Zanim się schłodzą, z impetem uderzają o koło i zapiekają się na lakierze. Zwykły brud drogowy, który osadza się na kołach w wyjątkowo dużej ilości z powodu ich niskiego położenia, to naprawdę niewielki problem – daje się usuwać zwykłym szamponem. Czarnego pyłu hamulcowego szamponem do karoserii nawet nie naruszymy!
Uwaga: sposobem na długotrwałezachowanie czystości felg i łatwe mycie jest woskowanie – nawet zwykłą pastą do lakieru.
Specjalne płyny do felg radzą sobie natomiast doskonale. To silnie żrące roztwory kwasów (a w przypadku niektórych także zasad) wzbogacone o detergenty i inne substancje. Łatwo jednak zauważymy, że jeśli myjemy auto w myjni atomatycznej i raz na pół roku zabieramy się za porządne oczyszczenie felg, nawet taki płyn za pierwszym razem nie usunie wszystkich czarnych śladów. Tak to jest: im częściej myjemy felgi własnoręcznie, tym łatwiejsze jest to zadanie. Jeżeli robimy to co dwa tygodnie, wystarczy spryskać koło sprejem, poczekać chwilę, spłukać myjką ciśnieniową – i gotowe!
W razie problemów warto użyć środków polerskich – takich samych, jakich używa się do karoserii.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby – szczególnie przed zmianą kół na letnie – bardzo dokładnie wypastować koła preparatem zawierającym wosk: albo przeznaczonym do nadwozia, albo specjalnym środkiem do felg. Jeżeli nasze koła mają skomplikowany wzór, zajmie nam to nawet kilka godzin – to wyjątkowo nudne i męczące zajęcie! Będzie jednak nagroda: felgi nie tylko zaczną wyglądać jak nowe, lecz także będą się mniej brudzić. Ponadto – tak samo jak nawoskowane nadwozie – łatwiej można je wyczyścić.
A jaki preparat wybrać?
Większość środków do felg sprzedawana jest w butelkach z rozpylaczem i z zewnątrz wygląda podobnie. Polecamy środki mające konsystencję żelu (nie spływają od razu i wolniej zasychają na kole) oraz markowe produkty chroniące (niestety, przez krótki czas) przed kolejnym zabrudzeniem. Właściciele felg wieloelementowych oraz nielakierowanych (te ostatnie to rzadkość) muszą szukać specjalnych (i dość drogich) preparatów do takich obręczy. Droższe (ale i lepsze – także dla emblematów) są preparaty mające neutralne PH, niezawierające kwasów.
Mycie felg krok po kroku
Potrzebne będą: dostęp do dużej ilości wody, opcjonalnie myjka ciśnieniowa lub gąbka (wówczas zaopatrzmy się też w gumowe rękawiczki), pędzelek lub mała szczotka (może być nawet szczoteczka do zębów ma to zastosowanie wówczas, gdy mamy felgi o skomplikowanym wzorze, np. szprychowym), płyn do mycia obręczy w butelce z rozpylaczem lub bez, w przypadku ekstremalnie zabrudzonych, dawno niemytych obręczy lekkościerna pasta polerska do lakieru, ewentualnie wosk do lakieru do zabezpieczenia felg.
Spryskujemy koło sprejem do mycia felg lub nanosimy płynny preparat za pomocą pędzla. Przed zastosowaniem preparatu koło powinno się schłodzić. Używając rozpylacza przy silnym wietrze, trzeba to robić ostrożnie, aby nie wdychać oparów. Jeżeli w okolicach kół są odpryski lakieru, należy chronić te miejsca przed środkiem. Nie wolno dopuścić do wyschnięcia płynu przed przystąpieniem do kolejnego etapu.
W zależności od stopnia zabrudzenia kół i dostępnych narzędzi albo po chwili spłukujemy brud myjką wytwarzającą wysokie ciśnienie, albo pracowicie pędzlujemy koło. Jeżeli decydujemy się na tę drugą opcję, dobrze jest zaopatrzyć się w preparat w płynie, w którym możemy maczać pędzelek. Cały czas staramy się, aby płyn wraz z rozpuszczonym pyłem hamulcowym nie zasychał na feldze i innych elementach.
Aby usunąć brud z zakamarków obręczy, wszystkie chwyty są dozwolone: możemy używać pędzelków różnej wielkości, a nawet starej szczoteczki do zębów. Niestety, im więcej czasu minęło od ostatniego gruntownego mycia, tym trudniej będzie usunąć osad powstający przy ścieraniu się klocków hamulcowych.
Starajmy się dosięgnąć pędzelkiem jak najgłębiej dzięki temu efekt końcowy będzie lepszy.
Spłukujemy brud, najlepiej myjką ciśnieniową. Pamiętajmy, że brud spływający z kół może pobrudzić kostkę brukową, zatem najlepiej to robić w myjni. Jeżeli nie mamy myjki, możemy płukać koła wodą z wiadra.
Nie żałujmy wody na płyny do felg w większości przypadków są silnie żrące i należy je spłukać z kół jak najdokładniej.
Postarajmy się, aby roztwór kwasu nie pozostał na elementach zawieszenia.
Teraz po wstępnym wyczyszczeniu wszystkich czterech kół przepchnijmy nasz samochód najlepiej dokadnie o pół obrotu koła. Zobaczymy niedomyte zanieczyszczenia, których nie widzieliśmy w poprzednim położeniu. Im bardziej skomplikowany wzór felgi, tym większe ma to znaczenie, bo patrząc na koło z góry, nie widzimy niektórych krawędzi. Znów potrzebny będzie pędzelek.
Teraz skupmy się na niedoróbkach z pierwszego etapu mycia. Może się okazać, że koła nadal wyglądają paskudnie!
