Wielka inwestycja

Przez okres piętnastu miesięcy dwa konsorcja wykonawcze muszą łącznie wybudować 45,6 km autostrady oraz wykonać 67,15 km dróg zbiorczych i 16,37 km dróg poprzecznych. Harmonogram obejmuje także 3 wiadukty autostradowe, 6 mostów autostradowych, 25 wiaduktów drogowych, 4 mosty drogowe, 4 przejazdy gospodarcze, 2 wiadukty ekologiczne (przejścia dla zwierząt), 1 kładkę dla pieszych, 6 miejsc obsługi podróżnych oraz 1 obwód utrzymania autostrady. Na całej długości wielkopolskiego odcinka trwają bardzo zaawansowane prace budowlane.

Dwa odcinki

Budowa "poznańskiej" A2 została podzielona na dwa odcinki: Konin-Koło i Koło-Dąbie.

Pierwszy z nich, o długości 27,5 km jest wykonywany przez Konsorcjum Strabag AG / Mota-Engil, Engenharia e Construcao, S.A. na podstawie kontraktu zawartego z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o wartości prawie 83 mln Euro. Kontraktowy termin realizacji wyznaczono na 26 listopada 2005 roku. Autorem projektu jest konsorcjum Transprojekt Gdański sp. z o.o. / Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" sp. z o.o.

Odcinek ten biegnie przez zalesione, pagórkowate treny gmin Stare Miasto, Krzymów, Władysławów i Kościelec położonych wzdłuż dotychczasowej DK2, od jej południowej strony. Autostrada dostępna będzie poprzez dwa węzły: Modła i Żdżary.  Jadąc autostradą podróżni będą mogli korzystać z miejsc postoju i wypoczynku (tzw. MOP - miejsce obsługi podróżnych) usytuowanych niedaleko wsi Kuny i Leonia.

Ponadto przewidziano budowę ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 6 km. Wzdłuż autostrady istniejące drzewostany zostaną dogęszczone poprzez nasadzenie ponad 58 tysięcy drzew i krzewów, natomiast w samym pasie autostradowym i na MOP-ach posadzonych zostanie ponad 180 tysięcy nowych drzew i krzewów.

Projekt autostrady uwzględnia odpowiednie zabezpieczenia, które powinny zminimalizować negatywny wpływ autostrady na środowisko naturalne. Trzy z zaprojektowanych obiektów mostowych (dwa wiadukty ekologiczne i jeden wiadukt w ciągu autostrady) będą umożliwiały dzikim zwierzętom przechodzenie nad lub pod autostradą.

Nowatorskim rozwiązaniem jest wykorzystanie konstrukcji z odpowiednio wzmocnionej blachy falistej (widoczne na zdjęciach). Tak przygotowane "rury" (dwie główne na każdą z nitek autostrady i dwie boczne, na drogi pomocnicze) zostaną zasypane i następnie zabezpieczone i zalesione.

Na odcinku Konin-Koło wykonanych zostanie 16 przepustów dla drobnych zwierząt.

Drugi odcinek, Koło-Dąbie, o długości 18,2 km jest realizowany przez Konsorcjum Strabag AG/ Mota-Engil, Engenharia e Construcao, S.A. / Hermann Kirchner GmbH & Co.KG Bauunternehmung na podstawie kontraktu zawartego z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o wartości prawie 88 mln Euro. Kontraktowy termin realizacji wyznaczono na 26 listopada 2005 roku. Trasa tego odcinka została poprowadzona przez podmokłe obszary doliny Warty i Neru na terenie gmin Kościelec, Brudzew, Dąbie nad Nerem i Uniejów. Bardzo wysoki poziom wód gruntowych oraz występowanie gruntów słabonośnych wymusiły zaprojetowanie autostrady na nasypie. Wykonawca zamiast zaproponowanej w dokumentacji projektowej tradycyjnej wymiany gruntu zaproponował metodę tzw. mikrowybuchów. Jest to nowatorska metoda wzmacniania gruntów poprzez podziemne wybuchy, którą stosuje się po raz pierwszy w kraju na tak wielką skalę. Na słabonośnym terenie wwierca się otwory do poziomu gruntu nośnego - czasem nawet do 10 m. głębokości. Do tak przygotowanych otworów wprowadzane są ładunki wybuchowe. Eksplozja powoduje, że słabe grunty zostają utwardzone, a powstały lej uzupełniany jest już właściwym podkładem. Wwierty prowadzone są na siatce w odstępach 5 m.

