Pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku można uznać za bardzo udane dla branży motoryzacyjnej. Sprzedaż samochodów osobowych w tym okresie sięgnęła 210 tys. sztuk, a Związek Przemysłu Motoryzacyjnego przewiduje, że do końca roku liczba ta wyniesie ponad 400 tys. Warto dodać, że około 70 proc. wszystkich sprzedanych w tym roku samochodów zostało zarejestrowanych przez firmy.
„Od kilku lat obserwujemy stały wzrost udziału w sprzedaży klientów instytucjonalnych. Ten rok nie różni się od pozostałych. Od początku roku firmy kupiły i zarejestrowały niemal 23 proc. więcej aut w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Koniec roku to oferta wyprzedażowa i kolejna okazja do zwiększonych zakupów, które już wkrótce znajdą odzwierciedlenie w podsumowaniu wyników rocznych. Okres od października do grudnia, podobnie jak w latach poprzednich, ma więc ponownie szansę stać się najlepszym kwartałem roku” – wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, IBRM Samar.
Zmienia się również podejście do kwestii zakupu samochodu firmowego. Jeszcze kilkanaście lat temu o wyborze danego modelu decydowała głównie cena. Dzisiaj decyzja podejmowana jest na podstawie wielu czynników, które wpływają na wartość rezydualną samochodu. Klienci flotowi oczekują więc, że samochód będzie odpowiednio wyposażony. Na liście oczekiwanych udogodnień znajdują się nie tylko dodatkowe systemy bezpieczeństwa, ale również klimatyzacja i nawigacja.
„W ostatnim kwartale każdego roku odnotowujemy zwiększoną ilość zapytań płynących od firm. Z jednej strony dzieje się tak, ponieważ przedsiębiorstwa zaczynają planować przyszłoroczny budżet, z drugiej menadżerowie flot mają jeszcze wolne środki, które chcą zainwestować – wyjaśnia Grzegorz Wasilewski, Fleet Sales Manager w Toyota Żerań. – Warto dodać, że o ile w przypadku dużych firm, które decydują się na wymianę swojej floty, negocjacje przebiegają indywidualnie, o tyle małe i średnie przedsiębiorstwa bardzo często decydują się na zakup samochodu dzięki dobrze przygotowanej dla nich ofercie, która pojawia się na rynku w okresie wyprzedażowym”.
Sprawdzamy ofertę na rynku dużych kombi, które są najczęściej wybierane przez klientów flotowych.