Kiedy przychodzi czas wymiany starych opon na nowe, często pojawia się pokusa zakupu większych i szerszych odpowiedników. Jest to oczywiście możliwe, ale wymaga przestrzegania kilku zasad.

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że każdy model auta ma tzw. zalecany rozmiar opon. Nie mylmy go z polecaną przez producenta konkretną marką oponiarską, gdyż to wynika wyłącznie z dwustronnych umów marketingowych, a nie z zaleceń technicznych. Jednak parametry opon zakładanych „na pierwszy montaż” nie są przypadkowe, gdyż ich wybór poprzedzają wielotygodniowe testy na specjalnych torach. Nie powinniśmy zatem lekceważyć wytycznych producenta w tym zakresie.

Informacje o tym, jakie oponyhomologowane są do naszego auta, znajdziemy w instrukcji obsługi w rozdziale „Specyfikacja techniczna”. Są też one umieszczane na tabliczkach (najczęściej ukrytych na klapce wlewu paliwa), razem z zalecanym ciśnieniem powietrza w ogumieniu.

Producenci dopuszczają możliwość montażu opon w innym rozmiarze, pod warunkiem że całkowita różnica średnicy koła nie przekroczy 2 proc. wartości opony homologowanej do pojazdu. Jest jednak prostszy sposób na znalezienie dopuszczalnych zamienników ogumienia do naszego auta od żmudnych pomiarów. Wystarczy skorzystać z tabeli zamienników opon, którą prezentujemy powyżej.

Opony wybieraj, ale z głową Foto: Auto Świat
Opony wybieraj, ale z głową