Logo

Kiedy to człowiek odpowiada za wypadek samochodu autonomicznego?

Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Już dziś przy okazji prezentacji nowych modeli samochodów luksusowych jesteśmy świadkami debiutów systemów wspomagających jazdę. Pojawiają się automatyczne tempomaty, które wyręczają kierowcę w utrzymywaniu stałej prędkości i bezpiecznego odstępu od samochodu poprzedzającego. Są już systemy, które utrzymują samochód pomiędzy pasami, a nawet zwalniają automatycznie przed zakrętami. Ale nawet najbardziej zaawansowane dostępne dziś seryjnie systemy jazdy autonomicznej wciąż potrzebują nadzoru ludzkiego i to człowiek odpowiada za ewentualne skutki wypadku drogowego.

Potrzebujemy dwóch elementów, by samochody autonomiczne mogły wyjechać na drogi. To zmiana w przepisach dotyczących ruchu drogowego oraz system, który osiągnie piąty poziom autonomicznej jazdy.

Oto co kryje się pod poszczególnymi poziomami jazdy autonomicznej:

Poziom 1 realizowany jest przez systemy, które automatyzują określony element prowadzenia. Systemy te nie wymieniają się danymi pomiędzy sobą i odpowiadają na przykład za utrzymywanie jednej prędkości (tempomat), utrzymywanie odpowiedniej odległości od innych użytkowników ruchu, wspomaganie hamowania w awaryjnej sytuacji. Przy pierwszym poziomie autonomizacji jazdy, kierowca jest zobowiązany trzymać cały czas ręce na kierownicy i obserwować ruch na drodze.

Poziom 2 odpowiada jeździe półautonomicznej. Na tym poziomie pojazdy mogą autonomicznie jechać prosto, pozostawać na pasie i kontrolować odległość od pojazdów z przodu we wstępnie określonych sytuacjach – na przykład na autostradzie. W przypadku korków na drodze pojazd może autonomicznie przejąć prowadzenie, kierowanie i hamowanie.

Poziom 3 określa moment, w którym pokładowe systemy są już w stanie przejąć wszelkie funkcje prowadzenia pojazdu, ale tylko w określonych przypadkach. To już de facto jazda półautonomiczna, ale kierowca przez cały czas musi pozostawać na posterunku i być gotowym na przejęcie prowadzenia, bo w każdej chwili może go o to „poprosić” samochód.

Poziom 4 to już jazda w pełni autonomiczna. Przez większość czasu pojazd może poruszać się autonomicznie i będzie radził sobie nawet ze skomplikowanymi sytuacjami na drogach krajowych i w ruchu miejskim. Kierowca podczas podróży może zająć się innymi rzeczami i nie musi stale obserwować otaczającego go ruchu na drodze. Co ważne, na poziomie czwartym pojazdy będą komunikować się między sobą i informować się wzajemnie na przykład o zmianie pasa ruchu.

Poziom 5 charakteryzować się będzie pełną autonomicznością samochodu w każdych warunkach. W tej sytuacji przebywający w pojeździe nie będą musieli wykonywać żadnych zadań związanych z prowadzeniem samochodu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu