Od premiery Lexusa NX pierwszej generacji minęło siedem lat. Japończycy pokazali go na targach motoryzacyjnych w 2014 roku jako zupełnie nowy model – wygodnego SUV-a średniej wielkości. Tworzenie nowoczesnej, a jednocześnie ponadczasowej stylistyki to specjalność Lexusa. Powstające w Lexus Design Center projekty są jak wino i właśnie to sprawia, że Lexus NX drugiej generacji już na pierwszy rzut oka wygląda... po prostu jak NX. Jego nadwozie bezpośrednio nawiązuje do poprzednika, ale jednocześnie skala różnic i udoskonaleń jest ogromna.

Lexus NX drugiej generacji – większy i bardziej przestronny

Nowy SUV Lexusa jest dłuższy i szerszy od poprzednika. To wpłynęło zarówno na ilość miejsca w kabinie, jak i na proporcje auta, które są teraz jeszcze przyjemniejsze dla oka. Wysoko poprowadzona linia szyb dodaje dynamiki, a tylna część nadwozia, zwieńczona biegnącym przez całą szerokość auta LED-ową listwą, trafia w panujące obecnie designerskie trendy. Lexus NX drugiej generacji zyskał jeszcze więcej klasy, a jego kształty zwiastują kolejne lata rynkowego powodzenia. Choć poprzednik sprzedawał się doskonale i często można go zobaczyć na drodze, wciąż wygląda świeżo. Z nową odsłoną japońskiego SUV-a z pewnością będzie podobnie.

Ultranowoczesne wnętrze

O ile z zewnątrz obie generacje mają wiele wspólnego, tak wnętrze jest miejscem, w którym doszło do prawdziwej rewolucji. Można śmiało nazwać ją zresztą cyfrową rewolucją, bo naszpikowany nowymi technologiami NX wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania. Doskonałe tworzywa, wzorowy montaż i dbałość o detale to w przypadku Lexusów formalność. W nowym modelu znakomite wykończenie walczy o uwagę z szeregiem innych walorów, takich jak ekran systemu multimedialnego Lexus Link Pro. Dotykowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości ma przekątną aż 14 cali. Dostępny w standardowych wersjach system Lexus Link Connect wyróżnia się natomiast również sporym, bo 9,8-calowym ekranem dotykowym. A niezależnie od tego, jaki wariant wyposażenia wybierzemy, możemy liczyć na nawigację z mapami w chmurze, zdalne aktualizacje, dostęp do informacji o ruchu drogowym, bezprzewodowy interfejs Apple CarPlay® i przewodowy Android Auto™ czy system reagujący na komendy głosowe "Hey Lexus". Na tym jednak nie koniec, bo SUV Lexusa w opcjonalnym wyposażeniu może również mieć 17-głośnikowy systemem audio Mark Levinson Premium Surround System. Poprawiona została też reakcja na dotyk i grafika interfejsu, który reaguje na nasze komendy w mgnieniu oka. Podzespoły odpowiadające za pracę systemu multimedialnego są teraz o wiele mocniejsze, a co za tym idzie – przyszłościowe i gotowe na kolejne aktualizacje.

 Foto: Lexus

SUV Lexusa pozostał intuicyjny

Kokpit pełen nowoczesnych rozwiązań pozostał wierny założeniom, które w nowych Lexusach odgrywają najważniejszą rolę. Twórcy SUV-a nowej generacji pamiętali o szczególnie ważnej rzeczy, która w ostatnich latach czasami umyka innym producentom. W centrum uwagi powinien znajdować się człowiek, a rozwiązania muszą być przede wszystkim wygodne. Opracowanie intuicyjnej obsługi, która nie odwraca uwagi kierowcy, była w przypadku nowego Lexusa NX priorytetem. Skróty do poszczególnych funkcji umieszczono w odpowiednich miejscach, a kluczowe parametry, takie jak głośność radia czy temperatura klimatyzacji, wciąż możemy ustawiać za pomocą fizycznych przycisków i pokręteł. Kierowca może cały czas obserwować drogę również dzięki nowemu wyświetlaczowi head-up o przekątnej 10 cali, dostępnemu w wyższych wersjach wyposażenia.

