OLED czyli Organic Light Emiting Diodes to dioda elektroluminescencyjna (LED) wytwarzana ze związków organicznych. Najważniejsi gracze na rynku mają już pierwsze prototypowe lampy, i wszystko wskazuje, że moment, kiedy pojawią się w seryjnych autach zbliża się wielkimi krokami. Niedawno mieliśmy okazję przyjrzeć się osobiście rozwiązaniu, jakie stworzyła firma Osram. Oświetlenie może nie jest tak efektowne, jak OLED 3D Philipsa, zaprezentowane w prototypowym Audi, ale jest bliższe ostatecznym rozwiązaniom jakie mogą pojawić się w produkcji.

“W tym roku udało nam się znacznie zwiększyć przydatność naszych OLED-ów w zastosowaniach samochodowych i wkrótce pokażemy nasze pierwsze rozwiązania, oparte na tej technologii. Mamy nadzieję, że najpóźniej w 2016 roku OLED-y pojawią się w seryjnej produkcji i będą montowane w nowych samochodach” – mówi Ulrich Eisele, odpowiedzialny za produkty OLED w firmie OSRAM.

Już w ubiegłym roku firma OSRAM mogła pochwalić się pierwszymi efektami swoich prac naukowo-badawczych nad organicznymi diodami elektroluminescencyjnymi w segmencie motoryzacji. Granica stabilności temperatury, największa przeszkoda stojąca na drodze ich seryjnej produkcji, została podwyższona do wartości 85 st. C, dzięki czemu diody bez problemu wytrzymują pracę w takich warunkach przez kilkaset godzin. “Kolejny rok badań pozwolił znacząco dopracować nasz produkt i już wkrótce powinniśmy uruchomić produkcję seryjną” – twierdzi Eisele.

OLED-y to powierzchniowe źródła światła, które idealnie nadają się do takich zastosowań, jak np. światła tylne. Przezroczyste diody oferują również nowe możliwości projektowania, istotne w tego rodzaju zastosowaniach.

Zobacz, jak samodzielnie zamontować światła do jazdy dziennej