Kombi – niekoniecznie z rynku wtórnego i na benzynę?

Zdecydowanie zmieniają się preferencje dotyczące zakupu samochodu używanego. Na pierwszym miejscu nie znajduje się tak popularne dotychczas kombi, a pojazdy z nadwoziem typu hatchback! W I półroczu 2013 prawie co trzeci sprawdzany przez Motoraportera samochód to kombi. W 2014 roku to jedynie 22 proc. ogółu sprawdzanych aut.

Najczęściej wybierane nadwozia Foto: Motoraporter
Najczęściej wybierane nadwozia

- Nie widać jednak, aby Polacy zaczęli masowo wybierać inne typy nadwozia. Wydaje się, że powodem takiego trendu mogła być możliwość pełnego odliczenia VAT dla przedsiębiorców przy zakupie samochodu nowego. Taka zachęta mogła skusić grupę kierowców do zakupu nowego samochodu zamiast używanego – mówi Marcin Ostrowski, prezes Motoraportera. Czy jest to trend stały, czy tylko jednorazowa sytuacja będzie można powiedzieć dopiero za rok. Być może fiskus znów miło zaskoczy przedsiębiorców – dodaje z uśmiechem.

W lekkim odwrocie znajdują się tak  popularnie dotychczas diesle. W I półroczu 2013 roku ten typ silnika wybierała ponad połowa klientów zlecających sprawdzenie samochodu używanego ekspertom Motoraportera. W I półroczu br. jest to  49 proc., czyli tendencja spadkowa wynosi 6 proc.

Najpopularniejsze marki na rynku samochodów używanych – zmiana lidera

Najpopularniejszymi  markami samochodów używanych w I półroczu  2014 roku są:  Ford (10 proc.),  ex aequo Audi (8 proc.) i  BMW (8 proc.) oraz Opel, Mazda i Volkswagen (po 6 proc.). Na podium nie znalazł się Opel (11 proc.  w I półroczu 2013 roku vs. 6 proc. w 2014)  oraz  Honda (6 proc. vs 4 proc.).

- W naszym zestawieniu pojawiają się  modele, których w zeszłym roku nie było lub były bardzo mało popularne wśród naszych klientów. Przykładem są dwa modele Forda. W zeszłym roku najpopularniejszym modelem, który sprawdzali nasi eksperci był Ford Focus – prawie połowa realizowanych zleceń aut tego producenta. W bieżącym roku zdecydowanie najpopularniejszy jest Ford Mondeo – mówi Ostrowski.

Najpopularniejsze marki i modele Foto: Motoraporter
Najpopularniejsze marki i modele

Prawie co dziesiąty sprawdzany przez nas samochód to BMW – zarówno w 2013, jak i 2014 roku. Od początku publikowania naszych raportów marka ta znajduje się w pierwszej trójce najpopularniejszych wśród klientów Motoraportera. Drugi rok z rzędu najchętniej zlecane do sprawdzenia to pojazdy serii 3 – ponad 1/3 wszystkich oględzin naszych ekspertów. I to zarówno w roku 2013, jak i 2014 – dodaje.

Pilnie poszukiwany: samochód z przebiegiem do 150 tys. km, silnikiem do 2000 cm3

Porównując I półrocze 2014 i 2013  widać, że najchętniej kupowane są samochody z silnikiem do 2000 m3. Obecnie ponad 70 proc. klientów Motoraportera preferuje takie auta.  Jest to wzrost o 16 proc.  w stosunku do I półrocza zeszłego roku.

- Nietrudno zgadnąć, jakie są tego powody. Oczywiście koszty paliwa, którego ceny nie chcą spaść ku rozpaczy większości  zmotoryzowanych tankujących ON lub Pb, oraz koszty ubezpieczenia uzależnione od pojemności silnika. Dodatkowo wśród naszych klientów najpopularniejsze są również samochody maksymalnie 8-letnie, które mają już nowocześniejsze silniki – mniejsze oraz bardziej oszczędne – mówi Marcin Ostrowski, prezes Zarządu Motoraportera.

Preferencje klientów Foto: Motoraporter
Preferencje klientów

- Powoli przestajemy się bać samochodów, które na liczniku mają więcej niż legendarne już 200 tys. km. Takich aut nasi eksperci sprawdzili w tym półroczu o 4 proc. więcej niż w I półroczu 2013 roku.  Choć zdecydowanie preferowane przez klientów Motoraportera są samochody z dużo mniejszym przebiegiem. Zadbany,  rzetelnie serwisowany, z uczciwie podanym przebiegiem – nawet jeśli jest to ponad 200 tys. km, to nadal dobry zakup i nie należy takich samochodów od razu odrzucać podczas analizowania ogłoszeń motoryzacyjnych, przekonuje Ostrowski.

Przebiegi samochodów Foto: Motoraporter
Przebiegi samochodów

Najczęściej wybieranymi samochodami używanymi są pojazdy 4-8-letnie. Jest to ponad połowa wykonywanych przez ekspertów Motoraportera oględzin  w I półroczu br. O połowę spadła liczba sprawdzanych samochodów mających mniej niż 3 lata. W I półroczu 2013 takie pojazdy stanowiły prawie 1/3 realizowanych zleceń. W tym roku jest to 15 proc.

- Realizując na zlecenie naszych klientów  tysiące oględzin samochodów używanych w I półroczu br., muszę przyznać, że obecny raport może nieco zaskakiwać. Będzie tak,  jeśli na rynek  motoryzacyjny będziemy patrzeć tylko z perspektywy rynku samochodów używanych. Jeśli jednak spojrzymy na rynek jako całość – czyli samochody używane i nowe, to zobaczymy logiczną i spójną całość. Przykładem jest pełne odliczenie VAT oferowane przedsiębiorcom na początku bieżącego roku. Skutkowało to między innymi mniejszym zainteresowaniem zakupem samochodu używanego typu kombi (przedsiębiorcy kupili nowe?) oraz większym zainteresowaniem zakupem samochodów pochodzących z rynku krajowego (49 proc. w I półroczu 2014 vs. 21 proc. w 2013 roku), bo przy wymianie flot takie właśnie samochody się na rynku wtórnym  pojawiły – podsumowuje Marcin Ostrowski, prezes Motoraportera.