Wprowadzono między innymi takie zmiany, jak nowy i technicznie zaawansowany silnik Diesla 3.0 V6, istotne usprawnienia w popularnym dieslu 2.5 dCi, podwyższone bezpieczeństwo bierne, nowe wyposażenie, w tym najnowocześniejszy system nawigacji satelitarnej Nissan Connect Premium z ekranem dotykowym, wysokiej klasy nagłośnienie Bose, kamera cofania, poprawa jakości wykończenia wnętrza oraz szereg modyfikacji stylistycznych, które pozwolą zachować atrakcyjność sylwetki Navary. Wszystkie te udoskonalenia wzmacniają pierwszoplanową pozycję Nissana na rynku pojazdów z napędem na cztery koła oraz status Navary w segmencie, w którym panuje intensywna konkurencja. Odnowione wersje Navary i Pathfindera zaprezentowane na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie trafią do sprzedaży w całej Europie w kwietniu 2010 roku. Dwa miesiące później do oferty dołączy flagowy silnik wysokoprężny 3.0 V6. Nowy diesel V6Nowy turbodiesel V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa został opracowany przez Sojusz Renault-Nissan w celu połączenia znakomitych osiągów z dobrą ekonomiką, niską emisją spalin i najlepszą w tej klasie kulturą pracy. Najistotniejszą cechą nowej jednostki V6 z niespotykanym ustawieniem cylindrów pod kątem 65 stopni jest materiał, z którego wykonano blok silnika. Inżynierowie Sojuszu zdecydowali się na stop żelazowo-grafitowy (ang.: Compacted Graphite Iron – CGI) – materiał łączący zalety żeliwa, takie jak duża sztywność i skuteczne pochłanianie hałasu, ze względnie małym ciężarem. Mimo że CGI jest cięższy od aluminium, nie wymaga stosowania usztywniającego żebrowania ani dodatkowego wygłuszenia, dzięki czemu masa całego podzespołu pozostaje umiarkowana. Doświadczenie zdobyte przez Sojusz przy konstruowaniu silnika 2.0 dCi oraz skopiowanie niektórych rozwiązań technicznych przyspieszyło opracowanie nowego silnika V6, ale w budowie jednostki oznaczonej symbolem V9X wprowadzono także szereg istotnych zmian. Jedną z nich jest zoptymalizowana konstrukcja komory spalania, zapewniająca niższą emisję i mniejsze zużycie paliwa. Współczynnik sprężania obniżono do 16:1, co wpływa nie tylko na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin, ale także na ograniczenie hałasu, wibracji oraz poprawę kultury pracy jednostki. Tarcie wewnętrznych elementów silnika ograniczono poprzez zastosowanie wału korbowego z polerowanej stali. Najwyższą w tej klasie wartość maksymalnego momentu obrotowego oraz bardzo konkurencyjną moc maksymalną uzyskano dzięki zastosowaniu relatywnie dużej pojedynczej turbiny zamontowanej między rzędami cylindrów, intercoolera oraz wtrysku paliwa common rail najnowszej generacji dostarczonego przez firmę Bosch. System jest wyposażony we wtryskiwacze piezoelektryczne i wytwarza ciśnienie 1800 bar. Moc 170 kW (231 KM) i maksymalny moment obrotowy 550 Nm czynią silnik liderem w swojej klasie. Maksymalny moment osiągany jest już w zakresie od 1700 do 2500 obr./min., przy czym 500 Nm dostępne jest od zaledwie 1500 obr./min. Dzięki wyjątkowo niskiej prędkości biegu jałowego (650 obr./min.) kierowca nie odczuwa wibracji ani hałasu kojarzonych z typowym dieslem. Takie parametry gwarantują znakomite osiągi już w dolnym zakresie obrotów, wysoką kulturę pracy i wzorową elastyczność. Silnik pozwala też na holowanie ciężkiej przyczepy – do 3500 kg w modelu Pathfinder i do 3000 w Navarze, w przypadku przyczep wyposażonych w hamulec. Pod względem emisji spalin i zużycia paliwa silnik spełnia wymagania normy Euro 5. Oprócz modyfikacji komory spalania w silniku V9X wprowadzono także szereg innych innowacyjnych rozwiązań. Należy do nich na przykład chłodzony system recyrkulacji spalin (EGR), przyczyniający się do ograniczenia emisji tlenków azotu. W skład systemu wchodzi zintegrowany upust spalin w chłodnicy EGR, który pozwala na szybkie osiągnięcie optymalnej temperatury po uruchomieniu silnika i pełne wykorzystanie wydajności chłodnicy. Częścią systemu jest chłodzona cieczą chłodnica EGR, która jeszcze skuteczniej obniża temperaturę spalin, co przekłada się na niższą emisję tlenków węgla i węglowodorów. Równie istotne jest oczyszczanie spalin trafiających do układu wydechowego. System składa się z metalizowanego katalizatora oksydacyjnego, zapewniającego mniejsze straty ciśnienia w porównaniu z katalizatorem ceramicznym, katalizatora egzotermicznego oraz filtra cząstek stałych (DPF). Wszystkie te elementy są umieszczone w jednej obudowie. Filtr DPF współpracuje z siódmym wtryskiwaczem paliwa zamontowanym w układzie wydechowym. Wtryskiwacz jest uruchamiany w trakcie regeneracji filtra. Operacja ta odbywa się bez udziału kierowcy i skutecznie usuwa niespalone paliwo, które mogłoby zanieczyścić olej silnikowy. Takie rozwiązanie pozwala także na regenerowanie filtra przy niskim obciążeniu silnika – np. na biegu jałowym – co oznacza jego lepszą wydajność w każdych warunkach jazdy. Kolejną korzyścią jest wydłużenie okresów między wymianą oleju do 20 000 kilometrów.
Udoskonalony czterocylindrowy silnik 2.5 dCiNie zapomniano o dotychczasowym czterocylindrowym dieslu 2.5 dCi. Istotne udoskonalenia podnoszące zarówno kulturę pracy, jak i osiągi umocnią jego pozycję jako najpopularniejszego silnika w obydwu modelach. Subtelny tuning zaowocował wzrostem mocy i momentu obrotowego o 11 procent, dzięki czemu silnik utrzyma się w czołówce swojego segmentu. Moc zwiększyła się do 140 kW (190 KM), czyli o 19 KM, a maksymalny moment aż o 47 Nm do 450 Nm. Oprócz poprawy osiągów, zmiany przyczyniły się też do obniżenia zużycia paliwa i emisji. W cyklu mieszanym wersje z przekładnią manualną zużywają 8,5 litra paliwa na 100 kilometrów, czyli o 1,3 litra mniej, zaś emisja CO2 spadła o 40 g/km do 224 g/km. Zmiany w nadwoziuZmodyfikowane modele otrzymały nowy wygląd przodu i tyłu, odróżniający je od dotychczasowych wersji. Zmieniła się maska silnika, atrapa chłodnicy i przedni zderzak. Obydwa auta wydłużono o 80 milimetrów. Zaokrąglony zderzak nadaje pojazdom bardziej sportowy wygląd. W nowych przednich światłach zastosowano soczewki i lampy ksenonowe (tylko w modelu Pathfinder). Spryskiwacze świateł wysuwają się spod listwy zderzaka polakierowanej w kolorze nadwozia. Obok dotychczasowych 16-calowych (stalowych lub aluminiowych) oraz 17-calowych aluminiowych felg pojawiły się także nowe aluminiowe obręcze 18-calowe. Egzemplarze z silnikiem V6 oznaczone są stosownym symbolem umieszczonym na przednich drzwiach, tuż za błotnikiem. Pathfindery z silnikami V6 otrzymały także nowe listwy boczne. Zmiany w tylnej części Pathfindera polegają na zastosowaniu nowego zderzaka ze ściętymi krawędziami, który optycznie obniża sylwetkę pojazdu, nadając jej bardziej stabilny i masywny wygląd. Dostępną paletę kolorów rozszerzono o dwa lakiery metalizowane w przypadku Navary (Electric Blue i Blue Grey) i jeden w przypadku Pathfindera (Blue Grey).
Zmiany we wnętrzuWiększość zmian w kabinie Navary i Pathfindera wprowadzono pod kątem podwyższenia ogólnej jakości. Zmiany te to między innymi nowa dźwignia sterująca skrzynią biegów, nowe wykończenie drzwi, nowa tapicerka foteli, chromowane detale, przeprojektowane wskaźniki oraz – w zależności od wersji – system nawigacji Nissan Connect Premium z nowym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości. Poprawa jakości to efekt dbałości o szczegóły: zmienione wykończenie drzwi ma bardziej estetyczny wygląd oraz fakturę, a także jest bardziej funkcjonalne. Podłokietnik i całe wewnętrzne poszycie drzwi są przyjemniejsze w dotyku, a ich nowy kształt podnosi komfort użytkowania. Oprócz lepszego dopasowania i wykończenia elementów, zastosowano także lepsze materiały. Praktycznymi dodatkami są kieszenie, w których zmieści się mapa w formacie A3 oraz litrowa butelka. Kieszenie w tylnych drzwiach są teraz na tyle duże, że można w nich przewozić standardową w apteczkę pierwszej pomocy Nissana. Dźwignię zmiany biegów w Pathfinderze wyposażono w nowy i prosty w obsłudze przełącznik napędu na cztery koła, a przyciski na kierownicy służące do sterowania telefonem i radiem są teraz podświetlane. Wokół dźwigni sterującej przekładnią automatyczną oraz – w zależności od wersji wyposażenia – wokół tarcz wskaźników pojawiły się chromowane obwódki. W konsoli centralnej umieszczono nowy schowek osłonięty klapką na amortyzowanych zawiasach, a w wersjach SE i LE zastosowano bardziej przejrzyste zegary „Fine Vision Meter”. Pathfindery w wersji LE można wyposażyć w opcjonalną tapicerkę czarnej lub beżowej skóry. Kolejną nowością jest rozszerzenie zestawu funkcji tempomatu o ogranicznik prędkości. Bezpieczeństwo czynne podnosi dostępny także w Navarze elektroniczny system kontroli stabilności (ESP) oferowany już wcześniej w Pathfinderze. Na podstawie sygnałów z modułu sterowania silnikiem, prędkości obrotowej kół, kąta obrotu kierownicy oraz danych o przyspieszeniu bocznym i skrętnym system „przewiduje” i kontroluje poślizg kół. Nissan Connect Premium, czyli nowy zintegrowany system nawigacji, komunikacji i nagłośnienia jest dostępny jako opcja. Szybki i prosty w obsłudze system z dyskiem twardym o pojemności 40 GB jest wyposażony w ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości, na którym wyświetlane są trójwymiarowe mapy terenu (widok z lotu ptaka), obejmujące zasięgiem także Rosję, Turcję i Europę Wschodnią. Zastosowano nowy intuicyjny wielofunkcyjny sterownik oraz system informacji o ruchu ulicznym RDS-TMS z obszernym zasobem informacji Michelin. Menu i instrukcje systemu nawigacji mogą być wyświetlane w ośmiu językach do wyboru. System rozpoznawania mowy reaguje na siedem języków: angielski, francuski, niemiecki, hiszpański, włoski, portugalski i holenderski. Kolejną opcję stanowi wysokiej klasy system nagłośnienia Bose, w którym wzmacniacz oraz charakterystykę głośników zaprojektowano z uwzględnieniem akustyki kabin modeli Navara i Pathfinder. Nowym elementem wyposażenia jest zamontowana z tyłu kamera cofania. Znana wcześniej z Pathfindera, teraz będzie dostępna także w modelu Navara, jako część systemu wspomagającego parkowanie tyłem, przydatnego zwłaszcza przy zapełnionej lub zabudowanej skrzyni ładunkowej.