Wybierz samochód

Kia Carens

Kia Carens to kompaktowy minivan produkowany przez koreańskiego producenta samochodów. I generacja tego auta pojawiła się w 1999 roku jako mniejsza alternatywa dla większego Carnivala. Auto było powiązane z ówcześnie produkowanymi modelami Shuma i Sephia, a na rynku północnoamerykańskim Carens występowała pod nazwą Rodeo.

Stylistyka auta była raczej nudna, proste, pudełkowate kształty nie pomagały uatrakcyjnić nadwozia. Wnętrze również nie rozpieszczało elegancją ani wysoką jakością materiałów, a dodatkowo pasażerowie mogli narzekać na nadmierny hałas w kabinie. Do napędu przedniej osi posłużył tylko jeden silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra, za to w 2 wariantach mocowych – 110 lub 126 KM. Moc była przekazywana na koła za pośrednictwem 5 biegowej skrzyni ręcznej lub 4-stopniowego automatu.

Już w 2002 roku pojawiła się II generacja południowokoreańskiego minivana, choć wg niektórych jest to jedynie wersja po solidnych faceliftingu. Nadwozie w końcu uatrakcyjniono, choć nie był to wciąż szczyt marzeń klientów. Również wewnątrz zrobiło się „przyjemniej”, jednak inżynierowie wciąż nie mogli sobie poradzić z odpowiednim wyciszeniem wnętrza. Pod maską wciąż można było spotkać tego samego benzyniaka, z tymże słabszy wariant miał teraz 105 KM. Oprócz tego do wyboru była także mocniejsza jednostka o zapłonie iskrowym – 2-litrowy silnik rozwijał 138 KM. Dodatkowo po raz pierwszy pojawiły się także turbodiesle – 2-litrowy silnik CRDi mógł mieć 112 lub 140 KM. Napęd i wybór skrzyń przekładniowych był taki sam jak w przypadku poprzednika.

III generacja Kii Carens zadebiutowała w 2006 roku. Tym razem styliści postarali się jeszcze bardziej niż poprzednio – karoseria otrzymała gdzieniegdzie ostrzejsze przetłoczenia a także bardziej okrągłe kształty. W parze w większym nadwozie poszedł także wzrost masy – w porównaniu do I generacji, Kia mogła być nawet do 500 kg cięższa. Pod maską nie zaszły większe zmiany – dostępne benzyniaki miały pojemność 1,6 oraz 2 litrów i rozwijały odpowiednio 126 oraz 144 KM. Ofertę silników wysokoprężnych z kolei stanowiły jednostki o tej samej pojemności co benzynowe, lecz odznaczały się one mocą odpowiednio 115 lub 128 (w przypadku 1.6 CRDi) oraz 140 KM (2.0 CRDi). Nowością była nowa, 6-biegowa skrzynia ręczna łączona wyłącznie z dieslami.

W 2013 roku na rynku pojawiła się IV generacja Kii Carens.  Bliźniaczym modelem tego minivana jest Hyundai ix35. Całkowicie nowa stylistyka, upodabniająca wszystkie modele Kii do siebie, wyszła Carens'owi na dobre. Dynamiczna sylwetka z licznymi akcentami o sportowym zacięciu nadają pojazdowi nowego charakteru. Co ciekawe, auto zostało wyposażone w 3 rzędy siedzeń, dzięki czemu może nim podróżować nawet 7 osób.

Do napędu tej generacji Carens posłużyły 2 benzyniaki oraz 1 diesel. W pierwszym przypadku były to 1,6- oraz 2-litrowe jednostki GDI o mocy odpowiednio 135 oraz 166 KM. Silnik wysokoprężny CRDi miał z kolei pojemność 1,7 litra i rozwijał 115 lub 136 KM. Przednie koła były napędzane za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej lub automatu, o tej samej liczbie przełożeń. Głównymi rywalami Kii Carens są m.in. Citroën C4 Picasso, Ford C-Max oraz Mazda 5.

Kia Carens - generacje

Kia Carens - powiązane artykuły

Nieznana historia polskich projektów z FSO

Kia Carens (pierwsza jazda)

Atrakcyjny wygląd, nieduże rozmiary, siedem miejsc, dobre wyposażenie, oszczędne silniki, a to wszystko za rozsądną cenę. Brzmi nierealnie? Nowa Kia Carens udowadnia, że to możliwe. Duże rodzinne auto segmentu C, które pomieści nawet siedem osób, nie musi - jak się okazuje - wyglądać jak autobus i mieć aerodynamiki porównywalnej z szafą. Kia Carens wyglądem nawiązuje do bardzo udanego Cee’da. Ma nisko poprowadzoną linię dachu i wąski pas okien, przednia szyba jest mocno pochylona, a całość wygląda bardzo dynamicznie i wcale nie wskazuje na dużą przestrzeń w środku. Przy siedmiomiejscowej konfiguracji z tyłu zmieści się niewiele, ale te ponad 100 litrów to zawsze coś. Po złożeniu trzeciego rzędu lub w pięciomiejscowym modelu przestrzeń bagażowa rośnie do pokaźnych i godnych dużego kombi ponad 530 litrów (w modelu 5-miejscowym) lub 492 litrów (w wersji 7-miejscowej). Jeśli natomiast złożyć wszystkie fotele, można z powodzeniem przewieźć ponad 1600 litrów bagażu o sporych wymiarach (do 2,15 metra przy złożonym fotelu pasażera) - jak na przykład meble z Ikei… Zobacz więcej: pierwsza jazda nową Kią Carens Kia Carens prowadzi się jak zwykły kompakt. Zawieszenie niezależne z przodu i belka skrętna z tyłu zapewniają wysoki poziom komfortu, bo tłumienie nierówności odbywa się tu naprawdę gładko, a do tego samochód bardzo dobrze radzi sobie zarówno na krętych górskich drogach, jak i na autostradzie, gdzie z kolei zaskakuje świetne wyciszenie kabiny i brak dokuczliwego szumu...

Pokaż więcej