Skrzynia "Powershift" funkcjonuje jak dwie równolegle działające mechaniczne skrzynie biegów sterowane ręcznie (potocznie zwane "ręcznymi").

Układ ten wyposażony jest w dwa, mokre sprzęgła, które działają niezależnie od siebie. Pierwsze sprzęgło steruje biegami nieparzystymi (1, 3, 5 i wstecznym), drugie steruje biegami parzystymi (2, 4 i 6). Sprzęgła, poprzez sterowane elektrohydrauliczne, działają na zmianę jedno po drugim. Kiedy załączony jest pierwszy bieg, drugi bieg jest już przygotowywany do uruchomienia. Oznacza to że kiedy silnik na pierwszym biegu osiągnie pełną moc układ jest gotowy na maksymalnie szybkie załączenie drugiego biegu Po uruchomieniu drugiego, przygotowywany jest bieg trzeci, itd. Pozwala to na przekazanie mocy bez zakłóceń oraz bez straty momentu obrotowego, co gwarantuje szybką i gładką zmianę biegów przy jednoczesnym ciągłym przyspieszeniu samochodu(nawet podczas zmiany biegu).

Nowa skrzynia biegów przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Zgodnie z pomiarami Powerschift gwarantuje o około 8 proc. mniejsze zużycie paliwa w porównaniu w typowymi skrzyniami biegów.

Skrzynia Powershift oparta jest na technologii wykorzystywanej w "ręcznych" skrzyniach biegów. Jedyną różnicą jest fakt połączenia każdego ze sprzęgieł ze swoim własnym wałkiem wejściowym. Jeden wałek obraca się wewnątrz drugiego. Wał wewnętrzny steruje wałkiem zdawczym dla biegów: pierwszego, trzeciego, piątego i wstecznego, natomiast wałek zewnętrzny dla biegu drugiego, czwartego i szóstego. Sprzęgła sterowane są za pomocą układu elektrohydraulicznego, która zapewnia, że kiedy jedno sprzęgło jest załączone, drugie jest rozłączone i na odwrót.

Każde ze sprzęgieł funkcjonuje jak sprzęgło poślizgowe. Tłok dopycha do siebie określoną liczbę tarcz sprzęgła i dzięki wytworzonemu tarciu doprowadza do ich wzajemnego zablokowania.

Automatyczna lub sekwencyjna zmiana biegów bez utraty momentu obrotowego

Powershift oferuje kierowcy automatyczną skrzynię, która pozwala jednocześnie na sekwencyjną zmianę biegów. W przeciwieństwie do tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów - Powershift nie wymaga zastosowania przemiennika momentu obrotowego, kół obiegowych, ani większej liczby mokrych sprzęgieł, a zatem nie występuje w niej utrata momentu obrotowego.

Dostosowana do najmocniejszych silników diesla

Dzięki zastosowaniu podwójnych mokrych sprzęgieł skrzynia biegów Powershift może funkcjonować przy wysokim momencie obrotowym i nie ma zasadniczo żadnych ograniczeń w zakresie wyboru przełożenia. Dzięki temu układ ten idealnie pasuje do współczesnych, silników diesla o dużych mocach.

Aktualna wersja skrzyni Powershift opracowana przez Volvo posiada parametry umożliwiające jej funkcjonowanie przy momencie obrotowym rzędu 450 Nm. W modelach Volvo C30, S40 oraz V50 towarzyszy jej 2-litrowy, 4-cylindrowy turbodiesel o mocy 136 koni mechanicznych i momencie obrotowym wynoszącym 320 Nm.