Sportage zaliczył perfekcyjny debiut rynkowy. Ma świetne linie, idealne proporcje. Z wyglądu – cudo! Ale czy to doskonałe nadwozie skrywa równie porywające wnętrze i czy inne elementy pojazdu są też tak udane, jak stylistyka?
Zacznijmy od miejsca za kierownicą. Dla wysokich osób jest go zwyczajnie za mało, a możliwości regulacji fotela okazują się raczej skromne. Sportage rozczarowuje również podczas jazdy. Ważące 1,7 t auto to zbyt duży ciężar dla dieslowskiego silnika o mocy 136 KM. Motor ten nie należy do jednostek, które sprawnie wchodzą na obroty, dlatego rozpędzanie samochodu jest niezbyt dynamiczne.
Do tego dochodzi hałaśliwe zawieszenie, które zapewnia wyjątkowo niski komfort podróży, ponieważ niemal bez filtrowania przepuszcza do wnętrza następstwa najechania na nawet niewielkie nierówności. W efekcie pasażerowie są nadmiernie potrząsani na wybojach.
Carens pokazuje, że można lepiej
Wprawdzie trzeba przyznać, że auto jest raczej niepozorne z wyglądu i szybko znika w tłumie kompaktowych vanów, jednak ma inne, o wiele bardziej przekonujące zalety. Pozycja za kierownicą nie budzi zastrzeżeń, a pasażerowie drugiego rzędu siedzeń mają wystarczająco dużo miejsca. Dodatkowo 1,7-litrowy diesel cicho pracuje, sprawia znacznie mniej problemów i nie grymasi, gdy trzeba rozbujać vana. A spalanie? W porównaniu ze Sportage’em jest o 2,5 l/100 km niższe, co pokazał redakcyjny test.
Zawieszenie natomiast cieszy sztywnym, ale wystarczająco komfortowym zestrojeniem. Bez dwóch zdań, Carens udowodnił Sportage’owi, że nie wszystko złoto, co się świeci.
Naszym zdaniem
Ładny, ale…Sportage oferuje mało miejsca i nie zapewnia dobrego komfortu resorowania. Dlatego właśnie plasuje się za Carensem.
Wynik
Kia Sportage 0 - Kia Carens 1
Dane techniczne
Dane producenta | Kia Sportage 2.0 CRDi | Kia Carens 2.0 CRDi |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 1685 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 136/4000 | 136/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 181 | 191 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,3 | 10,4 |
Zużycie paliwa fabr. (l/100 km) | 5,7 | 4,8 |
Dł./szerokość/wysokość (mm) | 4440/1855/1635 | 4525/1805/1605 |
Zużycie paliwa w teście (l/100 km) | 8,4 | 6,0 |
Emisja CO2 w teście (g/km) | 223 | 159 |
Pojemność bagażnika (l) | 465-1353 | 536-1694 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1754/540 | 1692/543 |
Cena (zł) | 99 990 | 90 490 |
Koszt jednego kilometra* | 1,25 zł | 1,19 zł |
*przy cenie litra benzyny: 4,75 zł, ON: 4,67 zł i na podstawie wartości rezydualnej z EurotaxGlass’s