Sprawozdanie firmy DuPont - posiadające już 57-letnią tradycję - stanowi autentyczne źródło informacji na temat popularności poszczególnych kolorów i aktualnych trendów kolorystycznych, zawierające szczegółowy podział na główne rynki samochodowe oraz listę barw cieszących się największą na świecie popularnością w danym roku.

Czołowa dziesiątka najpopularniejszych kolorów:

1.      Srebrny - 25%

2.      Czarny - 23%

3.      Biały - 16%

4.      Szary - 13%

5.      Niebieski - 9%

6.      Czerwony - 8%

7.      Brązowy i beżowy - 4%

8.      Zielony - 1%

9.      Żółty i złoty - 1%

10.    Inne - poniżej 1%

Wyniki badań wskazują, iż pomimo istnienia globalnej tendencji do coraz większej zbieżności w wyborach dotyczących kolorów samochodów, a przez to do zmniejszania się różnic preferencji między poszczególnymi obszarami, to jednak różnice regionalne pozostają wyraźne. Pozycja trzech najbardziej popularnych na świecie kolorów - czerni, bieli i srebra - wciąż się umacniania wraz ze wzrostem uznania dla tych kolorów w poszczególnych regionach.

- Warto jest zdać sobie sprawę, iż w obecnych czasach większość osób, niezależnie od miejsca zamieszkania, ma dostęp do najbardziej aktualnych informacji na temat modnych kolorów. Źródła tej wiedzy są różne, od ilustrowanych czasopism przez popularne witryny internetowe po filmy reklamowe o bardzo szerokiej grupie odbiorców - powiedziała Leatrice Eiseman, Dyrektor Zarządzająca Instytutu Kolorów PANTONE oraz autorka blogu Eisemancolorblog.com. - Najbardziej popularne kolory stają się "obiektem pożądania" o uniwersalnej sile przyciągania.

Zmiany na rynkach

- Istnieją wciąż wyraźne różnice regionalne w preferencjach dotyczących kolorów, ale nie da się nie zauważyć silnych trendów globalnych - powiedziała Nancy Lockhart. - Preferencje kolorystyczne mogą zmieniać się z roku na rok ze względu na szeroki zakres czynników, włącznie z typami wprowadzanych na rynek pojazdów, mniejszymi rozmiarami pojazdów, upodobaniami konsumentów a nawet sytuacją gospodarczą. Te i inne czynniki kulturowe, społeczne i demograficzne mogą z czasem zmieniać tendencje regionalne.

W Ameryce Północnej najczęściej wybieranym kolorem pozostaje kolor biały (17,8% pojazdów). Tuż za nim plasuje się kolor czarny (17%) oraz srebrny (16,7%). Jednakże analiza popularności koloru czarnego na przestrzeni czasu pokazuje utrzymującą się tendencję wzrostową - o aż sześć punktów procentowych od 2005 r., podczas gdy kolor srebrny i biały straciły około dwa punkty w ciągu ostatnich pięciu lat. Chromowy niebieski i chromowy czerwony pozostają bardzo popularne na rynku północnoamerykańskim, odnotowując wzrost z 11% w 2006 r. do około 12% w tym roku.

W Europie kolor czarny (27%) - wybierany najczęściej - cały czas zwiększa swoją przewagę nad szarym (19,9%), który wykazuje tendencję spadkową. Popularność koloru białego (10,2%) rośnie, lecz nadal dzieli go bardzo duży dystans od pierwszej dwójki.

W tym roku byliśmy również świadkami poważnych zmian upodobań kolorystycznych w Japonii, w wyniku których zbliżyły się one do panujących na rynkach północnoamerykańskich i europejskich. Najczęściej - w 28% przypadków - wybierano kolor biały, co stanowi jednak czteropunktowy spadek w stosunku do 2008 r. Popularność koloru srebrnego obniżyła się o 5 punktów i z 23% zajmuje on obecnie drugą pozycję ex aequo z czernią.

Natomiast na rynku chińskim możemy zaobserwować bardzo dużą zmienność preferencji dotyczących koloru. Po czteropunktowym wzroście popularności kolor srebrny osiągnął 36%, utrzymując swoją pozycję niekwestionowanego zwycięzcy, podczas gdy kolor czarny stracił aż osiem punktów i z 23% zajął drugą pozycję. Przewiduje się jednak, iż z roku na rok zmiany na tym stale rozwijającym się rynku będą coraz mniejsze.

Rynek indyjski wykazuje silne preferencje dla srebra (26,4%), bieli (23,4%), czerwieni (16,1%) oraz koloru niebieskiego (10,9%); pozostałe nie przekroczyły 6-procentowego progu. Co ciekawe, podział na rynku rosyjskim wygląda podobnie, z silnie nasyconymi kolorami chromu rozrzuconymi po całej przestrzeni rankingu, choć najbardziej zauważalnie w obszarze zielonego. W rankingach rosyjskich na pierwszym miejscu plasuje się kolor srebrny (23,4%), po nim zielony (18,2%), czarny (16,7%), niebieski (15,5%) i czerwony (10,8%).

Trendy dotyczące kolorów samochodów

- Na rynku motoryzacyjnym istotne jest móc przewidzieć trendy co najmniej trzy lata przed wypuszczeniem danego modelu ze względu na czas potrzebny na zaprojektowanie, przygotowanie zaplecza i produkcję pojazdu - powiedziała Nancy Lockhart. - Starając się wesprzeć naszych partnerów z branży samochodowej, firma DuPont co roku opracowuje prezentację na temat tendencji w kolorystyce pojazdów, która koncentruje się na kolorach nowych pojazdów oraz nowinkach technicznych dla branży motoryzacyjnej.

- Ludzie kupują nowe samochody z wielu różnych powodów. My mamy świadomość, że jednym z nich jest po prostu kolor - powiedziała Leatrice Eiseman. - Konsumenci wiedzą, jak i gdzie szukać informacji o najnowszych trendach w kolorystyce pojazdów i zwracają dużą uwagę na "kolorystyczne nowinki" (i innowacje).