W nowym Lexusie NX aż 95% części zostało opracowanych na nowo, dzięki czemu samochód w każdym aspekcie oferuje doznania jeszcze przyjemniejsze niż poprzednik. Na ten efekt wpływają zarówno drobne rozwiązania, jak i zmiany dotyczące kluczowych obszarów i podzespołów.

Detale, które robią różnicę

Te mniej zwracające uwagę cechy to m.in nowa osłona pod silnikiem. Została ona wytłoczona tak, by jej powierzchnia przypominała pokrytą dołkami piłkę golfową. Wgłębienia sprawiają, że strumień powietrza podczas jazdy prześlizguje się pod podłogą auta w korzystniejszy sposób. Innym udoskonaleniem jest zastosowanie podwójnych zatrzasków mocowania maski, które redukują wibracje w trakcie jazdy z dużą prędkością. Przeprojektowane zawieszenie teraz tłumi drogowe nierówności w bardziej wyrafinowany sposób. Innym szczegółem, który docenią użytkownicy, jest pokrycie ekranu systemu multimedialnego powłoką redukującą odbicia światła i poprawiającą czytelność.

Nowy Lexus NX – pierwsza hybryda plug-in

Lexus NX nowej generacji jest pierwszą hybrydą plug-in w historii marki, stworzoną dzięki 15-letniemu doświadczeniu Lexusa w dziedzinie elektryfikacji. Topowa odmiana NX 450h+ to SUV, który łączy rewelacyjne osiągi z symbolicznym spalaniem i wygodą auta elektrycznego. Po naładowaniu baterii do pełna możemy pokonać w mieście nawet do 98 km bez emisji spalin. Pierwsza hybryda plug-in Lexusa jest nie tylko oszczędna, ale i dynamiczna. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,3 sekundy mówi samo za siebie. Napęd na 4 koła Lexusa NX 450h+ zapewnia dobrą przyczepność i bezpieczną podróż, szczególnie z kompletem pasażerów i bagaży. Wnętrze powiększyło się względem poprzednika, a bagażnik ma teraz 545 litrów pojemności, licząc z praktycznym schowkiem pod podłogą.

Hybrydowy SUV klasy premium w dwóch odmianach

Nowy Lexus NX to nie tylko hybryda plug-in, bo w ofercie pozostała tradycyjna hybryda, oczywiście też w nowym wydaniu. Napęd tylko na pozór wydaje się być taki sam jak w poprzednim modelu. Lexus NX 350h ma teraz bowiem 243 KM, czyli o ponad 20 procent więcej niż poprzednik. Mocniejsze silniki elektryczne i zmodernizowana jednostka spalinowa poprawiły osiągi i zmniejszyły spalanie. Nowy NX 350h w wersji z napędem E-FOUR przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,7 sekundy i generuje o około 10% mniejsze emisje niż poprzednik.

 Foto: Lexus

Nowy Lexus NX – prowadzenie

Każdy rodzinny SUV powinien być komfortowy, ale Lexus dodaje do tego angażujące prowadzenie i doskonałe wrażenia z jazdy. Nowy NX prowadzi się jak po sznurku, a jest to możliwe dzięki sztywniejszej konstrukcji nadwozia, zaprojektowanemu od nowa układowi jezdnemu i niżej położonemu środkowi ciężkości. Zawieszenie adaptacyjne AVS oferowane w wersji F SPORT pozwala dopasować temperament auta do swoich potrzeb. Realizacja koncepcji Lexus Driving Signature, czyli idealnej kombinacji komfortu jazdy, reakcji na pracę układu kierowniczego, gazu i hamulców, była możliwa dzięki zastosowaniu globalnej architektury Lexusa i platformy GA-K. Angażujące prowadzenie i wzorowe właściwości jezdne zostały potwierdzone na torze badawczym Shimoyama. Gdy na krętej, górskiej drodze mimowolnie uśmiechniesz się za kierownicą drugiej generacji NX, wiedz, że możesz za to podziękować zawodowym kierowcom wyścigowym. To ich wyostrzone zmysły i wieloletnie doświadczenie pozwoliło im wziąć udział w pracach nad nowym SUV-em Lexusa.

