Mercedes zapewniał, że przez ponad 3 lata testowano na drogach rozwiązania, które miały być zastosowane w aucie. Przeprowadzono ponad 100 testów zderzeniowych i pokonano miliony kilometrów. Wszystko nie tylko po to, żeby nowy model był wygodniejszy i lepiej jeździł, lecz także po to, by w końcu się nie psuł. I choć jest w tym dużo zabiegów marketingowych, wydaje się, że cel został osiągnięty.
Debiutujące w 2007 r. auto prowadzi się o wiele pewniej i przyjemniej niż poprzednika. Raczej nie powinni się nim interesować klienci ceniący BMW, gdyż auta z gwiazdą dostrojono bardziej komfortowo i zachowują się one stateczniej. Po części może to być zasługą systemów Agility Control (rozwiązania w podwoziu), które dostosowują do nawierzchni i prędkości m.in. siłę tłumienia amortyzatorów (twardo podczas szybkiej jazdy po równym asfalcie, miękko na kocich łbach). W Mercedesie W204 Znajdziemy też mnóstwo innych systemów, np. podnoszących bezpieczeństwo – inteligentne reflektory, system Pre-Safe przygotowujący auto do nieuchronnego wypadku itd.
Nadwozie klasy C nareszcie nie koroduje, upływu kilometrów i czasu nie widać ani nie słychać również we wnętrzu. Dobra jakość!
Mercedes C (W204) - komfortowy ale ciasny
Do indywidualnej oceny pozostawiamy wygląd karoserii C klasy. Bez wątpienia jest on zachowawczy i odwołuje się do klasy S. Z zewnątrz wyróżniono usportowioną odmianę Avantgarde - ma ona na grillu potężną gwiazdę Mercedesa, podczas gdy pozostałe wersje (Elegance i Komfort) logo marki skrywają na masce. Z listy wyposażenia seryjnego tej wersji warto wymienić też trójramienną kierownicę i metalizowane wstawki na desce.
Wystrój wnętrza również może się znacząco różnić w zależności od wykończenia zamówionego w salonie – od dość ubogiej i skromnie prezentującej się czerni po jasne skórzane obicia i pełną listę zamontowanych dodatków. Choć karoseria Mercedesa klasy C dość wyraźnie urosła w porównaniu z poprzednikiem, w dalszym ciągu można mówić o pewnym niedostatku miejsca na tylnej kanapie. Odczują to jednak głównie wysocy pasażerowie, mierzący ponad 180 cm. Przeciętnie wypada też szerokość kokpitu. Musimy jednak podkreślić, że deska rozdzielcza (bez względu na wybrany wariant wykończeniowy) bez zastrzeżeń wypada pod względem ergonomii. Mercedes zachował typowe dla siebie rozmieszczenie elementów sterowania, dlatego też osoby nieznające samochodów tej marki będą potrzebowały chwili czasu na przyzwyczajenie się do tego.
Mercedes C (W204) - nowoczesne benzyniaki mało palą i – przynajmniej na razie – nie wymagają kosztownego serwisu oraz drogich napraw
Silniki benzynowe możemy podzielić na kilka grup. Pierwsza to doładowane, niezbyt duże jednostki o pojemnościach 1,6 lub 1,8 l. Te odmiany są godne zaufania. Mimo to, jeśli możecie, wybierzcie nieco nowsze warianty z turbinami. Są oszczędniejsze i cichsze niż pierwotnie stosowane z kompresorami. To również o tyle ważne, że dość mocno hałasujące mechaniczne sprężarki mogą utrudnić prawidłowe rozpoznanie pewnej usterki trapiącej silnik, czyli rozciągających się łańcuchów rozrządu. W Mercedesie W204 zaniepokoić powinny przede wszystkim dziwne chrobotania utrzymujące się przez kilka sekund po rozruchu. Jeśli w porę nie skontroluje się łańcucha, może dojść do przeskoczenia wałka rozrządu. Wtedy najczęściej trzeba już niestety szukać nowej jednostki napędowej, bo remont może kosztować nawet… 20 000 zł.
Kłopoty z rozrządem (nawet przy przebiegu 100 tys. km) mogą też być udziałem właścicieli benzynowych Mercedesów V6. W tym przypadku nie chodzi jednak o łańcuch rozrządu, ale o system zmiany faz. Jeśli świeci się kontrolka silnika, można spodziewać się awarii przestawiacza faz i mieć nadzieję, że niedomaga tylko jeden (są cztery – po jednym na każdy wałek), gdyż kosztuje on około 2500 zł. Wersja 306-konna jest spotykana sporadycznie i na razie trudno powiedzieć coś o jej usterkach.
