Funter 4x4 jest innowacyjną konstrukcją polskich inżynierów, przystosowaną do przewozu dwóch osób i ładunków w ekstremalnie trudnych warunkach - tereny wyżynne, nizinne, piaszczyste, bagienne czy utwardzone. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom konstrukcyjnym łączy on w sobie z jednej strony siłę pojazdów ciężarowych , a drugiej lekkość oraz zwrotność samochodów sportowych.
Pojazd wyposażony został w sprawdzoną już w wielu autobusach, pojazdach specjalnych i wojskowych sieć multipleksową KIBES 32- elastycznie rozwiązania w zakresie oprogramowania i sprzętu, które w pełni integrują się z sieciami CAN. Składowymi całego systemu, które zastosowano w tej konstrukcji są komputer centralny ZR32A - inteligentny i wszechstronny sterownik, którego można użyć z różną ilością węzłów multipleksowych (max 16), multiplekser ogólnego zastosowania MUX 2B, stworzony dla decentralizacji systemu, a także deska wskaźników MOKI 3, opracowana zgodnie z życzeniami klienta.
Oprócz elektroniki pokładowej w pojeździe tym jeszcze w tym roku zamontowany będzie dodatkowo 7- calowy wyświetlacz MFV do sterowania nawiewami, oświetleniem oraz system pełnego podglądu wokół pojazdu ProViu.
Specjalnie do tego pojazdu zaprojektowany układ zawieszenia przedniego i tylnego pozwala na swobodne poruszanie pojazdem w skrajnie ciężkich warunkach terenowych. Niezależne zawieszenie umożliwia poruszanie każdym kołem oddzielnie, a zmienna sztywność kątowa ułatwia dostosowanie pojazdu do zmieniającego się podłoża.
Konstruktorzy zastosowali nowoczesny system skrętu 4WS, który umożliwia sterowanie równoczesnie przednimi i tylnymi kołami.
Dzięki temu możliwy jest ruch pojazdu nie tylko do przodu i do tyłu, ale także bokiem, a nawet obrót prawie w miejscu, wokół promienia zawracania wynikającego ze skrętu kół osi przedniej i tylnej.
Aby zwiększyć zwrotność, mobilność, bezpieczeństwo pojazdu i przewożonych w nim osób, konstruktorzy zmodyfikowali klasyczny układ hamulcowy o dodatkowe funkcje. Aktywacja specjalnego trybu podczas jazdy w ciężkim terenie pozwala zahamować każdym kołem osobno, osobno kołami na danej osi lub kołami po danej stronie pojazdu, dzięki czemu możliwe jest precyzyjne dotarcie do każdego celu.
W Przemysłowym Instytucie Motoryzacji została skonstruowana specjalna rama nośna. Inspiracją dla konstruktorów były pojazdy sportowe, w których szczególnie ważne jest zapewnienie odpowiedniej sztywności całego nadwozia i zagwarantowanie odpowiednich stref bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów pojazdu.
Wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych zdobył uznanie wśród Jury podczas krajowych i zagranicznych wydarzeń, m.in. otrzymał złoty medal i liczne wyróżnienia na 64. Targach Innowacyjności i Wynalazczości BRUSSELS INNOVA w Brukseli, a także nagrodę przyznaną przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na XXIII Giełdzie Wynalazków w Warszawie.
Funter 4x4 - podstawowe dane:
Długość (mm) | 4800 |
Wysokość (mm) | 2250 |
Szerokość zewnętrzna kabiny (mm) | 2450 |
Rozstaw osi (mm) | 3600 |
Prześwit podwozia (mm) | 500-600 |
Ogumienie | 455/70R24 |
Masa własna (kg) | 7000 |
Obecnie trwają prace nad rozbudową projektu. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy powstanie wersja czteroosobowa.
Galeria zdjęć
Wielofunkcyjny pojazd jest propozycją dla służb cywilnych i mundurowych.
Po zbudowaniu pierwszej wersji przeznaczonej dla dwóch osób, konstruktorzy rozpoczęli prace nad jej modyfikacją. Za ok. 2 miesiące powstanie wersja czteroosobowa.
Wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych zdobył uznanie wśród krajowych i zagranicznych spacjalistów.
Pojazd wielofunkcyjny ma solidną budowę.
Ten pojazd jest w stanie pokonać wzniesienie do 45 stopni.