Czy Mazda CX-30 to model wart uwagi?

Samochody z segmentu SUV łączą sportowe zacięcie z wydajnością godną auta terenowego, jednocześnie oferując także sporo miejsca oraz doskonały komfort jazdy. Zastosowane systemy, materiały i rozwiązania muszą odznaczać się zatem najwyższą jakością oraz przemyślanym designem. Auta z tego segmentu są w stanie skutecznie sprawdzać się w kilku rolach jednocześnie, przez co są pożądane przez wielu kierowców.

Ten wszechstronny charakter znajduje swoje odbicie w modelu Mazda CX-30. SUV japońskiego producenta znakomicie radzi sobie z każdym wyzwaniem. Podczas projektowania modelu specjaliści firmy Mazda skupili się na najważniejszych potrzebach kierowców wobec ich pojazdów – efektem jest znakomity standard bezpieczeństwa, wybitny poziom dynamiki jazdy i sterowności, a także design, który będzie prezentował się doskonale jeszcze przez wiele lat. Biorąc pod uwagę niskie koszty eksploatacji, dosyć atrakcyjną cenę brutto (wariant podstawowy – 104 900 złotych) oraz obecność wielu systemów znacząco usprawniających codzienne podróżowanie, powinien się nim zainteresować praktycznie każdy kierowca. Niezależnie od tego, czy jego domeną jest miasto, czy drogi szybkiego ruchu poza nim. Sprawdźmy, skąd bierze się tak interesujący zestaw zalet.

Mazda – hybryda w wersji „miękkiej”. Czy takie rozwiązanie ma sens?

Mazda CX-30 to pojazd typu „mild hybrid”, czyli „miękka hybryda”. Jest to kategoria aut, która znacząco różni się w swojej funkcjonalności od hybryd typu plug-in. Odzyskiwana energia wykorzystywana jest w bardzo konkretnym celu. Zanim przejdziemy do krótkiego opisu działania takiego rozwiązania, warto przez moment zastanowić się nad samą jazdą. Najbardziej nieekonomicznym momentem jest oczywiście przyspieszanie – w jego trakcie opór siły, jakie działają na pojazd, jest największy. Gdy zatem uwolnimy moc zmagazynowaną w akumulatorze właśnie wtedy, spalanie paliwa stanie się znacznie niższe.

Wiele zależy tutaj także od stylu jazdy. To rozwiązanie, które szczególnie sprawdzi się w przypadku kierowców, którzy lubią mocno nacisnąć pedał gazu i często osiągają wysokie spalanie. Model CX-30 sam zachęca swoimi parametrami do nieco bardziej agresywnej jazdy – sportowe wykonanie i bardzo wysoki poziom dynamiki sprawiają, że od razu chcemy jechać szybciej. „Mild hybrid” ma także znacznie więcej zalet, wśród których warto zaznaczyć przede wszystkim niskie koszty produkcji. Silnik elektryczny nie musi być na tyle mocny, by mógł pracować niezależnie od jednostki benzynowej; podobnie akumulator nie musi mieć tak dużej pojemności, jak w przypadku aut stawiających jedynie na prąd. Dzięki temu cena Mazdy CX-30 jest naprawdę atrakcyjna.

Silnik Mazda CX-30 Skyactiv

Pod maską tego modelu znajdziemy bardzo ciekawe rozwiązanie w postaci dwulitrowego silnika Skyactiv-G. Każdy producent samochodów musi aktualnie skupiać swoją uwagę na maksymalnie ekologicznej jeździe – japońskie marki często oferują własne podejście do osiągnięcia niskiego spalania. W przypadku silnika Skyactiv-G 2.0 mamy do czynienia z mieszanką konwencjonalnych, skutecznych i sprawdzonych rozwiązań oraz innowacji, które faktycznie sprzyjają propagowaniu ekologicznej jazdy. Mazda CX-30 wyposażona w ten silnik, pomimo świetnego komfortu jazdy i zaawansowanych rozwiązań, nie należy do najdroższych samochodów – nie bez znaczenia jest tu zastosowanie właśnie systemu miękkiej hybrydy.

Wracając jednak do samego silnika, 122 koni mechanicznych wspieranych przez systemy inteligentnej jazdy to połączenie, które przekłada się na znakomitą dynamikę jazdy. Zachowanie pojazdu na trasie jest źródłem zachwytu wielu kierowców. Zgodnie z filozofią Drive Together samochód jest zaprojektowany tak, by jego osiągi jak najlepiej rezonowały z naszym stylem jazdy. Znajdziemy tu także rozwiązania takie jak adaptacyjny tempomat, bardzo wydajne systemy hamulcowe, a także asystent wspierający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu. Mazda CX-30 to SUV, którego zdecydowanie warto docenić w trakcie długiej, monotonnej podróży po autostradzie.

Dane modelu CX-30. Mazda, miękka hybryda i SUV to doskonałe połączenie

Pojazd prezentuje się naprawdę imponująco „na papierze”: pojemność silnika to dokładnie 1 998 centymetrów sześciennych, a jego średnica i skok to 83,5 x 91,2 mm. Liczba cylindrów to 4. Samochód dysponuje standardową skrzynią biegów i napędem na przednią oś. Osiągi prezentują się bardzo dobrze jak na model typu SUV – przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 10,6 sekundy, a maksymalna prędkość to 186 kilometrów na godzinę. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 51 litrów; poziom spalania jest natomiast zgodny z wymaganiami normy Euro 6d.

Choć pod maską znajdziemy hybrydowy napęd, który niekoniecznie kojarzy się z autami z tego segmentu, to patrząc na gabaryty, wiemy, że mamy do czynienia z pełnoprawnym SUV-em. Jego długość wynosi 4 395 milimetrów, szerokość – 1 795 milimetrów, a wysokość – 1 540 milimetrów. Rozstaw osi to natomiast 2 655 milimetrów. Bagażnik mieści 430 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń mamy do dyspozycji aż 1 406 litrów.

Zużycie paliwa szacowane jest na 5,9 litra na 100 kilometrów wartości uśrednionej według metody pomiaru WLTP. Taka wartość jest rezultatem zastosowania nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań – w tym wypadku bardzo wydajnego i skutecznego silnika.

Mazda CX-30: wyposażenie na najwyższym poziomie

W trakcie jazdy ważne jest dla nas nie tylko bezpieczeństwo, dynamika i spore osiągi. Jak przystało na model klasy SUV, wewnątrz także muszą znaleźć się najbardziej zaawansowane rozwiązania. Nawigacja, klimatyzacja, system eCall i wiele systemów wspomagających jazdę stanowią standardowe wyposażenie każdego modelu CX-30. Mazda w droższych wariantach wyposażenia może dysponować ponadto klimatyzacją automatyczną, kamerą cofania, nagłośnieniem marki BOSE, systemem wykrywającym znużenie kierowcy, inteligentnym wspomaganiem hamowania, tapicerką skórzaną, matrycowymi reflektorami LED, systemem kamer 360 stopni i wieloma innymi ciekawymi dodatkami. To niezwykle wszechstronny samochód, który pod wieloma względami wyróżnia się na tle innych SUV-ów. Sprawdź więcej szczegółów na temat nowej Mazdy CX-30.