Wersje wyposażenia nowego Lexusa NX

W ofercie nowego NX znalazło się pięć wersji wyposażenia. Warto zwrócić uwagę na to, że podstawowa odmiana nowego SUV-a Lexusa ma udogodnienia, które u rywali są dostępne dopiero w wyższych wariantach. Jak przystało na samochód klasy premium, po prostu nie da się wyjechać z salonu Lexusem NX, któremu brakuje kluczowych elementów wyposażenia.

Elegance

Odmiana Elegance, której cena startuje z poziomu 201 900 zł, ma w standardzie szeroki wachlarz systemów bezpieczeństwa Lexus Safety Sense, bezprzewodowe Apple CarPlay i przewodowe Android Auto, reflektory LED, kamerę cofania, szyby akustyczne z przodu, Usługi Connected i nawigację w chmurze.

Business

Lexus NX w wersji Business wyceniony jest na minimum 226 900 zł i do wymienionych wyżej elementów wyposażenia dodaje skórzaną tapicerkę Tahara, podgrzewane fotele przednie, inteligentny kluczyk, czujniki parkowania z funkcją samoczynnego zatrzymania przed przeszkodą oraz elektronicznie sterowaną klapę bagażnika.

Prestige

Poziom wyposażenia Prestige zawiera w sobie udogodnienia z odmiany Business, a oprócz nich elektryczne fotele przednie, czujnik martwego pola, bezcenny system zapobiegający otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją Safe Exit Assist i przyciemniane szyby w tylnym rzędzie siedzeń dla większej prywatności. Cena nowego Lexusa NX w tej wersji wynosi od 241 900 zł.

F SPORT

Lexus NX F SPORT to propozycja dla tych, którzy chcą dodać swojemu Lexusowi jeszcze więcej charakteru. W wyposażeniu odmiany, która kosztuje od 291 900 zł, znajdziemy 20-calowe felgi aluminiowe, tapicerkę z naturalnej skóry, wentylowane i podgrzewane przednie fotele, adaptacyjne zawieszenie AVS, reflektory przednie Quad-LED z systemem adaptacyjnych świateł, 14-calowy ekran systemu multimedialnego o rozdzielczości Full HD, wyświetlacz head-up, ładowarkę indukcyjną, podgrzewaną kierownicę i ambientowe oświetlenie z 64 kolorami.

Omotenashi

Topowa odmiana Lexusa NX drugiej generacji jest propozycją dla najbardziej wymagających. Oprócz wymienionych wyżej elementów wyposażenia znajdziemy tu cyfrowe lusterko wewnętrze, 4-kierunkowe podparcie lędźwiowe fotela kierowcy i kluczyk w postaci płaskiej karty. Cena Lexusa NX Omotenashi wynosi od 291 900 zł.

Lexus NX drugiej generacji to SUV klasy premium, w którym dbałość o szczegóły osiągnęła nowy poziom. Niezawodność i pieczołowitość to od lat znak rozpoznawczy modeli japońskiej marki. Nowy NX nie jest wyjątkiem i choć zastępuje samochód uwielbiany przez klientów, z czystym sumieniem można powiedzieć, że jest od niego w każdym calu lepszy. To niemal pewne, że z nadejściem drugiej generacji tego SUV-a rozpoczyna się kariera nowego rynkowego przeboju.

Nowy Lexus NX jest już w salonach, zapraszamy na jazdy testowe.