Bez wątpienia wielu klientów pożądliwie zerka na odmiany dieslowskie. Nie muszą być wcale złym wyborem, ale trzeba mieć świadomość ryzyka. W przeciwieństwie do Sprinterów odmiana 2.1 w klasie C (W204) nie miewa na razie zbyt wielu kłopotów. Początkowo stosowano starszą, prostą wersję silnika, później zaczęto montować bardziej skomplikowane technicznie jednostki o oznaczeniu OM 651 – łańcuch rozrządu trafił na tył silnika (między jednostkę a skrzynię biegów). Na razie trwałość łańcucha jest przyzwoita, ale w razie wymiany ingerencja mechanika będzie kosztowna.
W wersjach z podwójnym doładowaniem czekają was kłopoty ze sterowaniem turbinami – niestety, skomplikowana konstrukcja sprawia, że postawienie trafnej diagnozy nie zawsze jest łatwe. Inny kłopot to uszkodzenia pompy wodnej. Na plus zapisać można typowo dieslowski osprzęt – turbiny, koła dwumasowe itp. – który zazwyczaj bez kłopotów wytrzymuje ponad 200 tys. km bez poważniejszych awarii.
Mercedes C (W204) - naprawy Mercedesa rzadko wymagają nietypowych urządzeń diagnostycznych
W silniku OM 651 plagą były awarie wtryskiwaczy (Delphi), z czasem jednak problem rozwiązano. Zdarzają się uszkodzenia czujników różnicy ciśnień w filtrach cząstek stałych. Zbyt wielu kłopotów nie spotka też was ze strony wysokoprężnego silnika V6, choć w tym motorze po większym przebiegu niekiedy zacierają się panewki. Podkreślamy: nie jest to częste, ale się zdarza. Niestety, jeśli powyższa awaria wystąpi, skończy się to po prostu wymianą jednostki – naprawa jest nieopłacalna. Wiele silników w Mercedesie klasy C łączono z automatycznymi skrzyniami biegów. Po większych przebiegach dochodzi do uszkodzenia elektroniki sterującej. Koszt części i robocizny nie powinien przekroczyć 3000 zł.
Warto podkreślić wysoką trwałość karoserii, poważnych kłopotów nie sprawia również instalacja elektryczna ani zawieszenie Mercedesa W204. Oczywiście, trzeba pamiętać, że eksploatacja takiego auta jak klasa C jest nieco bardziej kosztowna niż starszych modeli – chociażby ze względu na sporą ilość drogiego oleju w turbodieslach.
Mercedes C (W204) - nowinki techniczne na pokładzie
Już w momencie debiutu w aucie można było znaleźć wiele postępowych rozwiązań. Każdy Mercedes klasy C ma 7 airbagów (również kolanowy dla kierowcy). W trakcie gwałtownego hamowania światła stopu zaczynają pulsować, w układzie kierowniczym pracuje elektrohydrauliczne wspomaganie, reflektory potrafią dopasować snop światła do warunków drogowych, zaś amortyzatory dostosowują charakterystykę tłumienia do warunków na drodze. Mało? Wybierzcie zatem auto po liftingu w 2011 roku, które doposażono w dziesięć systemów asystujących, m.in. układ aktywnie utrzymujący samochód na pasie ruchu. Pojawiła się wtedy kolejna generacja połączeń telematycznych, a wszystkie silniki (poza linią AMG) wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa.
Mercedes C (W204) - AMG tylko dla odważnych
Wolnossąca widlasta „ósemka” o potężnej pojemności 6,2 l i z napędem na tylną oś – taki opis z pewnością zelektryzuje fanów motoryzacji. W układzie napędowym pracuje 7-biegowy „automat”. Wersja AMG Mercedesa klasy C była dostępna we wszystkich 3 odmianach nadwoziowych. Wzmocniono hamulce, obniżono i usztywniono zawieszenie, wstawiono inny układ kierowniczy – wszystko po to, żeby kierowca w pełni czerpał przyjemność z jazdy. Obok podstawowej odmiany, mającej „tylko” 457 KM, wprowadzono też kilka wersji specjalnych, m.in. ze zdjętym ogranicznikiem prędkości. Dzięki temu coupé Black Series pojedzie nawet… 300 km/h!
