Logo
WiadomościAktualnościSłupki przy polskich drogach. Do czego tak naprawdę służą?

Słupki przy polskich drogach. Do czego tak naprawdę służą?

Każdy kiedyś je widział, ale mało osób tak naprawdę zwraca na nie uwagę. Tymczasem ich rola jest, a raczej może być znacznie poważniejsza, niż wydaje się większości kierowców. Dlaczego może być, a nie — jest? To wszystko wyjaśniamy w tym właśnie materiale.

Słupek przy drodze
PhotoRK / Shutterstock
Słupek przy drodze
  • Przydrożne słupki prowadzące pomagają kierowcom w orientacji, szczególnie w nocy lub przy ograniczonej widoczności
  • Słupki są obowiązkowe na drogach wojewódzkich i krajowych, ale na innych drogach montowane w określonych sytuacjach
  • Słupki mogą zawierać informacje o numerze drogi, kilometrze oraz dodatkowe oznaczenia, np. kierunek do punktu alarmowego

Słupki, które rozmieszczone są przy polskich drogach, polscy kierowcy nazywają rozmaicie. Raz są to słupki pikietażowe, raz słupki hektometryczne, albo hektometrowe. Wszystkie te nazwy są z grubsza poprawne i właśnie tak powszechnie przyjęło sie je nazywać. Pikietażowe — od pikietażu, czyli określenia miejsca na drodze, a hektometryczne — od tego, że najczęściej takie słupki umieszczane są co ok. 100 m. I te wszystkie nazwy, co do zasady są ok, ale istnieje jeszcze jedna — tym razem oficjalna nazwa takich słupków, która dokładnie określa podstawowy powód, dla którego umieszczone są przy drogach.

To podstawowa funkcja przydrożnych słupków

Przydrożne słupki, rozmieszczone wzdłuż polskich dróg, pełnią istotną funkcję, którą zdradza ich prawidłowa — oficjalna nazwa, która brzmi "słupki prowadzące" i która zdradza, po co tak naprawdę stawia się je przy drogach.

Co więc "robią"? Ułatwiają orientację kierowcom — szczególnie podczas jazdy nocą lub w warunkach ograniczonej widoczności. Kojarzone są często z oznaczeniami kilometrów lub hektometrów, ale ich główne zadanie to wskazywanie przebiegu drogi.

Słupek prowadzący
Słupek prowadzącyGDDKiA

Słupki te można znaleźć przede wszystkim na drogach wojewódzkich i krajowych, ponieważ są tam umieszczane obowiązkowo. Na pozostałych rodzajach dróg (na drogach powiatowych i gminnych) są montowane tylko w określonych sytuacjach, takich jak ostre zakręty, a przepisy dokładnie określają promień zakrętu, który sprawia, że montaż słupków staje się wymagany.

Słupki nie muszą być montowane w miejscach, gdzie wzdłuż jezdni biegnie chodnik lub jeśli droga znajduje się na terenie miejskim.

Te elementy sprawiają, że słupki są zawsze widoczne

Każdy słupek prowadzący musi posiadać elementy odblaskowe, które ułatwiają kierowcom orientację. Po prawej stronie jezdni odblask ma kolor czerwony, a po lewej — biały. Umieszczone na "pasku" czerwonego pola prostokąty o wymiarach 4x20 cm choć wydają się niewielkie, są wystarczająco widoczne, nawet z dużej odległości.

Słupek prowadzący
Słupek prowadzącyAuto Świat

Słupki ustawiane są w odległości 1 metra od krawędzi jezdni, z możliwością przesunięcia ich na odległość nie mniejszą niż 0,5 metra, jeśli nie wpłynie to na dezorientację kierowców — rozstawienie słupków musi być powtarzalne i nie może wprowadzać w błąd co do szerokości pasa.

Nie wszystkie słupki są takie same

Słupek słupkowi nierówny. W zależności od miejsca montażu stosowane są ich dwa rodzaje. Słupki U1-a są stawiane samodzielnie na poboczu, natomiast krótsze modele U1-b montuje się przy barierach ochronnych. Zdarza się, że obie formy współistnieją na tych samych odcinkach dróg.

Oznaczenia na słupkach — co musisz wiedzieć?

Przydrożne słupki mogą nieść ze sobą także dodatkowe informacje. Mogą być nośnikiem informacji o numerze drogi i kilometrze, na którym są ustawione. Może to być nawet 1/10 kilometra drogi, na której taki słupek się znajduje.

Górna część słupka (nad czerwonym paskiem) może zawierać znak graficzny i numer drogi — może być to np. żółte pole z trzema cyframi. Poniżej może być podany kilometr oraz — jeszcze niżej — setki metrów. Przykładem jest oznaczenie "189" i "5" umieszczone na słupku, co oznacza dokładnie 189,5 km od początku drogi.

Słupek prowadzący U1-b umieszczony na barierze ochronnej
Słupek prowadzący U1-b umieszczony na barierze ochronnejAdam Mikuła / Auto Świat

Na niektórych słupkach prowadzących, umieszczonych na drogach z systemem alarmowym, mogą pojawiać się dodatkowe symbole, takie jak słuchawka telefonu, wraz ze strzałką wskazującą kierunek do najbliższego punktu zgłoszenia zdarzenia. Dzięki temu kierowcy mogą uzyskać pomoc w sytuacjach kryzysowych.

Tego rodzaju oznaczenia szczególnie ułatwiają lokalizację miejsca zdarzenia, chociaż warto pamiętać, że nie każdy słupek prowadzący takie dane zawiera. Jeśli słupek nie ma na sobie żadnych cyferek, dla określenia pozycji jest bezużyteczny i pełni jedynie podstawową funkcję — z daleka wskazuje kierowcom przebieg drogi.

Podając służbom warto wiedzieć skąd i dokąd taka droga prowadzi. Warto na uwadze mieć też to, że kilometry drogi liczona są od początku drogi, ale niekoniecznie od zera, bo jeśli początkowy fragment jakiejś drogi jeszcze jest np. w budowie, to słupki i tak "liczą" wszystkie, nawet te jeszcze niezbudowane kilometry trasy.

Przeczytaj także:

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: