Najlepszym miesiącem na zakup nowego samochodu w Dubaju jest styczeń. To właśnie wtedy trwa tam słynny Dubai Shopping Festival. To czas prawdziwych okazji, również w tamtejszych salonach samochodowych. W tym roku naszą uwagę przykuły ceny nowego Mitsubishi Pajero, najpopularniejszego auta w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

W dubajskim salonie można go kupić już za około 99 tys. dirhamów. W przeliczeniu na polską walutę da to kwotę ponad 85 tys. zł. W Polsce za taki sam model, z tego samego rocznika zapłacimy aż 223 tys. zł, czyli o prawie 140 tys. zł więcej!

Lecz w rachunku trzeba uwzględnić jeszcze koszty transportu i wysokie opłaty importowe. Sprowadzając ten samochód do Polski musimy zapłacić 10 proc. cła (w naszym przypadku będzie to kwota 8,5 tys. zł), akcyzę (przy silniku powyżej 2000cm3 obowiązuje stawka 18,6 proc. - 17390 zł) i 23 proc. podatek VAT (25,5 tys. zł). Łączna wartość wszystkich opłat wyniesie około 51 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć jeszcze koszty transportu. Za przywiezienie auta do kraju zapłacimy około 10 tys. dirhamów (około 8600 zł). Zakup Pajero w Dubaju wraz z wszystkimi opłatami zamyka się w kwocie 144600 zł. W kraju wydamy na to o prawie 80 tys. zł więcej! Ceny innych modeli takich jak: Outlander czy ASX nie są już tak atrakcyjne w stosunku do oferty dostępnej na polskim rynku. Po doliczeniu opłat i kosztów transportu ich sprowadzenie do kraju przestaje być opłacalne.

Przed wywiezieniem auta z Dubaju trzeba dopełnić licznych formalności. Potwierdzeniem prawa własności do samochodu jest faktura zakupu. Sprowadzając auto do Polski musimy złożyć wniosek o wydanie niebieskich tablic eksportowych, wraz z nimi otrzymamy dokument certificate of export. To karta eksportowa, bez której nie dokonamy odprawy celnej w Polsce, ani też nie zarejestrujemy pojazdu. W dokumencie tym znajdują się informacje w języku arabskim i angielskim.        Uwaga! Przy załatwianiu tablic eksportowych w Dubaju będziemy musieli zwrócić kartę rejestracyjną pojazdu. Dlatego należy ją wcześniej skopiować i przetłumaczyć w polskiej ambasadzie. Koszt tłumaczenia jednego dokumentu wynosi około 300-400 dirhamów.

Po dopełnieniu wszystkich formalności pozostanie mam już tylko znaleźć przewoźnika, który przetransportuje nasze auto do Polski. Do portu w Gdyni zawijają m.in. takie firmy jak: CMA CGM i Hapag Lloyd. Na tablicach eksportowych wyjedziemy stamtąd na kołach, ale konieczne jest wcześniejsze załatwienie ubezpieczenia OC. Firmy zajmujące się załadowaniem kontenera biorą na siebie wszystkie formalności celne w Dubaju.

Zanim zdecydujesz się sprowadzić auto z Dubaju upewnij czy posiada ono świadectwo homologacji umożliwiające poruszanie się nim na terenie Unii Europejskiej. W przeciwnym razie będziesz mieć kłopoty z jego rejestracją. Choć w autach pochodzących z Zjednoczonych Emiratów Arabskich nie ma wielkich różnic technicznych to nie obejdzie się bez małych modyfikacji. Po pierwsze trzeba w nich zamontować tylne światło przeciwmgielne. Niektóre samochody wyposażone są w czerwone światła kierunkowskazów, które trzeba wymienić na pomarańczowe. Warto też zmienić termostat, który zważywszy na gorący klimat w Dubaju, trzyma niższą temperaturę silnika. Większa chłodnica i bardziej wydajna klimatyzacja nie powinny stanowić problemu.

Porównanie cen samochodów

Mitsubishi Pajero - 98 900 AED (w przeliczeniu na polską walutę: 85 200 zł).Cena w Polsce od 223 tys. zł

Mitsubishi Pajero Sport - 93 900 AED (80 900 zł). Cena w Polsce od 137 tys. zł

Mitsubishi Outlander - 84 000 AED (72 300 zł). Cena w Polsce od 82 tys. zł

Mitsubishi ASX - 76 900 AED (66 250 zł). Cena w Polsce od 68 tys. zł