.
Lexus tuż za BMW Z4. Drugie miejsce w klasie.
Jaguar na podium. Niestety dopiero na 3 pozycji. Lepiej w klasie luksusowych SUV oceniono BMW X6 i Lexusa UX.