ONET: Czy w branży samochodowych instalacji LPG pojawiają się jakieś nowości, czy też instalacje raczej się nie zmieniają?

Łukasz Brzezowski*: W naszym Centrum Badawczo-Rozwojowym praca wre – to warunek, by nadążyć za nieustannie zmieniającymi się benzynowymi układami zasilania silników. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że pod nazwą handlową silnika – np. TSI Grupy VW, która pozostaje niezmieniona od lat – kryją się nieustannie modyfikowane i co jakiś czas gruntownie modernizowane silniki, a na rynku równocześnie funkcjonuje wiele różnych rozwiązań. Naszym zadaniem jest – i jak dotąd nam się to udaje – nadążyć nie tylko za zaostrzającymi się normami emisji spalin, lecz także za najnowszymi rozwiązaniami w dziedzinie konstruowania silników. Naszym celem jest bezpieczna i efektywna konwersja każdego benzynowego auta na zasilanie gazowe, z jakim mamy i będziemy mieli do czynienia.

Instalacja gazowa w Audi A6 2,0 TFSI 155 kW
Instalacja gazowa w Audi A6 2,0 TFSI 155 kW

ONET: Czy można w ogóle sensownie przerobić na gaz silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny? Krążą przecież skrajnie różne opinie na ten temat.

ŁB: Oczywiście, że można. Obecnie znakomita większość nowych silników ma bezpośredni wtrysk benzyny i na dzisiejszym etapie rozwoju instalacji gazowych nie mamy z tym najmniejszego problemu. Nasze instalacje są wykorzystywane do zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny w wielu samochodach od lat, a ich użytkownicy cieszą się ekonomią jazdy. Niejednokrotnie były testowane przez niezależne podmioty, np. przez znany wszystkim fanom motoryzacji tygodnik „Auto Świat”. To, o czym mówicie, to mit, który był częściowo prawdziwy kilka lat temu, obecnie jednak konstrukcje z bezpośrednim wtryskiem benzyny to podstawa naszej pracy. W ofercie mamy instalację opracowaną właśnie z myślą o bezpośrednim wtrysku benzyny – Zenit Pro DIRECT. Warsztaty, które zajmują się montażem tych instalacji, otrzymują od nas nie tylko wszystkie potrzebne elementy, lecz także oprogramowanie opracowane pod kątem konkretnego silnika. Przestrzeń na błędy i problemy jest zawężona do minimum.

ONET: Ale takie instalacje są drogie!

ŁB: Nie są wcale takie drogie. W zależności od regionu i silnika kompletny zestaw wraz z montażem kosztuje od 3,8 do 5 tys. zł. Na pierwszy rzut oka wydaje się to dużo, jednak pamiętajmy, że jest to nie wydatek, a inwestycja. W sytuacji, gdy koszt przejechania samochodem zasilanym benzyną 100 km to ok. 50 zł, a na gazie – ok. 30 zł, łatwo obliczyć, że kierowcy przeciętnie intensywnie wykorzystującemu swój samochód ten wydatek zwraca się już po roku lub po roku z kawałkiem. W kolejnym kroku już oszczędzamy. Jeśli ktoś twierdzi, że wydatek na instalację jest wysoki, to my mówimy, że równie wysoki jest zysk z jej używania – już w drugim roku eksploatacji.

Instalacja gazowa w Skodzie Superb 1,8 210 KM po chipie
Instalacja gazowa w Skodzie Superb 1,8 210 KM po chipie

ONET: Ale przecież te instalacje zużywają ciągle benzynę!

ŁB: Gaz podawany jest w pełnym zakresie pracy silnika. Dla zapewnienia bezpieczeństwa wtryskiwaczy benzynowych, podczas pracy na instalacji Zenit Pro Direct, mamy stały dotrysk benzyny, który już uwzględniłem w wyliczeniach. Są to niewielkie ilości benzyny, które pozwalają chronić wtryskiwacze benzynowe przed uszkodzeniem. To, wbrew pozorom, bardzo dobre rozwiązanie. Wtryskiwacz, który pracuje stale pod niewielkim obciążeniem, jest nie tylko chroniony przed przegrzaniem, ale też przed usterką wynikająca z długotrwałej bezczynności. Te niewielkie ilości benzyny (kilka procent spalanego paliwa) nie wpływają na opłacalność jazdy na LPG.

ONET: Wspomniał Pan, że warsztat, który montuje instalację, dostaje od Was części i oprogramowanie opracowane pod kątem konkretnego silnika. Czy to oznacza, że macie oprogramowanie do każdego silnika, jaki występuje na rynku?