Prawie w każdym samochodzie po dłuższym okresie niemycia może być problem z doczyszczeniem obręczy przedniej osi. Tylne szczególnie jeśli mamy hamulce bębnowe dają się łatwo doprowadzić do idealnego wyglądu.
Jeśli środek myjący nie pomaga, możemy użyć pasty lekkościernej do lakieru.Bardzo dokładnie spłukujemy koła i okolice, nie zapominając o piastach i zaciskach hamulcowych. Jeśli obręcze umyjemy tylko z zewnątrz, po kilometrze jazdy niespłukany brud zrobi wyraźne, brudne zacieki prostopadłe do rantów felgi.
Jeśli myjka nie zapewnia silnego strumienia wody, możemy spłukiwać z bliska. Jedynym ograniczeniem są delikatne elementy hamulców uważajmy, aby nie uszkodzić przewodów!
Środki do mycia felg
Autoland - Attack do felgŚrodek do usuwania pyłu hamulcowego, olejów, smarów, gumy i zanieczyszczeń drogowych z kół. Preparat pozostawia na mytych elementach powłokę zmniejszającą przyczepność pyłu hamulcowego i innych zanieczyszczeń. Nadaje się do mycia obręczy samochodowych oraz motocyklowych. CENA (zł): 11
Carplan - Ultra wheel cleanerWbrew nazwie nie jest to najmocniejszy środek z oferty firmy Carplan. Ultra Wheel Cleaner działa łagodnie, nadaje się do wszystkich rodzajów obręczy – także chromowanych. Do usunięcia najbardziej opornych zabrudzeń polecamy inny środek tej marki – Wonder Wheels. CENA (zł): 11
K2 FelixJeden z najtańszych preparatów do czyszczenia felg. Według producenta jest on w pełni bezpieczny nie tylko dla samych obręczy, lecz także dla opon i innych elementów. Po użyciu pozostawia na kołach błyszczącą warstwę, która chroni je przed rdzą i osadzaniem się nowych zanieczyszczeń drogowych.CENA (zł): 10
Nigrin - Preparat do czyszczenia felgSkuteczny środek o konsystencji żelu. Po naniesieniu na koło reaguje z pyłem hamulcowym, zmieniając kolor na fioletowy, co według producenta wskazuje, że preparat działa skutecznie. Instrukcja obsługi zaleca spłukiwanie preparatu z kół auta za pomocą myjki wysokociśnieniowej. CENA (zł): 21
Plak - ForlegaPreparat do mycia felg – uwaga – nielakierowanych. To bardzo rzadko spotykany rodzaj obręczy. Z reguły mają na sobie charakterystyczny szlif. Preparatem Forlega można z powodzeniem myć inne elementy aluminiowe: uchwyty do przewożenia rowerów, koła rowerowe, części silników itp. CENA (zł): 12
Simoniz Wheel CleanerPreparat do mycia kół. Nadaje się zarówno do obręczy aluminiowych, magnezowych, jak i stalowych oraz do plastikowych kołpaków. Środek ma konsystencję żelu, dzięki czemu wolno wysycha i może pozostać dłużej w kontakcie z zanieczyszczoną powierzchnią. Opakowanie wygląda na większe niż jest: ma poj. 0,5 l.CENA (zł): 17
Sonax - Żel do mycia felgPreparat do mycia felg o łagodnym działaniu. Nie jest optymalnym środkiem do mycia ekstremalnie zabrudzonych obręczy, ale świetnie nadaje się do częstego mycia. Pozostawia na felgach warstwę ochronną zabezpieczającą je przed osadzaniem się zabrudzeń – szczególnie pyłu hamulcowego. Nie zawiera kwasów. CENA (zł): 29
Sonax Felgen starEkonomiczny środek przeznaczony do usuwania mocno utrwalonych zabrudzeń – pyłu hamulcowego, olejów i gumy, zanieczyszczeń drogowych. Skąd niższa cena niż w przypadku pozostałych produktów Sonaksa? To środekwyprodukowany na bazie kwasów, a więc może powodować korozję nieosłoniętych części. CENA (zł): 12
Sonax EtremePreparat służący do usuwania najbardziej opornych zabrudzeń. Warto go kupić, jeśli dawno nie czyściliśmy felg i chcemy uniknąć szorowania ich pastą polerską. Preparat po wejściu w reakcję z typowymi zabrudzeniami obręczy zmienia kolor na czerwony – wówczas należy go spłukać silnym strumieniem wody i gotowe!CENA (zł): 29
Sunnycar Wheel cleanerPreparat usuwający zanieczyszczenia drogowe, pył hamulcowy i lotną rdzę (powstającą przy ścieraniu się tarcz hamulcowych) z kół i plastikowych kołpaków. Nadaje się do felg aluminiowych oraz stalowych. Według producenta ma właściwości konserwujące, nie zawiera kwasów i ma neutralne PH.CENA (zł): 10
TurtleWax Extreme Nano-techSilny, szybko działający środek do mycia kół. Według producenta nie należy stosować go na kołach malowanych – a więc jest to środek przeznaczony do czyszczenia dość rzadko występujących, drogich obręczy polerowanych. Można też myć nim uchwyty rowerowe i inne przedmioty z aluminium.CENA (zł): 34
TurtleWax Platinum SeriesPreparat do mycia obręczy wykonanych z różnych materiałów: nadaje się do czyszczenia nie tylko typowych felg lakierowanych, lecz także do chromowanych. Według producenta jest bezpieczny dla opon, elementów ozdobnych, emblematów itp. delikatnych powłok. Nadaje się też do mycia plastikowych kołpaków. CENA (zł): 28