W tej sytuacji przypomnijmy pewien test, który kilkanaście miesięcy temu zrobili redaktorzy "Auto Świata". Najpierw atrakcyjny, ale zapuszczony samochód próbowaliśmy sprzedać w kilku komisachi salonach samochodowych. Nie wzbudzał on entuzjazmu, jednak fachowcy oglądali go dokładniei proponowali cenę - w końcu biznes to biznes. Rezygnowaliśmyi dziękowaliśmy za oferty. Dokładnie w miesiąc później ten samochód - już doczyszczony i pachnącyw środku i na zewnątrz, z podlakierowanym zarysowaniem na błotniku, oponami pomalowanymi na czarno i po wielu podobnych zabiegach - odwiedził te same komisy i salony, sprzedawany tym razem przez innego redaktora. Proponowane ceny były od kilkunastu do prawie 30 proc. wyższe! Tak więc za każde większe czyszczenie samochodu będzie nagroda: najpierw w postaci przyjemności z jazdy ładnym autem, potem przy odsprzedaży - cena będzie wyższa! Najważniejsze z technicznego punktu widzenia jest wiosenne spłukanie resztek soli z nadwozia i podwozia samochodu. Sól, która przy silnym mrozie nie zrobi dużej krzywdy, pozostając w zakamarkach przez letnie miesiące, spowoduje duże spustoszenia. Aby spłukać sól, wystarczy za pomocą myjki ciśnieniowej dostępnej na wielu stacjach benzynowych dokładnie spryskać nadkolai spodnią część samochodu. Warto jednak uważać na okolice układu wydechowego: po pierwsze, aby wysokim ciśnieniem nie zerwać przewodów prowadzących do sondy lambda, po drugie, aby gorący katalizator nie popękał od szoku termicznego spowodowanego zimną wodą. Pamiętajmy, że silne słońcei wysokie temperatury w połączeniu z działaniem substancji spadających z drzew i ptasich odchodów są tak samo szkodliwe dla karoserii, jak sól, którą zimą posypuje się drogi.Dlatego warto także wiosną nawoskować nadwozie oraz zabezpieczyć opony i deskę rozdzielczą, aby nie traciła koloru. Proponujemy też inne czynności, których wykonania nie uznajemy za nadgorliwość."Klima" i wentylacja
- Jeśli nie używasz klimatyzacji, włączaj ją co najmniej raz na dwa tygodnie, przynajmniej na 10 minut. Wówczas czynnik chłodniczy zawierający m.in. smar i uszczelniacze będzie równomiernie rozprowadzony po układzie.Jeśli klimatyzacja jest nieszczelna lub hałaśliwa, nie pomoże automatyczne urządzenie serwisowe. Najlepiej(i zwykle najtaniej) jest skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu naprawiającego klimatyzacje.
Podwozie i karoseria
- Najważniejsze wiosną jest spłukanie z karoserii i podwozia soli. Jeśli nie mamy dostępu do profesjonalnej myjni ani do myjki ciśnieniowej, zamówmyw myjni automatycznej spłukanie podwozia.Lakier do zaprawek najlepiej dobrać w sklepie lakierniczym.Są też zaprawki dobierane na podstawie kodu lakieru.lMaskując odpryski, sprawdź zgodność kolorów w mało widocznym miejscu.
Czego nie robić?
- Mycie silnika: jeśli nie wiesz, które elementy należy zabezpieczyć przed wodą, nie próbuj myć motoru wodą pod wysokim ciśnieniem. Woda może dostać się tam, gdzie nie powinna.
Pastowanie:
- Nie woskuj auta od razu w całości. Należy kolejno zajmować się poszczególnymi elementami, najpierw nanosząc wosk, a potem polerując.Dopiero po wypolerowaniu należy brać się za kolejny element.
Mycie:
- Nie myj nigdy auta, mając na palcach pierścionki lub obrączkę. Nawet starając się nie porysować auta, prędzej czy później zapomniszo ostrożności i zrobisz głęboką rysę.Podobnie używając starych ubrańw charakterze szmaty roboczej, dokładnie usuń wszystkie guziki, zamki błyskawiczne i inne twarde części.
Pranie tapicerki:
- Nie używaj zbyt odważnie preparatów odplamiających!Najpierw sprawdź ich działanie na mało widocznym elemencie. Może się okazać, że agresywny preparat odbarwia meteriał.
Dobra widoczność
- Szyby powinno się myć z zewnątrz i od wewnątrz.Na brudzenie się szyb od wewnątrz ma wpływ zanieczyszczona wentylacja, a także palenie papierosów.Zimowego płynu do spryskiwacza nie trzeba wylewać. Można wykorzystać go do końca.W temperaturach dodatnich korzystne jest rozcieńczenie go pół na pół wodą demineralizowaną - będzie zostawiał mniej zacieków na szkle.Jeśli auto wyposażone jestw spryskiwacze reflektorów, szczególnie wskazane jest używanie płynów do spryskiwacza wysokiej jakości.
Deska i tapicerka
- Jeśli masz w aucie problem z odbijaniem się deski rozdzielczej w przedniej szybie, raczej wybieraj matowe niż błyszczące preparaty konserwujące do deski rozdzielczej.Nigdy nie pierz tapicerki, zanim jej nie odkurzysz.Do odkurzania można z powodzeniem użyć urządzenia domowego - chyba że w aucie jest dużo wody.Nie ma przeciwwskazań do używania w samochodzie odkurzaczy piorących.
Dobre chłodzenie Niektóre usterki układu chłodzenia nie dająo sobie znać, dopóki nie zrobi się cieplej. Warto sprawdzić przede wszystkim poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Ubytek najlepiej uzupełnić takim samym płynem albo wodą demineralizowaną.
- Po ustąpieniu mrozów warto co jakiś czas zerkać na wskaźnik temperatury silnika. W czasie kilku chłodniejszych miesięcy mogło dojść do usterki, która teraz grozi przegrzaniem silnika.Płyn chłodniczy na dolewkę teoretycznie może być dowolny - większość płynów wolno mieszać. Mieszanka różnych płynów nie spowoduje spektakularnej usterki, jednak właściwości antykorozyjne takiej cieczy są nieprzewidywalne.
Czyszczenie felg, zmiana opon
- Jeśli nie masz opon letnich, kup takie, jakie są dla ciebie optymalne. Dla osób, które jeżdżą mało, rozsądnym rozwiązaniem może być ogumienie całoroczne.Zakładając koła, które zimę przeleżały w garażu, sprawdź ciśnienie. Niemal na pewno jest za niskie.W ciągu miesiąca spada ono o 0,1-0,2 bara!Nie dokręcaj śrub kół z całą siłą! Właściwy moment dokręcenia tych śrub to w większości aut 80-100 Nm, czyli dość mocno, ale bez przesady.