Japońskiej firmie ambicji nie brakuje. Mazda ogłosiła, że do 2015 roku obniży zużycie paliwa modeli z oferty o 30 proc. w porównaniu do stanu z 2008 roku. Rozwiązaniem mającym pozwolić na realizację planu mają być technologie SkyActiv, które zostaną zastosowane w silnikach, skrzyniach biegów oraz elementach nadwozia.

Na szczególną uwagę zasługuje benzynowy silnik SkyActiv-G, który właśnie zadebiutował na Salonie Samochodowym w Genewie.

Jednostka wyróżnia się stopniem sprężania. 14,0:1 to najwyższy stopień sprężania w benzynowych silnikach seryjnych samochodów, który jest także wyższy niż w silnikach bolidów Formuły 1. Specjalnie wyprofilowane komory spalania w tłokach, wielootworowe wtryskiwacze, system zmiennych faz rozrządu oraz inne rozwiązania umożliwiły na zastosowanie wysokiego stopnia sprężania bez ryzyka wystąpienia spalania stukowego.

Japońska firma zapewnia, że innowacyjna konstrukcja zaowocowała 15-procentowym przyrostem momentu obrotowego. Pierwsze Mazdy z nowym silnikiem wydają na drogi w bieżącym roku.

Nowością w ofercie Mazdy będzie także wysokoprężny silnik SkyActiv-D, który spełnia rygorystyczną normę emisji Euro 6 bez konieczności stosowania drogich układów redukcji tlenków azotu.

Wynik osiągnięto m.in. poprzez zastosowanie dwustopniowej turbosprężarki, zaworów o zmiennym skoku oraz ceramicznego filtra cząstek stałych. Silnik SkyActiv wyróżnia się najniższym na świecie stopniem sprężania wśród jednostek wysokoprężnych (14,0:1) oraz dużym zakresem obrotów użytecznych, który sięga aż 5200 obr./min.

Z myślą o nowych silnikach Mazda przygotowała przekładnię SkyActive-Drive. 6-biegowy "automat" ma łączyć zalety konwencjonalnych automatycznych, bezstopniowych oraz zautomatyzowanych, dwusprzęgłowych przekładni.

Nowa skrzynia bieegów Mazdy ma sprawnie i szybko przekazywać moment obrotowy oraz nie wpływać negatywnie na zużycie paliwa.