Logo
Jak wypolerować lakier samochodu?

Jak wypolerować lakier samochodu?

Nie warto zabierać się za polerowanie karoserii, jeśli nie mamy na to kilku godzin. To ciężka praca! By była efektywna, trzeba zaopatrzyć się w odpowiednią pastę polerską albo przynajmniej regenerator koloru w formie mleczka i obrotową maszynę polerską.

Początkujący powinni ostrożnie polerować nią płaskie powierzchnie, zaś wszelkie ostre krawędzie lakieru omijać – te miejsca, wrażliwe na uszkodzenie, należy wykończyć ręcznie.

Dlaczego nie wypolerować szmatką całego nadwozia samochodu? Bo będzie trwało to tydzień, a efekt pracy i tak niepewny! Ręcznie natomiast można pastować karoserię tzw. woskami polerującymi, czyli pastami z domieszką delikatnych środków polerskich.

Efekt wygładzenia rys będzie bardzo ograniczony, ale damy radę w ten sposób zlikwidować wżarte zabrudzenia i miejscowe utlenienia lakieru, zaś z czasem, jeśli będziemy to robić regularnie, karoseria będzie wyglądać coraz lepiej.

Jeśli chodzi o preparaty polerskie, to zawodowcy używają past różnej gradacji – najpierw ostrej, na końcu wygładzającej lakier na „lustro”, zaś po drodze produktów pośrednich.

Amatorsko lepiej wykorzystywać pasty lekkościerne i tzw. regeneratory koloru (do wykończenia powierzchni) bądź też same preparaty do wykończeń.

Uwaga: tylko niektóre pasty z woskiem nadają się do użycia mechanicznego, natomiast niemal każdy środek można zastosować ręcznie.

Najlepsza opcja - polerka obrotowa

Polerka obrotowa
Polerka obrotowaAuto Bild

Używają jej profesjonaliści, możesz użyć i ty. To najbardziej wydajne narzędzie polerskie, które nie jest też drogie – niezłą polerkę da się kupić już za ok. 150 zł.

Ale uwaga: należy używać past, które nadają się do polerowania mechanicznego, tarczę polerki warto zwilżać wodą w celu lepszego odprowadzania ciepła, trzeba też uważać na krawędziach blach – tam łatwo przegrzać lakier!

Polerka oscylacyjna

Polerka oscylacyjna
Polerka oscylacyjnaAuto Bild

Tego typu narzędzia polerskie spotyka się w sklepach motoryzacyjnych i w marketach na półkach samochodowych. Jest to narzędzie przede wszystkim mało skuteczne – jedyny pewny efekt to mrowienie całego ciała u osoby, która go używa.

Nie liczcie też na wspaniały, głęboki połysk przy polerowaniu past woskowych – będzie najwyżej taki, jaki jest osiągalny ręcznie.

Polerowanie ręczne

Polerowanie ręczne
Polerowanie ręczneAuto Bild

To metoda bardzo bezpieczna – ręcznie właściwie nie da się przypalić lakieru, trudno zetrzeć go do podkładu, trudno przesadzić i usunąć zewnętrzną warstwę – klar.

Ale też... można sobie polerować i polerować, a efekt przyjdzie dopiero po długim czasie. Jeśli regularnie używamy wosków polerujących, z czasem nadwozie odzyska naturalny połysk, jeśli chcemy ładny efekt uzyskać od razu, użyjmy maszyny.

Uwaga! Matowy lakier nie tylko brzydko wygląda, lecz także – ze względu na porowatość – szybko się brudzi. Dlatego warto go czasem wypolerować mechanicznie albo regularnie pastować ręcznie.

Udostępnij:
Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: Porady
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium