Auto, które weszło do produkcji w listopadzie ubiegłego roku, dostępne jest w trzech wersjach nadwoziowych: furgon, kombi oraz podwozie do zabudowy.

Wersja LGT została wyposażona w ten sam silnik, co "bratni" NGT, czyli benzynową jednostkę o pojemności 1,8 l z kompresorem, osiągającą moc 156 KM i generującą moment obrotowy o wartości 240 Nm w zakresie 3000-4000 obr./min.

Zasilany autogazem Sprinter otrzymał pojemny, 76-litrowy zbiornik toroidalny umieszczony w tylnej części nadwozia, pod przestrzenią bagażową. W ten sposób walory użytkowe auta zostały w pełni zachowane, nie pogorszył się również rozkład mas. Dla wydłużenia wynoszącego ok. 450-500 km zasięgu można skorzystać także ze stulitrowego baku z paliwem bazowym, dzięki czemu dostawczy Mercedes pokonuje bez tankowania 1200 km.

Sprinter LGT spełnia normę emisji spalin Euro 5 oraz emituje o 20 proc. mniej CO2 niż odpowiednik benzynowy, co powinno zamknąć usta sceptykom twierdzącym, że gaz płynny nie jest paliwem ekologicznym. Oszczędności "na czysto" w bieżących kosztach eksploatacji oszacowano na ok. 30 proc., zależnie od sposobu użytkowania (im mniej uruchomień, tym lepiej, ponieważ przełączenie następuje dopiero po osiągnięciu przez ciecz chłodzącą temperatury 45° C).

Mercedes Sprinter na LPG Foto: Onet
Mercedes Sprinter na LPG

W segmencie nowych samochodów dostawczych Sprinter LGT jest jedynym tego typu pojazdem na rynku. Żaden z konkurentów nie oferuje możliwości fabrycznego montażu instalacji LPG. Bardzo interesująco skonstruowano cennik Sprintera LGT, którego koszt zakupu jest równy cenie wersji z silnikiem Diesla.

Dla przykładu, za Sprintera 316 LGT w wersji furgon standard, bazującej na silniku benzynowym 1,8 l osiągającym moc 160 KM, zapłacimy 126 936 zł. W tej samej cenie kupić można identyczny model ze 160-konnym silnikiem wysokoprężnym (316 CDI). Sprinter bez instalacji gazowej kosztuje 120 294 zł. Wynika z tego, że koszt fabrycznego doposażenia Sprintera o instalację LPG skalkulowano na 6642 zł.

Mimo deklaracji centrali o wprowadzeniu auta do sprzedaży od 1 stycznia, część dealerów nadal nie jest w stanie przedstawić ani oferty cenowej, ani daty otrzymania samochodu czy choćby terminu przyjęcia zamówienia na samochód. Także na oficjalnej stronie internetowej Mercedes Benz Polska nie możemy jeszcze dokonać porównania czy konfiguracji interesującego nas modelu wykonanego w technologii LGT.

Wprowadzenie na nasz rynek samochodu dostawczego z fabryczną instalacją LPG w cenie powszechnie kupowanego Sprintera z silnikiem Diesla Mercedes traktuje jak sondowanie rynku. Oferta niemieckiego producenta jest bardzo ważnym sygnałem dla rynku, że niektóre samochody z fabryczną konwersją, zwykle nie najtańszą, mogą być atrakcyjne cenowo. Warto wspomnieć, że Sprinter z instalacją gazową objęty jest fabryczną gwarancją bez żadnych dodatkowych ograniczeń.

Robert Markowski - Gazeo.pl