ŁB: Nie mamy oprogramowania do każdego silnika, ale możemy założyć instalację do niemal każdego samochodu. Jest na to sposób: zależy nam, by mieć gotowe oprogramowanie do jak największej liczby aut, najlepiej do wszystkich, a przecież ciągle pojawiają się nowe modele. Dlatego właścicieli samochodów, do których nie jest jeszcze opracowana instalacja, zapraszamy do naszego Centrum Badawczo-Rozwojowego do Radomia. Można powiedzieć, że taka sytuacja jest korzystna i dla właściciela „nieopracowanego” samochodu, i dla nas. Umawiamy się, że opracujemy program do takiego pojazdu, ale w tym celu potrzebujemy wykonać na nim niezbędną procedurę. Nie trwa to wcale długo (choć oczywiście operacja opracowania i montażu instalacji w takim przypadku nie trwa jeden dzień, tylko np. 2-3 dni) i jest dla auta całkowicie bezpieczna. Właściciel, który pozostawia u nas samochód, otrzymuje wzorcowo zamontowaną instalację na preferencyjnych warunkach – za 2,5 tys. zł.

Najpierw warto do nas zadzwonić 666 018 721 lub napisać: direct@agcentrum.pl i umówić się telefonicznie.

ONET: Dziękujemy za rozmowę

Lista samochodów do których można zamontować instalację LPG Zenit PRO DIRECT

Marka samochodu Parametry silnika Kod silnika instalacja
Audi A4   1.8 TFSI 118kW CDHB Zenit Pro Direct ver. A
Audi A4 2.0 TFSI 147kW BPG Zenit Pro Direct ver. A
Audi A5 2.0 TFSI 155kW CDNC Zenit Pro Direct ver. A
Audi A6 2.0 TFSI 155kW CAE Zenit Pro Direct ver. A
Audi Q5 2.0 TFSI 132kW CDN Zenit Pro Direct ver. A
Audi TT 2.0 TFSI 147kW BWA Zenit Pro Direct ver. A
Citroen DS4 1.6 THP 115kW 5FV Zenit Pro Direct ver. A
Dacia Duster 1.2 TCE 92kW H5Ft Zenit Pro Direct ver. B
Hyundai iX35 1.6 GDI 99kW G4FD Zenit Pro Direct ver. A
Hyundai SantaFe 2.0 GDI 194kW G4KH Zenit Pro Direct ver. A
Kia Sportage 1.6 GDI 99kW G4FD Zenit Pro Direct ver. A
Mazda 3 MPS 2.3 DISI 191kW L3 Zenit Pro Direct ver. A
Mazda 5 2.0 DISI 110kW LF3F Zenit Pro Direct ver. A
Mazda CX7 2.3 DISI 191kW L3 Zenit Pro Direct ver. A
Opel Vectra 2.2 114kW Z22YH Zenit Pro Direct ver. A
Peugeot 207 1.6 THP 110kW 5FX Zenit Pro Direct ver. A
Seat Altea 2.0 FSI 110kW BLR Zenit Pro Direct ver. A
Seat Altea XL 1.8 TSI 118kW BZB Zenit Pro Direct ver. A
Seat Leon 1.8 TSI 118kW CDAA Zenit Pro Direct ver. A
Skoda Octavia 1.2 TSI 77kW CJZB Zenit Pro Direct ver. C
Skoda Octavia 2.0 FSI 110kW BLR Zenit Pro Direct ver. A
Skoda Superb 1.4 TSI 92kW CAXC Zenit Pro Direct ver. A
Skoda Superb 1.8 TSI 118kW CDAA Zenit Pro Direct ver. A
Volkswagen CC 2.0 TFSI 155kW CBFA Zenit Pro Direct ver. A
Volkswagen Golf 7 1.2 TSI 81kW CYVB Zenit Pro Direct ver. C
Volkswagen Passat 1.8 TSI 118kW BZB Zenit Pro Direct ver. A
Volkswagen Passat B7 DSG 1.8 TSI 118kW CDAA Zenit Pro Direct ver. A
Volkswagen Passat 2.0 FSI 110kW BVY Zenit Pro Direct ver. A
Volkswagen Passat 2.0 TFSI 147kW BPY Zenit Pro Direct ver. A
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 147kW CCT Zenit Pro Direct ver. A
Volkswagen Touran 2.0 FSI 110kW AXW Zenit Pro Direct ver. A

* Łukasz Brzezowski, Kierownik Warsztatu Firmowego AG Centrum

Artykuł powstał we współpracy z AG Centrum.