Mercedes C (W204) - silniki
Lata | 2008-10 | 2012-13 | 2007-08 | 2009-12 |
Silnik – typ, liczba zaworów | k.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | k.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1597 | 1595 | 1796 | 1796 |
Moc maksymalna (KM) przy obr./min | 156 przy 5200 | 156 przy 5300 | 156 przy 5200 | 156 przy 5000 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 230 przy 3000 | 250 przy 1250 | 230 przy 2500 | 250 przy 1600 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 | 225 | 223 | 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,5 | 8,5 | 9,5 | 9,0 |
Spalanie wg EU: | ||||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 9,5/5,1/6,7 | 7,7/4,7/5,8 | 10,7/5,8/7,6 | 10,1/5,5/7,1 |
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | ||||
2007 | – | – | 46 300 | – |
2008 | 50 600 | – | 52 900 | – |
2009 | 56 400 | – | – | 59 900 |
2010 | 61 900 | – | – | 65 400 |
2011 | – | – | – | 76 100 |
2012 | – | 86 900 | – | 87 000 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan |
Lata | 2007-10 | 2009-13 | 2009-13 |
Silnik – typ, liczba zaworów | k.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1796 | 1796 | 1796 |
Moc maksymalna (KM) przy obr./min | 184 przy 5500 | 184 przy 5250 | 204 przy 5500 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 250 przy 2800 | 270 przy 1800 | 310 przy 2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 235 | 232 | 240 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,6 | 8,2 | 7,4 |
Spalanie wg EU: | |||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 10,7/6,0/7,8 | 10,1/5,5/7,2 | 10,1/5,5/7,2 |
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | |||
2007 | 48 800 | – | – |
2008 | 55 700 | – | – |
2009 | 62 000 | 63 000 | 68 900 |
2010 | 68 100 | 68 800 | 77 800 |
2011 | – | 80 200 | 90 600 |
2012 | – | 90 500 | 106 900 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan |
Lata | 2007-09 | 2007-11 | 2007-11 | 2008-11 | 2011-13 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. V6/24 | benz. V6/24 | benz. V6/24 | benz. V6/24 | benz. V6/24 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2496 | 2996 | 3498 | 3498 | 3498 |
Moc maksymalna (KM) przy obr./min | 204 przy 6100 | 231 przy 6000 | 272 przy 6000 | 292 przy 6400 | 306 przy 6500 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 245 przy 2900 | 300 przy 2500 | 350 przy 2400 | 365 przy 3000 | 370 przy 3500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,4 | 7,3 | 6,4 | 6,2 | 6,0 |
Spalanie wg EU: | |||||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 13,5/6,9/9,3 | 13,6/7,0/9,4 | 14,2/7,6/10,0 | 12,0/6,1/8,3 | 10,0/5,9/7,4 |
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | |||||
2007 | 54 200 | 56 600 | 66 500 | – | – |
2008 | 61 900 | 64 700 | 76 000 | 80 900 | – |
2009 | 68 900 | 72 100 | 87 700 | 92 100 | – |
2010 | – | 86 000 | 99 800 | 104 600 | – |
2011 | – | 100 200 | 120 200 | 121 800 | 122 200 |
2012 | – | – | – | – | 140 500 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan |
Lata | 2007-13 | 2009-13 | 2013 | 2012-13 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. V8/32 | benz. V8/32 | benz. V8/32 | benz. V8/32 |
Pojemność skokowa (cm3) | 6208 | 6208 | 6208 | 6208 |
Moc maksymalna (KM) przy obr./min | 457 przy 6800 | 487 przy 6800 | 507 przy 6800 | 517 przy 6800 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 600 przy 5000 | 600 przy 5000 | 610 przy 5200 | 620 przy 5200 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 280 | 300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 4,5 | 4,4 | 4,2 | 4,2 |
Spalanie wg EU: | ||||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 21,3/10,0/13,4 | 18,1/8,5/12,0 | 18,2/8,4/12,0 | bd./bd./12,2 |
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | ||||
2007 | 101 000 | – | – | – |
2008 | 119 000 | – | – | – |
2009 | 138 200 | 141 100 | – | – |
2010 | 157 700 | 160 600 | – | – |
2011 | 184 100 | 188 800 | – | – |
2012 | 214 800 | 219 000 | – | 279 000 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan |
Lata | 2010-13 | 2007-13 | 2007-13 | 2009-13 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2143 | 2148/2143 | 2148/2143 | 2143 |
