Choć większość sprzedawanych teraz akumulatorów jest bezobsługowa, to nawet one, jeśli mają służyć długo, wymagają troski. Podpowiadamy, jak korzystać z akumulatora, żeby jak najdłużej działał

Kiedyś na każdej stacji benzynowej można było kupić wodę demineralizowaną, przeznaczoną do uzupełniania ubytków elektrolitu w akumulatorach. Starsze akumulatory często wymagały od kierowców m.in. dolewek elektrolitu. Z nowymi jest łatwiej, ale nadal od tego, jak użytkownik dba o akumulator, zależy, jak długo będzie mógł z niego korzystać. Właściwy dobór akumulatora Tylko poprawnie dobrany do auta i do sposobu jego użytkowania akumulator ma szansę długo posłużyć. W przypadku nowszych aut olbrzymie znaczenie ma typ akumulatora, np. standardowe baterie nie nadają się do samochodów z układami start-stop, z kolei nowoczesne i wydajne akumulatory AGM nie mogą być stosowane w pojazdach, w których akumulator jest montowany w miejscu, w którym może być narażony na wysokie temperatury, np. tuż przy silniku – radzi Ewa Mleczko-Tanaś, prezes zarządu TAB Polska. www.tab-polska.pl/

  Foto: TAB Polska Sp. z o.o.

Poprawny montaż i czystość Akumulator musi być poprawnie zamontowany – nie może luźno leżeć na podstawie i podskakiwać na nierównościach, bo w takiej sytuacji łatwo może dojść do jego uszkodzenia, np. zerwania płyt i zwarcia wewnętrznego. Ważne jest też to, żeby zaciski łączące akumulator z instalacją auta były czyste, nieskorodowane i dobrze dokręcone. W samochodach, w których akumulator nie jest osłonięty, warto raz na jakiś czas wyczyścić jego obudowę. Wilgotny brud przewodzi prąd – tzw. prądy pełzające przyspieszają rozładowywanie baterii.

Unikanie niedoładowania Każdy akumulator, nawet jeśli nie jest podłączony do instalacji elektrycznej samochodu, z czasem się rozładowuje. W autach użytkowanych na co dzień w niczym to nie przeszkadza. Problemy pojawią się wtedy, kiedy samochód odstawicie na dłużej, albo wtedy, kiedy auto na postoju pobiera więcej prądu niż powinno. Standardowe akumulatory kwasowo-ołowiowe bardzo źle znoszą głębokie rozładowanie. Jeśli np. zostawicie na długo samochód z włączonymi światłami i akumulator rozładuje się „do zera”, to jest prawdopodobne, że nawet po naładowaniu nie odzyska pierwotnych parametrów. Akumulatorowi szkodzi również utrzymujące się długo niedoładowanie. W autach, które są używane na krótkich trasach albo z których kierowcy korzystają rzadko, akumulator warto doładowywać za pomocą dobrego prostownika. W przypadku pojazdów, które nie są użytkowane zimą, warto zainwestować w tzw. ładowarkę podtrzymującą lub wymontować akumulator, przechowywać go w ciepłym pomieszczeniu i regularnie doładowywać.

Unikanie przeładowania Przeładowanie, np. na skutek usterki regulatora napięcia, zastosowania akumulatora nieodpowiednio dobranego do konkretnego samochodu, czy też pozostawienia na zbyt długo baterii podpiętej do prostej ładowarki, też skraca trwałość akumulatora. Parametry ładowania muszą być zgodne z zaleceniami jego producenta.

  Foto: TAB Polska Sp. z o.o.

Co zrobić ze starym akumulatorem?

Zużyty akumulator samochodowy to z jednej strony niebezpieczny odpad, bo zawiera szkodliwe metale ciężkie (np. ołów, rtęć, kadm) i stężony kwas siarkowy, a z drugiej – źródło bardzo cennych surowców, które można powtórnie wykorzystać, m.in. do produkcji nowych akumulatorów. W żadnym wypadku akumulatora nie można wyrzucać wraz z innymi odpadami komunalnymi! W czasie przenoszenia akumulatorów należy zachować ostrożność – zawarty w nich elektrolit jest żrący, może powodować poparzenia skóry, uszkodzić odzież.

TAB Polska Sp. z o.o. która jest wyłącznym przedstawicielem czołowego producenta wysokiej jakości baterii trakcyjnych TAB, stacyjnych TAB i akumulatorów samochodowych TOPLA, TAB, TAXXON , dba , informuje i edukuje w zakresie poprawnego recyklingu zużytych akumulatorów: https://www.tab-polska.pl/recykling/

Więc , jeśli musicie wymienić w aucie zużyty akumulator, to najprostszym rozwiązaniem jest zwrócenie go sprzedawcy, od którego kupujecie nową baterię. Jeśli tego nie zrobicie, to sprzedawca do ceny nowego akumulatora doliczy kaucję w wysokości 30 zł.

Jeżeli nie potrzebujecie akumulatora na wymianę, to starą baterię możecie oddać w najbliższym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Zgodnie z prawem taki punkt musi się znajdować w każdej gminie.

Stare akumulatory można też oddać do specjalistycznych punktów zbiórki odpadów, są też firmy, które je skupują, a nawet odbierają od klientów. Samorządy gmin i miast, a także organizacje ekologiczne organizują zbiórki sprzętu elektrycznego, podczas których odbierane są również zużyte akumulatory.

Materiał informacyjny jest częścią publicznej kampanii edukacyjnej, prowadzonej przez firmę TAB Polska dystrybutora akumulatorów marek Topla i TAB

Więcej na www.tab-polska.pl/recykling/