Zadaniem układu chłodzenia jest zapewnienie najkorzystniejszej pracy silnika w każdych warunkach pogodowych. W miesiącach zimowych, kiedy temperatura otoczenia jest niska układ chłodzenia paradoksalnie dba o utrzymanie wyższej temperatury silnika. Wykorzystywany jest wówczas tzw. "mały obieg". Wtedy płyn chłodzący porusza się tylko w korpusie motoru, przez co nie następuje wychłodzenie cieczy. W lecie wymagane jest natomiast obniżenie temperatury i pracuje wówczas "duży obieg". Płyn przepływa przez blok silnika i jest wystudzany w chłodnicy. Jednak często w gorącym klimacie, podczas jazdy przy dużych obciążeniach temperatura jest bardzo wysoka i wiele pojazdów musi na chwilę "odsapnąć" i poczekać, aby silnik ostygł. Zbyt duża temperatura silnika jest objawem wadliwej pracy układu chłodzenia. O czym warto pamiętać?:

Płyn

Największym błędem jest opinia, że płyn chłodzący musimy sprawdzać tylko przed zimą. W zimie zależy nam aby płyn nie zamarzł, ale w lecie musi on zapewnić dobre chłodzenia. Ponieważ magistrala wodna w silniku nie jest idealnie czysta, po pewnym czasie płyn może być zabrudzony, przez co szybciej osiąga temperaturę wrzenia. Warto więc spuścić stary płyn z układu i wlać nowy. Przed napełnieniem wskazane jest przepłukanie całego układu odpowiednimi środkami chemicznymi dostępnymi w sklepach z akcesoriami motoryzacyjnymi. Zazwyczaj przepłukanie polega na spuszczeniu starego płynu, wlanie wody ze środkiem chemicznym, pozostawienia pracującego silnika do pełnego nagrzania (aż włączy się wentylator) i spuszczenie brudnej wody.

Pompa wodna

Pompa w układzie chłodzenia ma za zadanie wymuszać przepływ cieczy. Jeżeli nasza pompa ma już kilka lat, a w lecie samochód "grzeje się", warto także ją wymienić. Wirnik pompy zmniejsza powierzchnię łopatek wskutek kawitacji (mikropęcherzyki powietrza w cieczy, uderzające w wirnik) i w pewnym momencie pompa, pomimo ładnego wyglądu zewnętrznego, może się okazać zbyt mało wydajna.

Chłodnica

Chłodnica zbudowana jest z wielu rurek, połączonych u góry i na dole specjalnymi wanienkami. To właśnie przepływając rurkami z jednej wanienki do drugiej, płyn podlega chłodzeniu powietrzem. Aby była większa powierzchnia chłodzenia między rurkami jest układ blaszek. Niestety blaszki te są podatne na zabrudzenia, przez co zamiast pomóc utrudniają chłodzenie. Dlatego przed dłuższym wyjazdem warto przepłukać z zewnątrz chłodnicę. Zazwyczaj czyszcząc ją wypłukujemy zabite owady, liście, zaschnięte błoto itd. Ważne aby podczas tego czyszczenia nie używać wody pod ciśnieniem, bo zamiast udrożnić przepływ powietrza pozaginamy blaszki i uszkodzimy chłodnicę. Gdy sprawdzimy te trzy punkty układu chłodzenia, samochód powinien zapewnić nam bezawaryjną i bezstresową podróż nawet w gorącym klimacie.