Moc maksymalna (KM) przy obr./min | 120 przy 2800 | 136 przy 3800 | 170 przy 3800 | 204 przy 4200 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 300 przy 1400 | 270 przy 1600 | 400 przy 2000 | 500 przy 1600 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 215 | 229 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,5 | 10,4 | 8,5 | 7,0 |
Spalanie wg EU: | ||||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 5,9/4,1/4,8 | 8,2/4,9/6,1 | 8,2/4,9/6,1 | 7,1/4,2/5,2 |
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | ||||
2007 | – | 44 000 | 47 000 | – |
2008 | – | 50 800 | 54 200 | – |
2009 | – | 59 700 | 63 800 | 69 100 |
2010 | 72 800 | 74 000 | 79 000 | 85 600 |
2011 | 86 100 | 87 400 | 92 200 | 100 000 |
2012 | 98 000 | 100 100 | 106 300 | 116 100 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan |
Dane techniczne* | 320/350 CDI (3.0) | 300/350 CDI (3.0) | 350 CDI (3.0) |
Lata | 2007-09 | 2009-13 | 2011-13 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel V6/24 | t.diesel V6/24 | t.diesel V6/24 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2987 | 2987 | 2987 |
Moc maksymalna (KM) przy obr./min | 224 przy 3800 | 231 przy 3800 | 265 przy 3800 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 510 przy 1600 | 540 przy 1600 | 620 przy 1600 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,7 | 6,4 | 6,0 |
Spalanie wg EU: | |||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 9,5/5,8/7,2 | 8,6/5,4/6,6 | 7,2/5,2/5,9 |
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | |||
2007 | 55 400 | – | – |
2008 | 63 900 | – | – |
2009 | 75 200 | 85 400 | – |
2010 | – | 99 800 | – |
2011 | – | 116 500 | 120 400 |
2012 | – | 139 400 | 138 400 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan |
Mercedes C (W204) - test długodystansowy
Zazwyczaj do testu wybieramy dobrze wyposażony egzemplarz, tym razem jednak postanowiliśmy inaczej. Na nasz parking trafiła kompletnie goła klasa C 180 K. Auto nie miało nawet alufelg, zaś biały lakier wybraliśmy z premedytacją, bo jako nieliczny był dostępny bez dopłaty. Chcieliśmy sprawdzić, czy bazowa odmiana klasy C zapewni przyjemność z jazdy i trwałość, której Mercedesowi w ostatnich latach wyraźnie brakowało.
Choć początkowo zdawało nam się, że smutne czarne wnętrze i brak dodatków nie przystoją autu tej klasy, to jednak długodystansowy Mercedes W204 szybko zdobył sympatię. To zasługa nie tylko przyjemnie pracującego, dość oszczędnego silnika, lecz także wysokiej niezawodności oraz świetnie dostrojonego podwozia. Mimo, że na liczniku przewinęło się już 200 tys. km, nie odnotowaliśmy poważnej awarii. Bo za taką z pewnością nie uznamy pęknięcia osłony hamulców czy zapalenia się na chwilę kontrolki „check engine”. Poza tym trzeba było wymienić nieskończoną – zdawałoby się – liczbę żarówek.
Mercedes C (W204) - polecamy
- Doładowane benzyniaki: w przypadku Mercedesa downsizing sprawdza się znakomicie. Kierowca, który delikatnie używa pedału gazu, jest w stanie osiągnąć imponujące wyniki spalania. Jednostki benzynowe bez kłopotu znoszą dynamiczną jazdę, choć wtedy na oszczędność lepiej nie liczyć. Warto się nimi zainteresować.
- Wersje 4x4: to idealne uzupełnienie przyjemnie pracujących „automatów”. W przypadku mocniejszych wariantów, bezpieczeństwo na śliskich drogach z pewnością będzie wyższe.
- LPG do wersji z wtryskiem pośrednim: silniki bez większego kłopotu znoszą dobre jakościowo instalacje gazowe. To może być ciekawe uzupełnienie przyjemnych wariantów V6.
Mercedes C (W204) - ostrzegamy
- Przed instalacją gazową w wersjach CGI: bezpośredni wtrysk paliwa powoduje, że równolegle z gazem trzeba dostarczać do silnika sporą dawkę benzyny. A to czyni całą operację całkowicie nieopłacalną.
- Przed sedanem: jeśli zależy wam na dobrych walorach przewozowych i dużej ilości miejsca na tylnej kanapie, to podstawowa odmiana nadwoziowa (a tym bardziej coupé) z pewnością nie będzie rozsądnym wyborem.
- Przed tanim serwisem: choć klasa C nie jest szczególnie skomplikowana, należy jej się troska i właściwy dobór olejów. Zaniedbania (np. niewymieniony na czas łańcuch rozrządu w benzyniakach z doładowaniem) mogą zemścić się wysokimi kosztami naprawy.