Celem firmy Volvo Trucks jest osiągnięcie pozycji wiodącego światowego dostawcy rozwiązań w dziedzinie transportu drogowego. Inspiracją do stworzenia pojazdu DCV był raport opracowany w 2003 r. przez TFK. Jednym z celów projektu było stworzenie podstaw specyfikacji nowego pojazdu przeznaczonego do zadań dystrybucyjnych.

Należy podkreślić, iż pojazd DCV zaprojektowano pod kątem testowania pewnych idei i koncepcji, zamierzeniem jego autorów nie była natomiast prezentacja gotowego projektu dostawczego samochodu ciężarowego nowej generacji.

Nowy pojazd koncepcyjny zaprojektowano pod kątem łatwiejszego poruszania się w pojeździe i wokół niego. Ponadto, umożliwiając jednoczesną dystrybucję zróżnicowanego ładunku, ma w założeniach zastąpić obecnie używane konwencjonalne samochody dostawcze, pojazdy typu van i pojazdy kurierskie. Połączenie dystrybucji paczek i towarów w ramach zadań spełnianych przez jeden pojazd wydaje się możliwe. Spowodowałoby to zmniejszenie liczby samochodów dostawczych w mieście o około 30%.

Oprócz korzyści logistycznych i transportowych, rozwiązania zastosowane w pojeździe DCV, mogą przyczynić się również do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Wsiadanie, wysiadanie i większość czynności związanych z obsługą ładunku odbywają się z prawej strony samochodu, co poprawia bezpieczeństwo podczas załadunku i rozładunku, w obszarach o dużym natężeniu ruchu. Ponadto, ponieważ rzadziej zachodzi potrzeba użycia windy załadowczej (paczki są dostępne bezpośrednio z kabiny kierowcy) zmniejsza to ryzyko uderzenia kierowcy przez pracującą windę.

Lepsza widoczność z fotela kierowcy dzięki obniżonej przedniej szybie zapewnia kierowcy większe pole widzenia i przyczynia się do lepszej komunikacji z innymi użytkownikami drogi. Pojazd jest też wyposażony w dodatkowe elementy przyczyniające się do zwiększenia bezpieczeństwa, takie jak lusterko wsteczne wyposażone w kamerę, wyświetlacz, ułatwiający śledzenie tylnej części pojazdu podczas pracy, osłona zapobiegająca wjechaniu pod pojazd, zabezpieczająca wszystkie strony pojazdu.

Ergonomiczne i komfortowe środowisko pracy kierowcy to kolejny obszar, w którym wprowadzono ulepszenia. Do wsiadania i wysiadania służą schodki umieszczone z prawej strony kabiny. W tradycyjnym dostawczym samochodzie ciężarowym kierowca może czasem odczuwać pokusę skrócenia sobie drogi poprzez wyskoczenie z kabiny na drogę, co jest źródłem poważnych obciążeń dla stawów, a zwłaszcza kolan. Ponieważ kierowca dysponuje wygodnym dostępem do ładunku bezpośrednio z kabiny, może z łatwością sięgać po małe paczki bez narażania stawów na wspomniane obciążenia, przez co warunki pracy ulegają znacznej poprawie. Dzięki zróżnicowanemu dostępowi do platformy towarowej, nie ma potrzeby przesuwania towarów na platformie.

Firma Schenker Akeri AB rozpoczęła użytkowanie nowego koncepcyjnego samochodu dostawczego w listopadzie ubiegłego roku i przez pięć lat będzie go testować w regularnej działalności transportowo-dystrybucyjnej. Podczas tego pięcioletniego testu pojazd będzie podlegał nieustannej ocenie, a rezultaty osiągnięte dzięki wdrożeniu nowej koncepcji pojazdu będą starannie analizowane. Obecnie nie planuje się seryjnej produkcji pojazdu DCV.

Pojazd DCV bazuje na podwoziu autobusu Volvo B12M, natomiast kabinę kierowcy dostarczyła firma Säffle Karosseri. Nadwozie zapewniła firma SKAB, a montaż zabudowy przeprowadzono w fabryce Swedish Firebus, mieszczącej się w Arvika.