Podstawową różnicą jest jednak właśnie silnik. GTD napędzane jest 2-litrowym turbodieslem common-rail z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który generuje moc 170 koni mechanicznych przy 4 200 obr./min. Nie jest to wynik nawet zbliżony do 211 KM Golfa GTI, jednak przewagą usportowionego Golfa z "dieslem" jest wysoka wartość momentu obrotowego, który maksymalną wartość 350 Nm osiąga już w zakresie 1 750 do 2 500 obr./min.

Jeśli chodzi o osiągi, to wiele konstrukcji benzynowych zostaje w tyle. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 8,1 sekundy, podczas gdy maksymalna prędkość wynosi 220 km/h. W połączeniu z 6-stopniową skrzynią biegów silnik Golfa GTD spali średnio 5,3 l/100 km, a emisja CO2 wynosi średnio 139 g/km. Przekładnia DSG, która zapewnia szybsze przełączanie biegów i lepsze przyspieszenie, powoduje także niewielki wzrost średniego spalania, które w tej wersji wynosi 5,6 l/100 km i średniej emisji CO2, równej 147 g/km. Zbiornik paliwa ma pojemność 55 litrów, co pozwala na osiągnięcie zasięgu równego nawet 1 000 km.

Sportowe zacięcie Golfa GTD jest widoczne gołym okiem. Wiele elementów inspirowanych jest wersją GTI, a wśród nich jest ozdobny grill z chromowanymi poziomymi żebrami, światła przeciwmgłowe i chromowana podwójna końcówka wydechu. Nadwozie zostało obniżone o 15 mm, a na kołach nałożone są standardowo opony o szerokości 225 mm.

Wnętrze także przypomina to znane z benzynowego brata. Siedzenia obite zostały materiałem w kratkę, która tu jest popielata, w odróżnieniu od GTI, gdzie krata jest czerwona. Standardowe wyposażenie obejmuje również trójramienną sportową kierownicę, która obszyta jest skórą, a pozostałe elementy to zaawansowany system audio, automatyczna klimatyzacja, system ESP z asystentem kontrowania oraz układ wspomagający parkowanie.

Ceny dieslowskiej wersji Golfa GTI ustalone zostały na poziomie 27 475 euro za podstawową wersję z 6-stopniową skrzynią manualną oraz 29 350 euro za model z przekładnią DSG. Dodatkowa para drzwi kosztuje o 765 euro.