Auto Świat > Testy > Ford Edge 2.0 TDCi Sport - swój czy obcy?

Ford Edge 2.0 TDCi Sport - swój czy obcy?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Największy dostępny w Europie SUV Forda ma co prawda 210-konnego diesla i usztywnione zawieszenie, ale poza tym zwraca się do swojego kierowcy z amerykańskim akcentem.

Ford Edge 2.0 TDCi SportŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Edge został zaprojektowany w USA, jest produkowany w Kanadzie i dostępny w Europie od niecałego roku. Na naszych drogach pozostaje jednak rzadkim widokiem.

Amerykański format czuć w obszernym, dobrze wyciszonym wnętrzu z wygodnymi fotelami, dużymi uchwytami na kubki i schowkami. Jakość wykończenia miejscami daje jeszcze pole do poprawy. Do tego wszystkiego pasowałoby miękkie zawieszenie, ale w testowanej wersji Sport (obecnie: ST-Line) zostało ono niepotrzebnie utwardzone. Auto mimo to dość mocno przechyla się na zakrętach, komfort resorowania jest obniżony, a prowadzenie – dalekie od zwinności.

Dlatego lepiej pozostać przy wersjach z miększym zawieszeniem. Układ kierowniczy działa precyzyjnie. Co ciekawe, wraz z wybraniem sportowego trybu pracy skrzyni biegów zmniejsza się także siła wspomagania. Sama dwusprzęgłówka PowerShift funkcjonuje wzorowo, żwawo reaguje na kick-down i nie ociąga się podczas ruszania z miejsca, co jest np. przypadłością DSG w niektórych VW.

210 KM i 450 Nm 2-litrowego dies- la biturbo mierzy się tu z 1977 kg masy. W 9,6 s od 0 do 100 km/h nie imponuje, ale wystarcza. Za to średnie spalanie testowe 8,5 l/100 km to aż o 47 proc. więcej, niż obiecuje Ford! Co więcej, komputer pokładowy zaniżył realny wynik aż o 1 l/100 km.

Ford Edge 2.0 TDCi Sport - zagadkowa tożsamość

Trudno powiedzieć, jakie jest naturalne środowisko Edge’a. Do miasta trochę za szeroki, a w teren tym autem raczej nie warto się zapuszczać. Na autostradzie z kolei szybko robi się paliwożerny (10 l/100 km), na boczne drogi jest zbyt ociężały. Spokojne podróże? Zgoda, ma duży bagażnik, przestronną kabinę i wygodne „umeblowanie”, ale konkurenci oferują to samo w niższej cenie.

Ford Edge 2.0 TDCi Sport - to nam się podoba

Przepastna kabina, bogate wyposażenie, wygodne fotele i tylna kanapa, dobrze wyciszone wnętrze, sprawnie działająca dwusprzęgłówka.

Ford Edge 2.0 TDCi Sport - to nam się nie podoba

Przez utwardzone zawieszenie – ani szczególnie zwinny, ani komfortowy, duże przekłamanie fabrycznego spalania, wysoka masa własna.

Ford Edge 2.0 TDCi Sport - nasza ocena

Oryginalna stylistyka przyciąga spojrzenia, a wnętrze pozwala komfortowo podróżować piątce dorosłych. Są w tej klasie SUV-y, które oferują więcej za mniej, choć nie pozwalają się tak wyróżnić.

Silnik: typ/cylindry/zawory diesel biturbo/R4/16
Pojemność skokowa 1997 cm3
Moc maksymalna 210 KM/3750 obr./min.
Maks. moment obrotowy 450 Nm/2000 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. dwusprzęgł. 6b/4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 4,5 s (aut.)/6,5 s (aut.)
Prędkość maksymalna 211 km/h
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) 38,4 m/38,5 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 56 dB/63 dB/67 dB
Średnie spalanie testowe 8,5 l/100 km
Średnie spalanie producenta 5,8 l/100 km
Pojemność bagażnika 602-1847 l
Długość/szerokość/wysokość 4808/1928/1416 mm
Rozstaw osi 2850 mm
Masa rzeczywista/ładowność 1977 kg/578 kg
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata (100 tys. km)/12 lat
Przeglądy wg wskazań lub rok
Cena podst. testowanej wersji 208 140 zł
Cena testowanego auta 233 590 zł
Błażej Buliński
Powiązane tematy:FordFord EdgeSUV4x4Testy
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków