Auto Świat Hyundai i10 kontra VW up!: miasto to ich rewir

Oba są niewielkie i mają 5-drzwiowe nadwozia, a pod ich maskami pracują 3-cylindrowe silniki benzynowe. Jednak po bliższym poznaniu przekonaliśmy się, że w kilku kategoriach różnią się od siebie dość znacząco.

Stylistyka Hyundaia jest bardziej wyszukana niż w VW

Hyundai i10 to śliczniutki maluch, którego słodycz dodatkowo podkreślił błękitny lakier. Volkswagen tymczasem zaprojektował bardziej poważny samochód. Po wejściu do i10 okazało się, że filuterne nadwozie skrywa w pełni dorosły samochód. Hyundai jest wystarczająco przestronny, by w jego wnętrzu zmieściły się cztery dorosłe osoby. Do bagażnika po złożeniu kanapy uda się ponadto włożyć więcej toreb niż w przypadku VW.

Hyundai i1020140225_0358
Hyundai i1020140225_0358Auto Bild

Również siedzenia w Hyundaiu należy pochwalić. Są bowiem wystarczająco duże i pokryte miłą tapicerką. Podobnie jak w VW, także i w i10 kierownica nie jest regulowana w poziomie, ale w żadnym z tych aut nie przeszkadza to prowadzącemu w zajęciu wygodnej pozycji. Gdy rozglądamy się w kabinie i10, mamy wrażenie, że przebywamy we wnętrzu wykończonym materiałami o wysokiej jakości. W każdym miejscu zauważalna jest prostota, ale nie brak tu solidności. „Koreańczyk” zasługuje na pochwałę ze względu na sensowne wyposażenie i praktyczne detale. W i10 wszystkie szyby są sterowane elektrycznie, a kierowca w pełni kontroluje ich ustawienie za pomocą czterech przełączników umieszczonych w drzwiach. W VW w ten sam sposób podnosi i opuszcza się tylko przednie szyby. Na drzwiach od strony kierowcy nie ma przycisku do sterowania szybą z prawej strony. Natomiast z tyłu szyby są uchylne. W pięciodrzwiowym samochodzie to niedorzeczność.

Pod względem funkcjonalności i10 jest bardziej dorosłym samochodem

Ponadto w bagażniku VW brakuje oświetlenia, a po podniesieniu tylnej klapy półka nie unosi się razem z nią i kierowca musi sobie pomagać rękami. Poza tym klapka wlewu paliwa jest zamykana na kluczyk, podczas gdy w Hyundaiu można ją otwierać za pomocą dodatkowej dźwigienki we wnętrzu samochodu. Na szczęście w żadnym przypadku nie trzeba zbyt często otwierać wlewów, bo oba „krasnale” spalają mniej niż 6 l/100 km, co daje ponad 600-kilometrowy zasięg, a to już zaskakująco przyzwoity wynik. Radośnie powarkujący trzycylindrowiec Hyundaia jest cichszy od podobnej jednostki w VW, ale bez względu na to, którym z maluchów rozpędzimy się na autostradzie, podróż nie będzie udręką. Dzięki nieco wyższej mocy (o 7 KM) cięższe i10 okazuje się żwawsze od rywala – przewagę odczuwa się przede wszystkim w porównaniu elastyczności jednostek.

W żadnym z aut nie można narzekać na niski komfort resorowania

Zawieszenie Volkswagena bez trudu tłumi większe i mniejsze niedoskonałości nawierzchni. Trzeba jednak pamiętać, że szybko następujące po sobie nierówności poprzeczne wybijają małego VW z rytmu, dlatego up! nerwowo podskakuje na garbach. Ku naszej radości nie gorzej zachowuje się pod tym względem Hyundai. Można powiedzieć, że nawet tego oczekiwaliśmy. Zawieszenie i10 jest odrobinę bardziej miękkie od tego w up!-ie i dzięki temu przejeżdżanie przez garby nie obniża komfortu resorowania. Na nawierzchniach pokrytych głębokimi wybojami (ale tylko po pełnym obciążeniu) samochód czasami pozwala się jednak wytrącić z równowagi. Obaj rywale bez większych problemów radzą sobie z manewrami w ruchu drogowym i slalomie. Seryjnie montowane – zarówno w VW, jak i Hyundaiu – układy ESP utrzymują pojazdy na obranym kursie i doprowadzają pewnie do celu nawet tych kierowców, którzy lubią odrobinę swawoli za kółkiem. Jeśli jednak komuś bardzo zależy na tym, by dogłębnie sprawdzić umiejętności maluchów na ciasnych i szybko pokonywanych łukach, więcej frajdy będzie miał w VW, gdyż jego układ kierowniczy jest bardziej bezpośredni.

Podsumowanie

Zadziwiające, jak potrafią być dopracowane dzisiejsze maluchy. Hyundai i10 oferuje wszystko to, co jest niezbędne w codziennej eksploatacji małego samochodu – i to pod względem nie tylko wyposażenia, lecz także całej konstrukcji. Dzięki temu małego „koreańczyka” dobrze się prowadzi, a jego 3-cylindrowy silnik świetnie radzi sobie z rozpędzaniem pojazdu. VW up! również pozytywnie zaskakuje dużą dojrzałością, ale jak wynika z naszych pomiarów, w wielu kategoriach jest o kilka punktów za rywalem.

Marka i modelHyundai i10VW up!
Silnik - typ/cylindry/zaworybenz./R3/12benz./R3/12
Pojemność998 cm3999 cm3
Moc maks./obr./min67/550060/5000
Moment/obr./min95/350095/3000
Poj. bagażnika252-1046 l251-951 l
Masa własna/ładowność*933/487 kg855/435 kg
Rozstaw osi2385 mm2420 mm
Wymiary (dł./szer./wys.)3665/1660/1500 mm3540/1641/1489 mm
Przysp. 0-100 km/h*14,9 s14,4 s
Prędkość maks.*155 km/h161 km/h
Śr. spalanie*4,6 l/100 km4,1 l/100 km
Cena39 900 zł36 900 zł

*dane farbyczne

Nasze pomiary:

Marka i modelHyundai i10VW up!
0-50/0-100 km/h4,4/14,9 s4,8/15,0 s
60-100/80-120 km/h (4./5. bieg)15,1/24,4 s17,3/27,9 s
Hamowanie 100-0 km/h zimne/gorące37,4/36,5 m38,2/37,6 m
Śr. spalanie5,7 l/100 km5,6 l/100 km
Masa własna/ładowność975/445 kg935/355 kg
Cena39 900 zł36 900 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków