Właściwie o co chodzi? Zgodnie z nowymi regulacjami Unii Europejskiej, od 1 listopada wszystkie nowe sprzedawane na terenie Unii opony muszą posiadać specjalne etykiety informujące o jakości konkretnego produktu. Skala określana jest od najlepszych, topowych właściwości (klasa A), aż po najgorsze (klasa G). Ocena "B" czy "C" już oznacza produkt wysokiej jakości, natomiast ocena "A" określa oponę o najbardziej imponujących możliwościach.

Należąca do Goodyear’a marka Dunlop ma zatem czym się pochwalić, bowiem to właśnie na jej stoisku zaprezentowano imponującą oponę klasy AA! Absolutny szczyt technologiczny. Nazywa się Dunlop Sport BluResponse AA, i może poszczycić się spełnianiem najwyższych europejskich wymagań. Na etykiecie każdej opony znajdują się trzy pola, z których odczytamy trzy istotne wskaźniki. Po pierwsze, jak dana opona dba o naszą kieszeń, czyli jaki reprezentuje poziom oporów toczenia, co oczywiście przekłada się na zużycie paliwa. Po drugie, aspekt wpływający na nasze bezpieczeństwo, i to oczywiście powinno być najbardziej dla nas istotne, a dokładnie rzecz ujmując - przyczepność, drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Oznacza to, że produkt klasy AA Dunlop’a spełnia najwyższe możliwe wymagania.

Goodyear Foto: Onet.pl
Goodyear

Jest jednak jedno "ale". To w dalszym ciągu koncept. Opona przeznaczona jest do prac badawczo-rozwojowych, i jest najprawdopodobniej zapowiedzią nowych, topowych produktów tej marki. Obecnie nie ma możliwości sprzedaży i zakupu serii Dunlop Sport BluResponse AA, a szkoda, bo bardzo ciekawe jak sprawuje się, i jak łączy te dwie skrajności: efektywność paliwową oraz - jak mniemamy - wysokie możliwości drogowe. Jeżeli prace rozwojowe pójdą gładko, bardzo możliwe, że za jakiś czas będziemy mogli kupić drogową oponę klasy AA, a to oznacza ogromny skok technologiczny. Jak bardzo jest to poważna sprawa, niech świadczy fakt, że niczego na jej temat się nie dowiedzieliśmy i pewnie nie dowiemy, gdyż zarówno konstrukcja jak i proces produkcji ma szczególnie poufny charakter!

"BluRepsonse AA to dowód naszych dużych możliwości inżynieryjno-konstrukcyjnych, dzięki którym połączyliśmy sportowe właściwości opony z wysokimi osiągami na etykiecie" - powiedział Sanjay Khanna, dyrektor zarządzający marki Dunlop.

Badania odbywają się nie tylko w laboratorium, ale również na torach wyścigowych, a że Dunlop stanowi zdecydowanie sportową markę grupy Goodyear’a, nie bez powodu przedstawiciele podnosili wyczynowy aspekt tego ciekawego projektu. Wystarczy zauważyć, że z Dunlopów korzysta na przykład nowe Porsche 911 GT3, które miało swoją premierę na tych właśnie targach. Oba czynniki (efektywność paliwowa oraz przyczepność) są szczególnie istotne w długodystansowych sportach samochodowych. Pierwszy umożliwia autom wyścigowym na pokonanie dłuższego dystansu z mniejszą ilością pit-stopów, zużywając mniejszą ilość paliwa. Druga, czyli przyczepność - wiadomo, to urywanie kolejnych ułamków sekundy na każdym okrążeniu.

"Nawet w przypadku opon klasy AA marka Dunlop pozostaje wierna swojemu sportowemu dziedzictwu. Jesteśmy przekonani, że etykieta jest znakomitym wskaźnikiem, pomagającym konsumentom oceniać opony w oparciu o kilka kluczowych parametrów. Jednak nieustannie bierzemy pod uwagę piętnaście kryteriów stosowanych przez renomowane czasopisma testujące nasze opony oraz ponad 50 parametrów, według których rygorystycznie oceniamy nasze opony przed ich wprowadzeniem na rynek" - dodaje S. Khanna.

Jak będzie spisywać się pierwsza seryjna, produkcyjna opona klasy AA? Na to musimy jeszcze nieco poczekać, ale wszystko wskazuje, że już niedługo…