W samochodzie pełnić może funkcję np. doładowania silnika lub pompowania gazu wypełniającego układ (np. klimatyzacji). Jeśli służy do doładowania, ma za zadanie zwiększanie mocy i sprawności silnika na drodze wymuszonego podawania do komory spalania nadmiarowych ilości powietrza.

Kompresor zwykle jest odmianą pompy wirnikowej, ale spotykane są też inne rozwiązania, jak na przykład opatentowany w roku 1905 kompresor G, stosowany w latach 80. XX w. przez Volkswagena jako G-Lader.

W tym kompresorze wewnątrz spiralnej obudowy mimośrodowo porusza się druga spirala, której obie ścianki (zewnętrzna i wewnętrzna) naprzemiennie przesuwają pompowane powietrze od zewnątrz do wnętrza ślimaka obudowy.

Tego typu sprężarki są jednak bardzo rzadko spotykane. Jeszcze innym typem sprężarki jest kompresor tłokowy, wykorzystywany na przykład do pompowania powietrza do zbiorników pneumatycznego układu hamulcowego.

W układy takie wyposażone są samochody ciężarowe. Tu pompa kompresora ma budowę bardzo podobną do silnika spalinowego, tłoki poruszają się w cylindrach.