Jak jeździć bezpiecznie - Reguła dwóch sekund Foto: Auto Świat
Jak jeździć bezpiecznie - Reguła dwóch sekund

Technika zasad kierowania oparta na DSA podkreśla, że zachowanie odstępu zgodnego z regułą "2 sekund" jest najmniejszą z możliwych odległością od pojazdu poprzedzającego. Odstęp taki stosujemy przy poruszaniu się w optymalnych warunkach drogowych i atmosferycznych wyłącznie wówczas, gdy posiadamy najwyższe umiejętności kierowania pojazdem.Pamiętaj: 2 sekundy to absolutne minimum! Zachowanie mniejszego odstępu - nawet w optymalnych warunkach - będzie zawsze niebezpieczne, ponieważ wówczas nie wystarczy czasu i miejsca na to, aby odpowiednio zareagować w sytuacji awaryjnej (gwałtowne hamowanie poprzedzającego pojazdu). Przy zbyt małym odstępie dodatkowo zmniejszone zostaje pole widzenia tego, co dzieje się przed pojazdem poprzedzającym na drodze i w jej obrębie. Wpływa to z kolei ujemnie na możliwość dokładnej obserwacji drogi i jej otoczenia. Zapamiętajmy, że jeśli warunki ruchu ulegną pogorszeniu z powodu chociażby mgły czy opadów atmosferycznych, odstęp od poprzedzającego pojazdu musi automatycznie ulec zwiększeniu - stosownie do aktualnej sytuacji.

Jeżeli nasze umiejętności prowadzenia pojazdu nie są zbyt duże, wówczas odstęp również musi być odpowiednio większy. Np. na oblodzonej nawierzchni musi być nawet dziesięciokrotnie (to nie przesada !!!) większy aniżeli na nawierzchni suchej.W przypadku nierównej lub dziurawej drogi warto dodatkowo zwiększyć odstęp od poprzedzającego pojazdu, aby mieć czas na ominięcie dziury.2 razy większa prędkość to 4 razy dłuższa droga hamowania!Przy około 30 km/h, biorąc pod uwagę czas od momentu zauważenia przeszkody do rozpoczęcia hamowania, pojazd pokona dystans około 6 m. Przy prędkości ok. 45 km/h dystans ten wyniesie już ok. 9 m, zaś przy prędkości ok. 60 km/h - 12 m. Dwukrotne zwiększenie prędkości jazdy spowoduje niemal czterokrotne wydłużenie drogi hamowania. Z prędkości ok. 30 km/h na suchej nawierzchni droga hamowania wyniesie ok. 6 m (do tego doliczamy czas reakcji, co w sumie da dystans co najmniej 12 m), natomiast przy hamowaniu z prędkości ok. 60 km/h droga hamowania zwiększy się do co najmniej 24 m przy optymalnych warunkach drogowych (wraz z czasem reakcji odległość ta wyniesie nie mniej niż 36 m!).