Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Kia Carens 1.7 CRDi aut. - funkcjonalność bez zarzutu

Kia Carens 1.7 CRDi aut. - funkcjonalność bez zarzutu

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Koreańczycy nie mają tak dużego doświadczenia w budowaniu kompaktowych vanów, jak Francuzi, ale odnieśliśmy wrażenie, że ci pierwsi postawili na praktyczność, a drudzy skupili się ostatnio głównie na oryginalności.

_MG_9264
Zobacz galerię (15)
Auto Świat / Adam Mikuła
_MG_9264

Gdy pod koniec ubiegłego roku testowaliśmy nowego Scénica – prekursora europejskich vanów kompaktowych – mieliśmy wątpliwości, czy nadal jest jeszcze vanem, czy może jednak SUV-em. Ostatecznie doszliśmy do wniosku, że choć odważną stylistyką i seryjnymi 20-calowymi kołami bliżej mu do crossovera, to jednak wciąż ma wiele rozwiązań typowych dla vanów.

Tyle że pod względem wygody podróżowania w 2. rzędzie siedzeń i pojemności bagażnika nie zachwyca. Dlaczego o nim wspominamy przy okazji testu Carensa? Bo w koreańskim minivanie po niedawnym face liftingu ujęły nas jego prostota i funkcjonalność. Stylistyką nadwozia Kii trudno się zachwycać, ale przecież nie ona jest najważniejsza w vanie.

Kia Carens - Przestronnie i praktycznie

Kokpit bez udziwnień jest przejrzysty,a sterowanie urządzeniami pokładowymi – intuicyjne. Żeby obsłużyć radio lub nawigację, wystarczy wcisnąć odpowiedni przycisk, tak też steruje się klimatyzacją. Może to dziś nienowoczesne, ale na pewno prostsze w obsłudze niż przechodzenie przez kolejne ekrany tabletu. Z przodu siedzi się wygodnie, z tyłu przestrzeni także nie brakuje dorosłym. I choć w oparciach przednich foteli znajdują się składane stoliki dla pasażerów z drugiego rzędu, to po złożeniu nie ograniczają one przestrzeni na kolana. Trzy tylne fotele można niezależnie przesuwać, składać, a także regulować kąt ich oparcia. Rodzice przewożący pociechy z tyłu docenią fabryczne rolety przeciwsłoneczne w drzwiach bocznych oraz dodatkowe lusterko do obserwacji tego, co dzieje się z tyłu.

Kia Carens - 5- lub 7-miejscowy van

Skoro już mowa o przewożeniu osób, to Carens seryjnie oferuje 5 wygodnych miejsc. Za dopłatą 2500 zł dostępny jest trzeci rząd siedzeń, ale gdy się na niego zdecydujecie, to pamiętajcie, że nie przewieziecie tam wygodnie dorosłych osób, a nawet gdy posadzicie tam dzieci i zechcecie wybrać się w 7 osób na wakacje, to nie będziecie mieli gdzie zmieścić walizek (kufer 103 l). Bagażnik 5-miejscowej wersji ma dużą (536 l) i funkcjonalną przestrzeń (płaska podłoga, schowki podpodłogowe).

Kia Carens - dynamiczny i oszczędny napęd

Carens przekonał nas także za sprawą napędu i prowadzenia. 141-konny turbodiesel, połączony z dwusprzęgłowym „automatem”, to świetny duet, który zapewnia zarówno dobrą dynamikę, jak i niskie koszty eksploatacji (spalanie 5,7 l/100 km). Mimo seryjnych 18-calowych kół komfort jazdy jest na zadowalającym poziomie, a precyzja prowadzenia pasuje do charakteru samochodu. Carens wydawał się niewrażliwy zarówno na silny wiatr boczny, jak i na wysokie autostradowe prędkości.

Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h3,7 s
0-100 km/h10,5 s
0-130 km/h17,8 s
Czas wyprzedzania 60-100 km/h5,6 s (aut.)
80-120 km/h8,6 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1564/566 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.
Śr. zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)42,6 m (opony zimowe)
ze 100 km/h (gorące)43,8 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB
przy 100 km/h65 dB
przy 130 km/h69 dB
Spalanie testowe5,7 l/100 km
Zasięg1020 km
Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)1685
Moc maksymalna (KM/obr./min)141/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)340/1750-2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,3
Śr. spalanie fabr. (l/100 km) 5,2
Prędkość maksymalna (km/h)189
Skrzynia biegów/napędaut. 7 (DCT)/przedni
Pojemność bagażnika (l)536
Opony testowanego auta225/45 R 18
Poj. zbiornika paliwa (l)58
Cena (wersja XL)113 490,00 zł

Kia Carens - podsumowanie

Carens nie jest minivanem dla osób, które chcą się wyróżniać na ulicy, ale jego praktyczność docenią rodziny. I choć cena testowanej wersji okazuje się wysoka, to na tle wspomnianego wcześniej francuskiego rywala jej zakup może być korzystny, także z powodu 7-letniej gwarancji.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków