Auto Świat Jak jeździ Toyota Verso z dieslem od BMW?

Jak jeździ Toyota Verso z dieslem od BMW?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Verso jest pierwszym modelem Toyoty, który korzysta ze współpracy z BMW. Pod maskę kompaktowego vana trafił 1,6-litrowy diesel skonstruowany przez bawarską firmę – cichy, elastyczny i oszczędny

Toyota Verso 1.6 D-4D
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Toyota Verso 1.6 D-4D

Japonia jest sceptycznie nastawiona do przyjmowania imigrantów – cudzoziemcy stanowią zaledwie 1,7 proc. jej populacji. Pozwolenie na pracę w Kraju Kwitnącej Wiśni otrzymują jedynie wysoko wykwalifikowani specjaliści. Tak samo wstęp pod maskę aut Toyoty mają tylko najlepsi. W 2012 r. japoński koncern zawarł sojusz z BMW, na mocy którego Bawarczycy dostarczają Japończykom silniki Diesla, ci z kolei rewanżują się rozwiązaniami hybrydowymi.

Europa pragnie diesli - ale Stary Kontynent jest mały

Trudno się dziwić, że działająca na globalną skalę marka rezygnuje z dalszego inwestowania w jednostki wysokoprężne, które cieszą się uznaniem tylko na rynku europejskim. Siły rozwojowe przenoszone są na technikę hybrydową, wciąż jednak w pewnych segmentach klienci wolą diesle – np. kompaktowe minivany.

Podręcznikowy diesel

Silnik, który trafił do Verso, napędza też schodzącą generację Mini Coopera D i BMW 114d. Inżynierowie Toyoty poddali niemiecką jednostkę kilku modyfikacjom: zmienili charakterystykę przebiegu krzywej momentu obrotowego, zastosowali inny osprzęt i skrzynię biegów z wersji 2.0 D-4D, co umożliwiło poprzeczne ułożenie motoru. Nie oszczędzili też na wygłuszeniach – warkot diesla nigdy nie staje się dominujący w kabinie.

Na niskich obrotach bez szarpnięć

Dzięki zastosowaniu specjalnego koła dwumasowego możliwa jest jazda nawet przy 1000 obr./min. Przyrost mocy okazuje się płynny, nie ma często spotykanego w silnikach tego typu zjawiska turbodziury ani też nagłego spadku siły napędowej po przekroczeniu 2700 obr./min. Bardzo sprawnie działa układ start-stop. Średnie wyniki spalania na poziomie 6 l/100 km są jak najbardziej realne – diesle BMW słyną z oszczędności.

To nam się podoba: Kultura pracy silnika. Diesle 1.6 lubią być hałaśliwe, ten jednak nawet na wysokich obrotach nie staje się głośny.

Tego nam brakuje: Precyzji prowadzenia. Szkoda, że Verso nie przejęło tej cechy z BMW.

To nas zaskoczyło: Brak „autostradowych” migaczy. Naciśnięcie manetki powinno wyzwalać potrójne zapalenie kierunkowskazów.

Podsumowanie

Choć Toyota ma już w ofercie hybrydowego vana (Prius+), większym powodzeniem cieszy się Verso z silnikiem Diesla. Dopracowana jednostka 1.6 od BMW utrzyma ten układ sił. Auto przekonuje także wysokim komfortem jazdy i przestronną kabiną. Szkoda tylko, że wraz z silnikiem nie przejęto z BMW elementów, które poprawiłyby precyzję prowadzenia.

Silnikt.diesel, R4
Poj.skokowa1598 cm3
Moc maks.112 KM przy 4000 obr./min
Maks. moment obr.270 Nm przy 1750-2250 obr./min
NapędNa przednią oś
Skrzynia biegówmanualna 6b.
Wymiary (dł/szer./wys.)4460/1791/1620 mm
Masa własna1520 kg
Poj. bagażnika484 l (440 l w wersji 7-os.)
Przyspieszenie 0-100 km/h12,7 s
Prędkość maks.185 km/h
Śr. spalanie4,5 l/100 km
Cena86 990 zł

Czytaj więcej:

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków