• Używanym samochodem z pewnego źródła można jeździć przez dwa, trzy albo cztery rata w zamian za niską miesięczną ratę pokrywającą utratę wartości tego samochodu
  • Używane auto wzięte w użytkowanie można po zakończeniu umowy oddać albo odkupić za z góry ustaloną cenę
  • Skracając albo wydłużając okres trwania umowny, zmieniamy wysokość miesięcznej raty za użytkowanie

Nowy samochód coraz trudniej jest kupić. Po pierwsze, dostępność nowych aut jest ograniczona, a czas oczekiwania na wymarzony model wydłuża się nawet do roku. Po drugie, auta drożeją – jeśli kogoś kilka miesięcy temu stać było na nowe auto „na styk”, to dziś – jeśli dotąd się nie zdecydował – być może jest to rozwiązanie już wyraźnie zbyt drogie. Rozwiązanie: samochód używany od importera samochodów nowych, sprawdzony, z potwierdzoną historią, bez ryzyka – ryzykuje tylko ten, kto nam go udostępnia.

Udostępnia – to być może najwłaściwsze słowo. Tak jak nie trzeba kupować nowego samochodu, aby nim jeździć, tak nie trzeba kupować auta używanego, by dysponować nim bez ograniczeń. Przykład? Autonomia – oferta Volkswagen Financial Services – program sprzedaży i wynajmu długoterminowego używanych, sprawdzonych samochodów marek Volkswagen, Audi, Seat i Skoda.

Płacisz ratę i jeździsz. Nie kupujesz

Czy można zaufać sprzedawcy używanych samochodów? Często jest to trudne, wiadomo przecież, że w chwili, gdy wyjedziesz właśnie kupionym samochodem używanym z placu, potencjalne usterki ni zużycie samochodu to problem wyłącznie kupującego. Jeśli więc samochód jest bardziej zużyty, niż się początkowo wydawało, to kupujący – dopóki go używa – męczy się z jego doraźnym utrzymaniem. Gdy sprzedaje, może się okazać, że jest z tym kolejny problem, bo kupujący nie chcą auta, które już dwa-trzy lata wcześniej było w kiepskim stanie, a dziś jest nie tyle używane, ile zużyte.

A teraz wyobraźmy sobie, że samochód, którym jeździmy, nie jest nasz, a firma, która go udostępnia, udziela na niego gwarancji i musi się liczyć z tym, że za dwa-trzy albo cztery lata będzie musiała ten samochód przejąć na z góry ustalonych warunkach i coś z nim zrobić. W takiej sytuacji mamy pewność, że zanim ta firma w ogóle przyjmie do swojej oferty używany samochód, sprawdzi jego stan techniczny. Na pewno zrobi to dokładnie. W Autonomii, w każdym samochodzie, sprawdzanych jest 117 punktów pojazdu, auta mają gwarancję przebiegu i potwierdzone przeglądy.

Samochód, jak się rzekło, można kupić, ale nie trzeba. Można go tylko wziąć w użytkowanie. O co chodzi?

Płacisz raty, jeździsz, oddajesz albo kupujesz

Zasada jest taka, że płacisz raty, które pokrywają postępującą utratę wartości auta, samego samochodu zaś nie spłacasz, dzięki czemu raty są niższe niż w przypadku kupna samochodu. Są też niższe niż w przypadku wynajmu długoterminowego nowego samochodu, gdyż wartość używanych samochodów jest odpowiednio niższa niż nowych.

Aby stać się użytkownikiem samochodu używanego z programu Das WeltAuto albo Audi Select Plus, wystarczy wejść na stronę https://autonomiauzywane.pl/ i za pomocą prostej wyszukiwarki znaleźć samochód, który nam odpowiada. Teraz za pomocą suwaków wybieramy: okres użytkowania samochodu, ewentualną wpłatę na początek, a także deklarowany roczny przebieg – system pokazuje nam wysokość miesięcznej raty. Zmieniając parametry umowy, zmieniamy wysokość raty miesięcznej za użytkowanie auta – może ona być niższa albo wyższa.

A co za te dwa, trzy albo cztery lata? Wówczas samochód można wykupić na własność za kwotę z góry określoną w umowie, można go oddać i wziąć nowszy, ale można też zostawić sobie ten sam samochód, dalej spłacając raty skalkulowane na nowo.

Przykład: 5-drzwiowego Volkswagena Polo z 2018 roku wycenionego na niecałe 58 tysięcy złotych można bez wpłaty wstępnej wziąć w użytkowanie na cztery lata za 977 zł miesięcznie. Jeśli okres użytkowania skrócimy do 3 lat, rata wzrośnie do 1208 zł, ale gdy np. pozostaniemy prze czterech latach, a zdecydujemy się na początek wpłacić 20 proc. wartości samochodu, miesięczna rata wyniesie tylko 699 zł.

Przykład drugi: może coś większego? Proszę bardzo! 3-letnia Skoda Octavia kombi 1.5 TSI/150 KM z automatyczną skrzynią biegów i z bogatym wyposażeniem dodatkowym, z przebiegiem 120 tys. km, tuż po przeglądzie – to auto wycenione na 79 900 zł. Przy wpłacie własnej 20 proc. i okresie użytkowania ustawionym na cztery lata miesięczna rata wynosi 828 zł. Gdy okres użytkowania skrócimy do trzech lat, rata urośnie do 962 zł. Jeśli do dwóch lat – rata wyniesie 1237 zł. Tak musi być, ponieważ im młodsze auto, tym wyższa jest jego utrata wartości. W przypadku fabrycznie nowego samochodu raty za użytkowanie są wyraźnie wyższe!

Możesz też kupić na własność

Oczywiście w Autonomii nie ma obowiązku korzystanie z atrakcyjnego finansowania tak samo, jak w salonie z nowymi samochodami – choć większość kupujących w jakiś sposób finansuje zakup, czy biorąc kredyt, czy decydując się na leasing, czy wybierając wynajem długoterminowy, to można też samochód kupić za gotówkę albo na kredyt w całości – aby po spłacie rat być od razu jego właścicielem.

Jednak dla rosnącej liczby klientów to właśnie opcja „użytkuję-nie kupuję” okazuje się najbardziej atrakcyjna, bo też na bieżąco okazuje się najtańsza i najmniej kłopotliwa. Gdy okres umowy się kończy, można po prostu wybrać jakieś nowe, młodsze, często bardziej luksusowe auto i płacić za korzystanie z niego tak jak dotychczas.