Czujesz się zagrożony, podejrzewasz że ktoś zechce zrobić ci krzywdę, chcesz mieć komfort naprawdę bezpiecznego podróżowania, albo po prostu chcesz się dowartościować - zamów opancerzoną limuzynę.

Niestety, takich pojazdów nie kupuje się w salonie u dilera, tak jak inne cywilne modele.

Co gorsza, firmy które oferują opancerzone samochody wcale nie dbają o rozgłos, żadna się nie reklamuje, ale ci co potrzebują jakoś w końcu do nich docierają.

Najłatwiej będzie zamówić lekko opancerzone limuzyny luksusowych marek. Zarówno Mercedes, jaki i Audi, BMW, Volvo oferują specjalne wersje z zabezpieczeniami.

Nie są to seryjne auta, każde przygotowywane jest na indywidualne zamówienie i według ustalonej z klientem specyfikacji.

Np. opancerzone limuzyny Audi A8L mają pod blachą karoserii oraz w drzwiach płyty pancerne o grubości do 12 mm, grube, wielowarstwowe szyby klejone z wielu warstw szkła i materiałów wzmacniających, wzmocnioną podłogę, która musi wytrzymać siłę wybuchu 7 kg trotylu lub podobnego środka.

Do tego opancerzony - zabezpieczony przed przestrzeleniem zbiornik paliwa, system wewnętrznej wentylacji z filtrami zabezpieczającymi przed gazami bojowymi, system wewnętrznej i zewnętrznej łączności, opony typu run-flat, które nawet po przestrzeleniu i bez powietrza pozwalają jechać z prędkością ok. 80 km/h.

Podobnie zabezpieczane są BMW, Mercedesy i Volvo. Auta opancerzone wyposażane są w mocne jednostki - 300-400 KM. Chodzi o to, aby móc szybko poruszać się na drodze i bardzo szybko uciec w razie ataku.

Silniki muszą mieć dużą moc także i z tego powodu, że opancerzenie znacznie zwiększa masę pojazdu. Jeśli zwykła, cywilna limuzyna klasy wyższej waży ok. 2 tony, to taka sama, ale opancerzona jest cięższa co najmniej o kolejne 2 tony. I taką masę musi sprawnie napędzać motor pod maską.

W opancerzonych pojazdach stosuje się wiele unikalnych rozwiązań, ale z reguły nie są one ujawniane osobom postronnym - chodzi o bezpieczeństwo właściciela.

Ciekawym rozwiązaniem wynikającym z opancerzenia jest awaryjne otwieranie drzwi. Ponieważ są one ciężkie (ważą ok. 150-200 kg) i po ostrzale lub staranowaniu pojazdu mogą się zaciąć, stosuje się ładunki pirotechniczne przy zawiasach, które można odpalić z wnętrza auta. Pozwala to wysadzić drzwi i ewakuować pasażerów.

W iektórych opancerzonych pojazdach ładunki pirotechniczne umieszcza się także wokół przedniej szyby (ma grubość kilku cm i waży kilkaset kilogramów).

Gdy zablokują się drzwi odpala się ładunki przy szybie i przez ten otwór ewakuuje pasażerów.

Ile kosztuje opancerzona limuzyna? Nie ma jednej ceny, to zależy od wyposażenia seryjnego i dodatkowego oraz klasy zabezpieczenia. Można przyjąć, że limuzyna typu Audi A8L lub Mercedes klasy S w wersji z opancerzeniem to wydatek od 800 tys. do miliona euro.

„Bestia" Obamy kosztowała ok. 1,5 miliona dolarów.

Najbardziej znaną firmą, która specjalizuje się w przygotowywaniu opancerzonych pojazdów dla głów państw, milionerów i - zapewne - gangsterów jest Trasco. Aby się z nią skontaktować trzeba wysłać... maila. Jeśli uznają, że klient jest ok - odpowiedzą...