Podczas Genewskiego Salonu Samochodowego (3-13 marca), Opel po raz pierwszy publicznie prezentuje nową Zafirę, która już w lipcu zagości na europejskim rynku. Produkcja nowego Opla rozpocznie się w kwietniu w Bochum, a wraz z początkiem września również w Gliwicach! Przygotowania do rozpoczęcia produkcji nowego modelu Zafiry ruszyły pełną parą. Już dziś wiadomo, że konieczne jest uruchomienie nowej linii i zorganizowanie trzeciej zmiany. W ramach zapowiadanego zwiększenia zatrudnienia o 700 osób, już dzisiaj rekrutowani i szkoleni są nowi pracownicy. W sumie będzie to około 35 procentowy wzrost zatrudnienia w zakładzie w stosunku do zeszłego roku.

Szybki rozwój firmy wiąże się z intensywnym finansowaniem, warto zwrócić uwagę na fakt, że wartość inwestycji General Motors dawno już przekroczyła deklarowane w 1996 roku 530 mln DM. Aktualnie, według opinii przedstawicieli GM w Polsce, kwota ta oscyluje w  granicach 650 mln USD.

Zakład Opel Polska jest jedną z największych inwestycji koncernu General Motors na obszarze Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Po rekordowym czasie budowy, obejmującym 22 miesiące, już w kwietniu 1998 r ruszyła produkcja części, a  po czterech kolejnych miesiącach zakład opuściła pierwsza Astra Classic.

Produkcja Zafiry, to nie jedyny atut gliwickiego zakładu. W 2000 roku Opel Polska, jako jedyna fabryka koncernu General Motors, uruchomił produkcję microvana Opla - Agila. Dodatkowo w polskim zakładzie wytwarzana jest Astra Classic II.

Zakład w Gliwicach jest jednym z nielicznych zakładów w Polsce, zajmujących się produkcją samochodów właściwie od A do Z. Każdy kto miał okazję widzieć fabrykę Opla, wie jak wielki jest to kompleks fabryczny, złożony z tłoczni, wydziału karoserii, lakierni, montażu głównego i działu jakości. Większość procesów produkcyjnych ma charakter pół- lub w pełni zautomatyzowany, kontrolowany przez system sterowników cyfrowych, tworzących całą sieć komunikacyjną. Należy zaznaczyć, że wydział montażu głównego jest jednym z najnowocześniejszych w koncernie General Motors. Najnowsze rozwiązania techniczne dają gwarancję płynnej i w pełni zsynchronizowanej realizacji kolejnych etapów montażu: od wyposażania nadwozia, poprzez dodawanie zespołu napędowego, kończąc na wyposażaniu w siedzenia, koła i drzwi. Ponadto podczas procesu produkcyjnego przeprowadzane są regularne testy wytwarzanych samochodów, które odbywają się na 16 Standardowych Stacjach Inspekcyjnych. Tylko w ciągu jednego roku, w nowoczesnym laboratorium wykonywanych jest około 4500 badań i testów - kontrolowane są parametry elektryczne, chemiczne i metalowe. Jest oczywiste, że każdy dostarczony klientowi pojazd musi spełniać surowe kryteria bezpieczeństwa oraz najwyższe normy jakości. A projekty realizowane przez gliwicką fabrykę Opla należą do jednych z bardziej prestiżowych w portfolio koncernu GM.

Według oceny przedstawicieli GM w Polsce, w 2005 roku Opel zamierza osiągnąć sprzedaż krajową na poziomie 32 tys. opli oraz wyprodukować 130-140 tys. samochodów, dla porównana w roku 2003 z taśm montażowych zjechało około 77 tys. a w 2004 roku, który był rekordowy, ponad 116 tys. Już teraz 92 proc. produkcji (87 proc. - Opel Astra i 98 proc. - Opel Agila) wysyłanej jest na eksport do Europy, Azji, Afryki Północnej oraz odległej Australii.

Co sprawia, że Opel Polska postrzegany jest jako wielkie polskie zwycięstwo? Źródeł powodzenia należy dopatrywać się przede wszystkim w tym, że międzynarodowy koncern GM bardzo chętnie inwestuje w Gliwicach, przyczyniając się do pobudzenia gospodarczego nie tylko na skalę lokalną ale również krajową. Warto przypomnieć, że projekt produkcji Zafiry jest już drugim projektem obok produkcji Astry II, realizowanym w ramach programu offsetowego. Według opinii ministerstwa gospodarki i pracy wartość offsetowa całego przedsięwzięcia wyniesie 800 mln USD. Jest jeszcze jedna dobrze rokująca wiadomość, w obrębie zobowiązań offsetowych General Motors Europe włączy się również w proces restrukturyzacji Zakładów Mechanicznych Bumar - Łabędy, na terenie którego uruchomiona zostanie produkcja komponentów dla Opla w Gliwicach. Cały projekt przebiegać będzie w trzech etapach. W pierwszej fazie w 2005 r zatrudnienie w Bumarze zwiększy się o około 300 osób, w związku z rozpoczęciem produkcji podzespołów do nowego modelu Opla Zafira. W kolejnym okresie 2005-2007 pracownicy objęci będą szkoleniem w zakresie realizacji procesów produkcyjnych charakterystycznych dla przemysłu motoryzacyjnego, tak aby usługi świadczone dla na rzecz partnerów General Motors były na jak najwyższym poziomie. W ostatnim etapie przekazana zostanie licencja i know-how, co będzie równoznaczne z akcesją ZM Bumar-Łabędy do grona dostawców GM Europe.

Jest jeszcze jedna dobrze rokująca wiadomość, według węgierskiego dziennika "Napi Gazdasag", do gliwickich zakładów najprawdopodobniej przeniesiona zostanie produkcja Suzuki Wagon R+, który jest konstrukcyjnie zbliżony do Opla Agila. Informacje te nie zostały jednak skomentowane przez przedstawicieli GM Poland jak też węgierskiego Suzuki.