W kilku przypadkach, ażeby ułatwić prace inżynieryjne, zmienione zostały pierwotne koryta rzek - dopływów Warty i Neru.

Na omawianym odcinku przewidziano budowę 18 przepustów dla drobnych zwierząt i nasadzenie ponad 47 tysięcy drzew i krzewów. Dodatkowo zaprojektowano budowę 4 km ekranów akustycznych oraz wymianę stolarki okiennej w niektórych, wcześniej zakwalifikowanych - budynkach.

Mosty i wiadukty

Łącznie na wielkopolskim odcinku A2 przewidziano 45 obiektów mostowych. Na wszystkich trwają prace budowlane, wiele konstrukcji jest już na etapie ok. 60% realizacji

Na zdjęciach widać przygotowania do wylewki betonu na jednym z wiaduktów autostradowych w ciągu drogi gminnej. Po wylewce pozostaną jedynie prace wykończeniowe. Ponadto, do istniejącego obiektu podprowadzone zostaną nasypy i doprowadzone zostaną połączenia z drogą gminną.

Niedaleko wsi Łęka i Police zlokalizowano miejsca obsługi podróżnych (tzw. MOP-y), które połączone będą kładką dla pieszych nad autostradą o ciekawej stalowej konstrukcji łukowej z podwieszanym żelbetowym pomostem. Kolejne MOP-y (jadąc w kierunku wschodnim) będą znajdowały się w okolicy wsi Sobótka i Cichmiana.  Dla miejscowych użytkowników gruntów przewidziano przejazdy gospodarcze.

Obiekty mostowe nad rzekami i ciekami wodnymi zaprojektowano w taki sposób, aby umożliwić zwierzętom swobodne przemieszczanie się pod obiektami wzdłuż dolin rzecznych.

Jednym z większych obiektów mostowych jest przeprawa przez Wartę. Na zdjęciach widoczne są podpory, na których umieszczone zostaną konstrukcje stalowe. Dolinę Warty z obu stron ograniczają wały przeciwpowodziowe. Warta jest tu częściowo uregulowana, a jej koryto ma zmienną szerokość. W celu poprawienia warunków przepływu rzeki (szczególnie w okresie wysokiego stanu wody) przewiduje się oczyszczenie i uporządkowanie koryta i terenów zalewowych oraz umocnienie dna i brzegów rzeki.

Nawierzchnia

Pierwszym etapem budowy nawierzchni autostrady jest odpowiednie przygotowanie nasypów i umocnień podstawy korpusu drogowego. Łącznie zaplanowano wykonanie 2,3 mln3 wykopów i 4,9 mln3 nasypów. W kolejnym etapie przygotowane zostają warstwa mrozoodporna i podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem oraz z kruszywa stabilizowanego mechanicznie. Na tak przygotowane podłoża wstępne nakładana jest trójwarstwowa właściwa nawierzchnia bitumiczna (przewidziano zużycie niemal 900 tys. Mg mieszanek mineralno-bitumicznych). Na 500 metrowym odcinku wielkopolskiej A2 wykonana została nawierzchnia próbna. Na zamieszczonych zdjęciach widoczne są nawierty testowe. Badania laboratoryjne pozwolą oszacować, czy zastosowane zostały odpowiednie mieszanki bitumiczne i czy spełnione zostały wymogi kontraktu. W przypadku oceny negatywnej, nawierzchnia próbna zostanie zamieszczona ponownie i testy zostaną powtórzone.

Sprzęt

To, co przykuło naszą szczególną uwagę to rozmach inwestycji. Na całym realizowanym odcinku nie sposób znaleźć miejsce, w którym nic się nie dzieje. Wszędzie pracują ekipy budowlane (łączne zatrudnienie to kilka tysięcy osób), wszędzie widać setki pojazdów i urządzeń. Największe wrażenie zrobiła na nas wywrotka Volvo A35 D, nazywana pieszczotliwie przez pracujących na A2 "krokodylkiem". Tylko użycie pojazdów specjalnych umożliwia realizację inwestycji - w przeciwieństwie do przebudowywanych aktualnie A4 czy A18, budowa wielkopolskiego odcinka A2 realizowana jest po zupełnie nowym śladzie, niemal w szczerym polu, bez istniejącej infrastruktury.

Już wkrótce zapraszamy na sprawozdanie z budowy A2 na odcinku Dąbie - Stryków.

Specjalne podziękowania za udzieloną pomoc dla Pani Katarzyny Wieczorek i  Pana Adama Chmielewskiego z poznańskiego oddziału GDDKiA.