Sportage zaliczył perfekcyjny debiut rynkowy. Ma świetne linie, idealne proporcje. Z wyglądu – cudo! Ale czy to doskonałe nadwozie skrywa równie porywające wnętrze i czy inne elementy pojazdu są też tak udane, jak stylistyka?

Zacznijmy od miejsca za kierownicą. Dla wysokich osób jest go zwyczajnie za mało, a możliwości regulacji fotela okazują się raczej skromne. Sportage rozczarowuje również podczas jazdy. Ważące 1,7 t auto to zbyt duży ciężar dla dieslowskiego silnika o mocy 136 KM. Motor ten nie należy do jednostek, które sprawnie wchodzą na obroty, dlatego rozpędzanie samochodu jest niezbyt dynamiczne.

Do tego dochodzi hałaśliwe zawieszenie, które zapewnia wyjątkowo niski komfort podróży, ponieważ niemal bez filtrowania przepuszcza do wnętrza następstwa najechania na nawet niewielkie nierówności. W efekcie pasażerowie są nadmiernie potrząsani na wybojach.

Carens pokazuje, że można lepiej

Wprawdzie trzeba przyznać, że auto jest raczej niepozorne z wyglądu i szybko znika w tłumie kompaktowych vanów, jednak ma inne, o wiele bardziej przekonujące zalety. Pozycja za kierownicą nie budzi zastrzeżeń, a pasażerowie drugiego rzędu siedzeń mają wystarczająco dużo miejsca. Dodatkowo 1,7-litrowy diesel cicho pracuje, sprawia znacznie mniej problemów i nie grymasi, gdy trzeba rozbujać vana. A spalanie? W porównaniu ze Sportage’em jest o 2,5 l/100 km niższe, co pokazał redakcyjny test.

Zawieszenie natomiast cieszy sztywnym, ale wystarczająco komfortowym zestrojeniem. Bez dwóch zdań, Carens udowodnił Sportage’owi, że nie wszystko złoto, co się świeci.

Naszym zdaniem

Ładny, ale…Sportage oferuje mało miejsca i nie zapewnia dobrego komfortu resorowania. Dlatego właśnie plasuje się za Carensem.

Wynik

Kia Sportage 0 - Kia Carens 1

Dane techniczne

Dane producenta Kia Sportage 2.0 CRDi Kia Carens 2.0 CRDi
Pojemność skokowa (cm3) 1995 1685
Moc maksymalna (KM/obr./min) 136/4000 136/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 181 191
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,3 10,4
Zużycie paliwa fabr. (l/100 km) 5,7 4,8
Dł./szerokość/wysokość (mm) 4440/1855/1635 4525/1805/1605
Zużycie paliwa w teście (l/100 km) 8,4 6,0
Emisja CO2 w teście (g/km) 223 159
Pojemność bagażnika (l) 465-1353 536-1694
Masa własna/ładowność (kg) 1754/540 1692/543
Cena (zł) 99 990 90 490
Koszt jednego kilometra* 1,25 zł 1,19 zł

*przy cenie litra benzyny: 4,75 zł, ON: 4,67 zł i na podstawie wartości rezydualnej z EurotaxGlass’s