W taki prosty sposob eliminujemy powstawanie sytuacji niebezpiecznych i zdecydowanie utrudniajacych ruch innym jego uczestnikom podczas zmiany pasa w ostatniej chwili. W zorientowaniu się zawczasu o przeznaczeniu pasów ruchu bardzo pomocne są znaki drogowe pionowe F10 (umieszczany obok jezdni) lub F11 (umieszczany nad pasami ruchu). Należą one do grupy znaków uzupełniających i wskazują możliwe kierunki ruchu z każdego z pasów. Uzupełnieniem są tzw. strzałki kierunkowe (P-8) umieszczone z kolei bezpośrednio na pasie ruchu. Przeanalizujmy skrzyżowanie przedstawione na schemacie. Jest ono bardzo rozbudowanei składa się z kilku mniejszych- następujących po sobie - skrzyżowań, również z sygnalizacją świetlną.Uwaga na poziome znaki namalowane na jezdni!Pojazd nr 1 znajdujący się na prawym pasie ruchu może wykonać manewr skrętu w prawo, w jezdnię A (zajmuje na niej prawy bądź lewy pas ruchu - zgodnie z kierunkiem dalszej jazdy). Może również przeciąç jezdnię A (ustępuje tam pierwszeństwa przejazdu) i skręcićw prawo, w jezdnię B. Jeżeli kierujący pojazdami 1, 2 i 3 przecinają jezdnię A, to zgodnie ze wskazaniem ostrzegawczego znaku A7 muszą ustąpić obowiązkowo pierwszeństwa pojazdom poruszającym się tą jezdnią. Kierujący pojazdem 2 po minięciu jezdni B (jedzie wtedy prawym pasem) może kontynuować ruch do jezdni C lub D. Przed skrętem w jezdnię C obowiązkowo musi zawczasu zmienić pas ruchu na prawy, który przeznaczony został do skrętu w tę jezdnię (strzałka kierunkowa w prawo na tym pasie), a nastepnie zastosować sie do wskazań sygnalizatora świetlnego umieszczonego przed przejściem dla pieszych. Opuszczając z kolei skrzyżowanie jezdnią D, pojazd 2 kontynuuje ruch swoim pasem, z którego wykonuje skrętw prawo, w jezdnię "D". Znajdując sie pomiędzy jezdniami B i C, pojazdy 2 i 3 mogą dokonać zmiany pasa ruchu na prawy. Kierujący z kolei pojazdem nr 3, znajdując się na lewym pasie ruchu, może - zgodnie ze wskazaniem strzałki kierunkowej skierowanej w lewą stronę - kontynuować ruch do jezdni wyjazdowej E lub F, a takżew razie potrzeby wykonać manewr "zawracania" (objechanie skrzyżowania dookoła "wysepki" aż do jezdni, z której nastąpił wjazd na skrzyżowanie). Pamiętać trzeba, żeby zająć prawy pas ruchu przed opuszczeniem skrzyżowania, ponieważ manewr skrętu w prawo możemy wykonać, dopiero znajdując się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, a więc na prawym pasie ruchu w zaprezentowanej sytuacji. Gdy pasy ruchu oddzielone są od siebie linią przerywaną, można z zachowaniem zasady szczególnej ostrożności dokonać zmiany pasa ruchu (np. pasa lewego na środkowy lub odwrotnie). Pamiętać należy o tym, że przed wjechaniem na sąsiedni pas ruchu dokonujemy zawsze uważnej obserwacji sytuacji na pasie, na który zamierzamy wjechać, i ustępujemy pierwszeństwa pojazdowi, który na tym pasie już się znajduje.
O co tu chodzi?
Niektóre skrzyżowania są tak skomplikowane, że pierwszy przejazd przez nie staje się wyzwaniem nawet dla kierowcy dobrze obeznanego z zasadami ruchu i mającego długi staż za kierownicą samochodu. Znajomość skrzyżowania pozwala z odpowiednim wyprzedzeniem zająć odpowiedni pas ruchu - właściwy do kontynuowania jazdy.